طراحی شبکه لجستیک هاب استوار با در نظر گرفتن تقاضاهای تصادفی برای شرکت‌های ارائه¬دهنده خدمات لجستیکی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده

شرکت‌های ارائه دهنده خدمات لجستیکی نقش روزافزونی را در مدیریت زنجیره‌های تامین بعهده دارند. این شرکت‌ها با ارائه دامنه وسیعی از خدمات لجستیکی شامل خدمات انبارداری، حمل و نقل و ... نقش بسزایی را در پشتیبانی از سیستم‌های تولیدی و خدماتی بعهده دارند. در این مقاله یک شرکت ارائه دهنده خدمات لجستیکی مدنظر می‌باشد که وظیفه توزیع کالا از چند مبدا به چند مقصد را به نیابت از مشتریان خود بعهده دارد. فرض شده است میزان کالای ارسالی از مبادی به مقاصد تصادفی بوده و دارای یک توزیع احتمالی متقارن با بازه وقوع مشخص و محدود باشد. هدف عبارتست از طراحی یک شبکه لجستیک هاب برای این شرکت شامل تعیین تعداد، مکان و ظرفیت هاب‌ها و همچنین تخصیص گره‌های شبکه به هاب‌های تعیین شده، به­گونه‌ای که علاوه بر اینکه تحویل کالاها از مبادی به مقاصد بدون مشکل تخطی از ظرفیت هاب‌ها تضمین شود، مجموع هزینه های لجستیکی سیستم نیز کمینه گردد. در این راستا، مسأله با استفاده از یکی از جدیدترین رویکردهای بهینه‌سازی استوار مدلسازی شده و با استفاده از یک نرم‌افزار استاندارد بهینه‌سازی حل گردیده است. نتایج بدست آمده حاکی از قابلیت مدل ارائه شده در ایمن‌سازی سیستم در مقابل تخطی از محدودیت های ظرفیت هاب با صرف هزینه اندکی که هزینه استوارسازی نامیده می‌گردد، می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Design of Robust Hub-and-Spoke Logistics Network with Stochastic Demands for Logistics Service Providers

نویسندگان [English]

  • Nader Ghaffari-Nasab
  • Mehdi Ghazanfari
  • Ebrahim Teimoury
Iran University of Science & Technology
چکیده [English]

Logistics service providers (LSPs) are playing an increasing role in the management of supply chains. LSPs offer a wide range of logistics services, e.g., warehousing and transportation services and hence play an important role in supporting production and service systems. We consider an LSP who is responsible for managing the distribution of goods from multiple origins to multiple destinations for its clients. It is assumed that the commodity flow between each origin and destination is of stochastic nature with a symmetric and bounded probability distribution. The objective is to determine the number, location, and capacity of the hubs and also to allocate the customers to these hubs in such a way that transferring all the commodities in the network is ensured without capacity constraints associated with the hubs are not violated. At the same time, total expected system-wide costs will be minimized. The problem is modeled using one of the most recent robust optimization approaches and a standard optimization package being used to solve it. Results obtained via numerical experiments show the capability of the presented robust model to immunize the system against violation of capacity constraints with a relatively small cost increase, known as the robustness cost. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Logistics network design
  • Hub Location
  • Robust optimization
  • Logistics service providers