تدوین الگوی بازاریابی کارآفرینانۀ استراتژیک در صنعت کاشی و سرامیک (مورد مطالعه: استان یزد)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

چکیده

جذابیت و سودآفرینی در تجارت کاشی و سرامیک نیازمند کاوش‌های نوین بازاریابی مبتنی‌بر کارآفرینی استراتژیک است. هدف پژوهش کاربردی-توسعه‌ای حاضر، طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانۀ استراتژیک در صنعت کاشی و سرامیک استان یزد است. این پژوهش از نظر ماهیت، اکتشافی و ازنظر روش گردآوری داده‌ها، آمیخته-اکتشافی است. در بخش کیفی، گروه مشارکت‌کنندۀ خبرگان دانشگاهی و مدیران شرکت‌های تولیدکنندۀ کاشی و سرامیک، به‌شیوۀ غیرتصادفی و روش گلولۀ برفی به‌تعداد 35 نفر انتخاب شدند. نمونۀ آماری بخش کمی شامل 275 نفر از مدیران و کارکنان خبره شرکت تولیدکنندۀ کاشی و سرامیک در استان یزد است که به‌روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. نتایج مرحلۀ کمّی نشان‌داد، شرایط علّی اثرگذار بر صنعت کاشی و سرامیک شامل ایجاد سرگرمی در تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، ایجاد تعامل، سفارشی‌سازی محصولات و تبلیغات دهان‌‌به‌‌دهان است. شرایط مداخله‌گر شامل برقراری ارتباط، حاکمیت بازارگرایی بر شرکتی و سرمایه‌گذاری جدید و شرایط زمینه‌ای شامل ارائه روندها، سرمایه انسانی و فرهنگ است. نتایج این پژوهش نشان‌داد که راهبردهای ارائه‌شده در صنعت کاشی و سرامیک بر بهبود بهره‌وری اثر تعیین‌کننده‌ای دارند. براساس یافته‌ها پیشنهاد می‌شود، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان صنعت کاشی و سرامیک به تبلیغات دهان‌به‌دهان در شبکه‌های اجتماعی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Strategic Entrepreneurial Marketing Model in the Ceramic Tile Industry (Case Study: Yazd Province)

نویسندگان [English]

  • Yazdan Shirmohammadi 1
  • Mohammad Amin Moaveni 2
1 Associate Professor, Department of Business Administration, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 Senior Expert, Department of Business Administration, Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

One of the most attractive and profitable industries and businesses in today's world is ceramic and tile. Applying new marketing strategies in strategic entrepreneurship on social networks can be a new way to grow and improve this industry. The purpose of the present applied- developmental research is to design a strategic entrepreneurial marketing model in the ceramic and tile industry of Yazd province. This research is exploratory in nature, and exploratory mix in terms of data collection. In the qualitative section, the participant group: Academic Experts and Managers of Ceramic and Tile Manufacturing Companies were selected by non-random method and snowball method with 35 persons. The statistical sample of the quantitative section consists of 275 companies were selected by stratified random sampling. The results of the quantitative phase showed that causal conditions affecting the ceramic tile industry include creating entertainment in social media advertising, interacting, customizing products and word of mouth advertising. Interfering conditions include communication, market-based corporate governance and new investment and contextual conditions include trends, human capital and culture. The strategies presented also include; strategic goals, company growth and Knowledge creation were determined to improve productivity and mental engagement and corporate survival were identified as strategic entrepreneurial outcomes. According to these research findings, it is suggested that policymakers and planners of the ceramic tile industry should pay attention to word-of-mouth advertising on social networks. Keywords: Strategic Entrepreneurial Marketing, Ceramic Tile Industry, Social Networking, word-of-mouth Advertising. The results of this study showed that product customization is a positive factor in shaping interaction and increasing word of mouth.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marketing
  • Entrepreneurship
  • Ceramic Tile Industry
  • Social Media
  • Word of Mouth
  • پایدار، فاطمه و امینی رارانی، مرضیه و جبل عاملی، محمد سعی (1400). ارائه مدل مکان‌یابی-تخصیص چندهدفه در زنجیره‌تأمین جهانی (مطالعه موردی: صنعت کاشی و سرامیک)، نشریه پژوهش‌های مهندسی صنایع در سیستم‌های تولید، 9(18)، 151-143.
  • رضائی، روح‌الله و منگلی، نسرین و صفا، لیلا (1394). بررسی مفهوم و ابعاد بازاریابی کارآفرینانه و تأثیر آن در کسب و کارهای کوچک و متوسط، کارآفرینی در کشاورزی، 2(2)، 16-1.
  • شیرمحمدی، یزدان، معاونی، محمدامین. (1399). طراحی مدل کارآفرینی استراتژیک در صنعت گردشگری، گردشگری و توسعه، 9(3)، 16-1.
  • شیرمحمدی، یزدان، معاونی، محمدامین. (1399). طراحی مدل کارآفرینی زنان روستایی در گردشگری کشاورزی بااستفاده از رویکرد آمیخته. کارآفرینی در کشاورزی، 7(4), 85
  • فضل الله تبار، حامد. (1400). بهینه‌سازی تحلیلی برنامه‌ریزی عملیات زنجیره‌تأمین مبتنی‌بر تولید سلولی چند آیتمی. نشریه پژوهش‌های مهندسی صنایع در سیستم‌های تولید
  • نوری، پوریا و ایمانی پور، نرگس و زالی، محمد رضا (1395). پیامدهای مثبت راه ابتکاری احساس در رفتار بازاریابی کارآفرینانه (مورد مطالعه: کارآفرینان نوپای کسب وکارهای نانو و بایو فناوری). توسعه کارآفرینی، 9(3)، 415-432.
  • الوانی، سید مهدی و صفری، سعید و کهن هوش نژاد، رضا و خدا مرادی، سعید (1395). عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی (مورد مطالعه صنایع غذائی)، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 25(82)، 27-1.
  • Abbasi, A; Ebrahimi, A; Beigi, J (2019). Identifying the Factors Affecting the Acceptance of Electronic Word-of-Mouth Advertising on Instagram, Business Strategies, 15 (12): 17-30. (In perisan).
  • Alqahtani, N & Uslay, C, (2018). “Entrepreneurial marketing and firm performance: Synthesis and conceptual development”. Journal of Business Research. December 2018 (93): 1-10
  • Andalib, D, Moghtadari, A. (2019). Investigation and analysis of effective factors on green product development in Yazd province tile industry. Modern Marketing Research, 8 (3), 59-78. (In perisan).
  • Bazargan, A (2010). Mixed Research Methods, Efficient Schools Research Journal, 3 (7): 12-17. (In perisan).
  • Bechere, R.C., Helms, M.M. and McDonald, J.P. 2012. The Effect of Entrepreneurial Marketing on Outcome Goals in SMEs". New England Journal of Entrepreneurship, 15(1): 1- 12.
  • Buccieri D, Javalgi, R, Cavusgil, E. (2019). "International new venture performance: Role of international entrepreneurial culture, ambidextrous innovation, and dynamic marketing capabilities", International Business Review, IN PRESS- OCT 2019 (28): 1-15.
  • Caitlin C. Ferreira, Sarah Lord Ferguson & Leyland F. Pitt(2019)Entrepreneurial marketing and hybrid entrepreneurship: the case of JM Reid Bamboo Rods, Journal of Marketing Management, 35:9-10, 867-885,
  • Chang, K. C., Chen, M. C., Hsu, C. L., Kuo, N. T., (2010). "The effect of service convenience on post-purchasing behaviours". Industrial Management & Data Systems.110 (9): 1420-1443.
  • Chen, S.-C., & Lin, C.-P. (2019). "Understanding the effect of social media marketing activities: The mediation of social identification, perceived value, and satisfaction. Technological Forecasting and Social Change", (140): 22-32.
  • Dushi, N., S. Dana, L., P. Ramadani, V. (2019). "Entrepreneurial marketing dimensions and SMEs performance", Journal of Business Research, Volume 100: 86-99.
  • Eggers, F & Niemand, T & Kraus, S & Breier, M. (2018). “Developing a scale for entrepreneurial marketing: Revealing its inner frame and prediction of performance”. Journal of Business Research. December 2018(93): 1-11
  • Hallba¨ck, J &, Gabrielsson P, (2013). “Entrepreneurial marketing strategies during the growth of international new ventures originating in small and open economies”. International Business Review 22:1008–1020 .
  • Hamidizadeh, M,R, and Azizi, S (2009) “Factors Affecting Marketing Knowledge Sharing (MKS): The Case of Iranian Food and Auto Industries”, Indian Journal of Marketing, Vol XXXIX, No.12,40-49
  • Imanipour, N; Zali, M R (2016). Positive Implications for Innovative Emotions in Entrepreneurial Marketing Behavior (Case Study: Start-up Entrepreneurs in Nanotechnology and Biotechnology). Entrepreneurship Development, 9 (3): 415-432. (In perisan).
  • Jenson, I & Doyle, R & Miles, M. (2019). “An entrepreneurial marketing process perspective of the role of intermediaries in producing innovation outcomes”. Journal of Business Research. November 2019 (104): 1-9
  • Jogaratnam, G. (2017). “The effect of market orientation, entrepreneurial orientation and human capital on positional advantage’’. International Journal of Hospitality Management, 60: 104-113.
  • Koseoglu, M.A., Rahimi, R., Okumus, F., Liu, J., (2016). "Bibliometric studies in tourism". Ann. Tour. Res. 61: 180–198.
  • Michele D, Javier G-T, Elisa R, Chiara Z, Mónica V-C, (2020). Resource efficiency versus market trends in the ceramic tile industry: Effect on the supply chain in Italy and Spain, Resources, Conservation and Recycling, in in press
  • Mohammadi, F; Nowruzzadeh, F. (2015). Predicting the effective factors on increasing sales of ceramic tile products in Iran using ANP network analysis process. Paper presented at the Second National Conference on Business Management. (In perisan). Optical, dynamic;
  • Paek, B. & Lee, H. (2017). "Strategic entrepreneurship and competitive advantage of established firms: evidence from the digital TV industry", International Entrepreneurship and Management Journal, 14(4): 883-925.
  • Peterson, M. (2018). "Modeling country entrepreneurial activity to inform entrepreneurial-marketing research", Journal of Business Research,92: 1-12.
  • Shark Gharavi, S, Saffarian Hamedani, S. (1398). Designing a strategic entrepreneurial marketing model in the construction industry with a mixed approach. Journal of Entrepreneurship Development, 12 (1), 121-140. (In perisan).
  • shirmohammadi, Y., Mavouni, M. (2020). Designing Strategic Entrepreneurship Model in Tourism Industry. Journal of Tourism and Development, 9(3), 1-16. (In perisan).
  • Shirmohammadi, Y., Mavouni, M. (2021). Designing a Rural Women Entrepreneurship Model in Agricultural Tourism Using a Mixed Approach. Entrepreneurship in Agriculture, 7(4), 85-102. (In perisan).
  • Sriboonlue, P. (2019). “Strategic Entrepreneurial Awareness and Business erformance: Empirical Evidence from Small and Medium-sized Enterprises in Thailand’’. 3rd World Conference on Technology, Innovation and Entrepreneurship (WOCTINE), Procedia Computer Science (158):653–661.
  • Tabatabai Nasab, S M; Parish, F (1394). Survey of attitudes towards advertising of young consumers. Business Management Explorations, 7 (13): 23-1. (In perisan).
  • World production and consumption of ceramic tiles report (2019)
  • Yang, M. (2018). "International entrepreneurial marketing strategies of MNCs: Bricolage as practiced by marketing managers", International Business Review, 27(5): 1045- 1056.
  • Yang, M., & Gabrielsson, P. (2017). "Entrepreneurial marketing of international high-tech business-to-business new ventures: A decision-making process perspective", Industrial Marketing Management, 64: 147-160.