TY - JOUR ID - 942 TI - توسعه مدل مکان یابی هاب بر مبنای صرفه‌جویی اقتصادی جریان ها با استفاده از وسایل حمل و نقل ظرفیت دار و محدودیت جریان ورودی به هاب JO - نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید JA - IER LA - fa SN - 2345-2269 AU - چهارسوقی, سید کمال AU - ممیزی, فرید AU - یزدخواستی, امین AD - عضو هیات علمی/ دانشگاه تربیت مدرس AD - دانشجوی دکتری/ دانشگاه تربیت مدرس AD - دانشجوی دکتری/ دانشگاه یزد Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 2 IS - 4 SP - 1 EP - 19 KW - مکانیابی هاب KW - پارامتر جریمه KW - ظرفیت وسایل حمل و نقل KW - الگوریتم ژنتیک KW - الگوریتم جست و جو همسایگی سلسله مراتبی DO - N2 - هاب­ها تسهیلات ویژه هستند که به عنوان ایستگاه­های واسطه، درسیستم­های توزیع به تعیین مسیر و سازماندهی جریان بین نقاط مبدأ/مقصد می­پردازند. بیشتر مدل‌های مکان­یابی هاب بدون توجه به میزان جریان بین غیرهاب و هاب پارامترهای جریمه χ و δ را، که درتابع هدف به عنوان ضریب هستند، بزرگتر از یک فرض کرده­اند. این امر می­تواند بطور جدی تعداد و مکان هاب­ها را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین درمدل­های کلاسیک مکان­یابی هاب میزان جریان ورودی به هاب نامحدود است که این مساله ممکن است منجر به ساختار تخصیصی گردد که یک هاب درصد بالایی از انتقال جریان شبکه را بر عهده داشته باشد. در این حالت، در صورت بروز اختلال نظیر شرایط  نامساعد جوی، حملات تروریستی و یا ترافیک بسیار بالا می­تواند هاب مورد نظر را از دسترس خارج کند. در واقع مدل­های هاب کلاسیک هزینه نقل و انتقال جریان را به طور صحیح مدل­سازی نمی‌کنند. بر این اساس مقاله پیش­رو سعی در مدل­سازی وحل مسأله مکان­یابی هاب با استفاده از وسایل حمل و نقل ظرفیت­دار به جای پارامترهای جریمه بین گره­های غیرهاب با هاب و همچنین محدودیت جریان ورودی به هاب دارد. برای این منظور هزینه انتقال جریان بین گره­ها متناسب با تعداد وسایل نقلیه مورد نیاز محاسبه می­شود. با توجه به پیچیدگی مدل پیشنهادی رویکردی فرابتکاری برمبنای دو الگوریتم ژنتیک و جست و جو همسایگی سلسله مراتبی توسعه داده شده است. نتایج نشان از عملکرد بالای الگوریتم فراابتکاری ترکیبی پیشنهادی دارد. UR - https://ier.basu.ac.ir/article_942.html L1 - https://ier.basu.ac.ir/article_942_d49b611b4d91807abe2baae6a3934a31.pdf ER -