دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
8
16
2020
08
22
زمانبندی تولید و بازرسی تجهیزات با در نظر گرفتن هزینههای زیستمحیطی ناشی از افت تجهیزات
1
13
FA
پرویز
فتاحی
استاد گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه الزهراء
p.fattahi@alzahra.ac.it
سعیده
اسدزاده ملکی
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه الزهراء
s.asadzadeh@alzahra.ac.ir
ساناز
شیخ تاجیان
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه الزهراء
s.sheikhtajain@alzahra.ac.ir
سمانه
بابایی مراد
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه الزهراء
s.babaeimorad@alzahra.ac.ir
10.22084/ier.2020.19256.1855
استفادهی مداوم از تجهیزات و سیستم ها، آنها را در معرض خرابی (مانند کهنگی، سایش، خوردگی و خزش) قرار میدهد. آثار خرابی صرفاً محدود به کاهش کارایی، کاهش قابلیت اطمینان و کاهش عمر سیستم نبوده و می تواند منجر به تخریب و آسیب های زیستمحیطی نیز گردد. بررسی اثرات نامطلوب افت سیستمها منجر به شکل گیری مطالعات گسترده در حوزهی استراتژیهای نگهداری و تعمیر مبتنی بر پایش وضعیت گشته است. یکی از رویکردهای موردتوجه در این حوزه بحث حفظ و نگهداری و تعمیر بهینه براساس وضعیت سلامت و کارکرد سیستم است که با کنترل اثرات نامطلوب افت سیستم بر محیطزیست، هزینه های سربار ناشی از جریمه های مرتبط را کاهش میدهد. هدف این پژوهش بررسی و مدلسازی سیاست نگهداری و تعمیر بهینه شامل تعیین زمان بهینه ی بازرسیها با هدف کمینه سازی متوسط هزینه کل در واحد زمان در شرایط عدم قطعیت است. در این مقاله متغیرهای مدتزمان از ابتدای دوره تا رسیدن به سطح هشدار، مدتزمان از لحظه عبور از سطح هشدار تا وقوع خرابی و مدتزمان از لحظه شناسایی عبور سیستم از سطح هشدار (با انجام فرآیند بازرسی) تا آغاز عملیات نگهداری و تعمیر پیشگیرانه، بهصورت متغیرهای تصادفی در نظر گرفته شده و اثرات آنها موردمطالعه قرار گرفته است. مدل توسط سه روش جستجوی مستقیم نلدر مید، الگوریتم ژنتیک و الگوریتم PSO برای یک مثال عددی حلشده و زمانهای بهینه بازرسی بهدستآمده است.
نگهداری و تعمیرات مبتنی بر پایش وضعیت,مخاطرات زیستمحیطی,زمانبندی,روش جستجوی مستقیم,الگوریتم نلدر مید,الگوریتم ژنتیک,الگوریتم PSO
https://ier.basu.ac.ir/article_3528.html
https://ier.basu.ac.ir/article_3528_01ecc396d0933dc05e0ce342c7b05ac1.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
8
16
2020
08
22
ارائه مدلی چند هدفه برای مکانیابی - تخصیص سیستمهای مراقبت سلامت پیشگیرانه با تقاضای احتمالی
15
37
FA
فاطمه
حاجی سلطانی
کارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه الزهرا (س)
z.hs1374@gmail.com
مهدی
سیف برقی
دانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه الزهرا (س)
seifbar@yahoo.com
10.22084/ier.2020.19662.1877
هدف سیستمهای مراقبت سلامت پیشگیرانه کاهش احتمال ابتلا و شدت بیماریهای بالقوه در زندگی افراد است که با مراقبت و تشخیص زودهنگام صورت میگیرد. میزان مشارکت در برنامههای مراقبت بهداشتی پیشگیرانه یک عامل حیاتی در اثرگذاری و کارایی این برنامهها است. در این مقاله، روشی برای مکانیابی تسهیلات مراقبت بهداشتی پیشگیرانه بهمنظور افزایش میزان دسترسی به مشتریان بالقوه و در نتیجه حداکثر کردن میزان مشارکت ارائه شده است. به دلیل محدودیت ظرفیت در تسهیلات خدمات درمانی پیشگیرانه و اهمیت زمانی که افراد برای دریافت خدمت در صفهای انتظار سپری میکنند، فرض کردهایم که هرکدام از تسهیلات بهعنوان یک سیستم صف M/M/ / عمل میکند. یک مدل برنامهریزی غیرخطی عدد صحیح برای حداکثر کردن میزان مشارکت و حداقل نمودن هزینهی ایجاد تسهیلات و تخصیص تجهیزات پزشکی به تسهیلات ایجاد شده، ارائه شده است. بهدلیل اهمیت توابع هدف دیگر، متممهایی بهمنظور بـرقراری عدالت در نحوهی برخورداری افراد از خدمات بهداشتی درمانی پیشگیرانه و ایجاد تعادل در ساعات بیکاری خدمتدهندهها آورده شده است. اینگونه مسائل ازجمله مسائل NP-Hard هستند، بنابراین از الگوریتمهای فراابتکاری چند هدفه شامل الگوریتمهای ژنتیک مـرتبسازی نامغـلوب و ژنتیـک رتبهبندی نامغلوب استفاده شده است. با استفاده از کدگذاری جدیدی در این دو الگوریتم و تغییر ساختار نمایش جوابها، بر سرعت عمل و کارایی الگوریتمهای بهینهسازی ترکیباتی افزودهایم. درآخر از روش تاگوچی برای تنظیم پارامترهای الگوریتمها استفاده کردهایم و مسائل آزمایشی با ابعاد مختلف تولید و با هم مقایسه شدهاند. با توجه به مجموع نتایج بهدستآمده، روش ژنتیک مرتبسازی نامغلوب عملکرد بهتری دارد.
مکانیابی _ تخصیص,مراقبت بهداشتی پیشگیرانه,مدلهای برنامهریزی غیرخطی عدد صحیح سیستم صف,الگوریتم ژنتیک
https://ier.basu.ac.ir/article_3529.html
https://ier.basu.ac.ir/article_3529_3762dfb6771183353c910c49515d5e1c.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
8
16
2020
08
22
بررسی عایدی نمایندگی خدمات پس از فروش و مصرفکننده در طول دوره وارانتی پایه و تمدیدشده با رویکرد تئوری بازی (مطالعه موردی: نمایندگی خدمات پس از فروش کامیونهای کشنده)
39
55
FA
ام البنین
یوسفی
0000-0003-2749-930x
استادیار گروه مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی مالک اشتر
yousefi_1302@yahoo.com
نوشین
شیرانی
کارشناس ارشد مهندسی صنایع، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
shiraninooshin@gmail.com
10.22084/ier.2020.19951.1888
در این پژوهش به بررسی دوره وارانتی و خدمات نگهداری و تعمیرات بهینه از دید نمایندگی خدمات پس از فروش و مصرفکننده برای وسایل نقلیه، تحت سیاست وارانتی دو بعدی پرداخته میشود. تعاملات مابین نماینده و مصرفکننده با برآورد عایدی هریک در دوره وارانتی پایه و تمدیدشده مدلسازی میگردد. در این مدلسازی علاوه بر سیاست نگهداری و تعمیرات که بهصورت نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه دورهای و نیز نگهداری و تعمیرات اصلاحی خانگی و جادهای میباشد، قیمت خدمات وارانتی نیز در نظر گرفته میشود. در ادامه با در نظر گرفتن عایدی نمایندگی و مصرفکننده، تعداد نگهداری تعمیرات دورهای پیشگیرانه و قیمت خدمات وارانتی تعادلی در یک بازی تعادلی استکلبرگ برآورد میشود. در پایان از دادههای یکی از مراکز ارائهدهنده خدمات پس از فروش کامیونهای کشنده جهت بررسی پژوهش موردنظر استفاده میشود.
وارانتی دو بعدی,وارانتی پایه,وارانتی تمدید شده,نظریه بازی,بازی تعادلی استکلبرگ,نمایندگی خدمات پس از فروش
https://ier.basu.ac.ir/article_3530.html
https://ier.basu.ac.ir/article_3530_fb7d05c2e6c92157a1c44ae15ef26b62.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
8
16
2020
08
22
ارائه مدل مناسب تصمیمگیری برای انتخاب راهبرد مؤثر تولید سبز در مجتمع فولاد صنعت بناب
57
75
FA
رحیم
دباغ
دانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی ارومیه
r.dabbagh@uut.ac.ir
صابر
آقا پور اسبق
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی ارومیه
saber_a_asbag@ine.uut.ac.ir
10.22084/ier.2020.20991.1935
گزینش و انتخاب مؤثرترین استراتژیهای تولید سبز برای بهبود عملکرد زیستمحیطی یک صنعت خاص، به دلیل وجود گزینههای متعدد، اهداف مدیریتی گوناگون و محدودیت منابع، فرایند پیچیدهای به شمار میرود. در این پژوهش، یک رویکرد تصمیمگیری توسعهیافته با قابلیت فرمولبندی آرمانها و محدودیتهای سازمان، برای رسیدگی به این موضوع ارائه شده است. رویکرد حل مسئله پیشنهادی ترکیبی از روشهای آزمایشگاه ارزیابی و آزمون تصمیمگیری (DEMATEL)، فرایند تحلیل شبکهای (ANP)، تکنیک ارزیابی نسبت جمعی (ARAS) و به همراه مدل برنامهریزی آرمانی صفر و یک (ZOGP) است. رویکرد پیشنهادی برای ارزیابی و انتخاب مناسبترین استراتژیهای تولید سبز، از بین گزینههای تعیینشده، بهصورت موردی برای مجتمع فولاد صنعت بناب، اجرا و اعتباربخشی شده است. در این مطالعه تجربی، مجموعهای از زیرمعیارها در قالب چهار بعد شامل چشمانداز زیستمحیطی، چشمانداز عملیاتی، چشمانداز سازمانی و چشمانداز خارجی، جهت ارزیابی استراتژیها در صنعت فولاد تعیین شدهاند. نتایج نشان میدهد که در میان ابعاد تصمیمگیری، چشمانداز خارجی بهعنوان تأثیرگذارترین عامل شناسایی شده است. علاوهبر این مشخص شد که با توجه به منابع موجود، استراتژیهای احداث تصفیهخانه فاضلاب صنعتی و استقرار سیستم مدیریت پسماندها، بهترین راهبردها برای بهبود عملکرد زیستمحیطی مجتمع فولاد به شمار میروند.
استراتژیهای تولید سبز,برنامهریزی آرمانی صفر و یک,تصمیمگیری چند معیاره,صنعت سبز,عملکرد زیستمحیطی
https://ier.basu.ac.ir/article_3531.html
https://ier.basu.ac.ir/article_3531_8a0cf7f35ed2af2ea10dd59f74e58a2a.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
8
16
2020
08
22
مدل برنامهریزی تصادفی و رویکرد حل تجزیه بندرز برای برنامهریزی یکپارچه تولید و نگهداریتعمیرات در سیستم تولید چندکارخانهای
77
93
FA
حامد
جعفر زنجانی
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
hjz59@yahoo.com
مصطفی
زندیه
0000-0003-1209-9514
استاد گروه مدیریت صنعتی و فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
m_zandieh@sbu.ac.ir
محمد
خلیل زاده
استادیار گروه مهندسی صنایع، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
khalilzadeh@srbiau.ac.ir
10.22084/ier.2020.21148.1939
عملکرد مناسب در مراکز تولید/عرضه یک شبکه تولید چندکارخانهای (MFP) مستلزم عدم خرابی در تجهیزات آن است. طراحی و پیادهسازی یک سیستم نگهداریوتعمیرات (نت) به دو دلیل حائز اهمیت است؛ نخست آنکه طول عمر تجهیزات افزایش یافته؛ و دوم آنکه احتمال اختلال در شبکه MFP و هزینههای ناشی از آن، کاهش مییابد. بهرهوری بیشتر یک شبکه MFP، با یکپارچهسازی تصمیمات نت در کنار تصمیمات تولید حاصل میشود. در این پژوهش، با در نظر گرفتن عدم قطعیت سناریومحور در تقاضا و نرخ خرابی تجهیزات، یک مدل برنامهریزی تصادفی سناریومحور (RSSP) استوار ارائه میشود. در مدل RSSP پیشنهادی، تصمیمات استراتژیک و عملیاتی تولید و نت بهصورت یکپارچه آورده میشوند و هزینههای اختلال در سیستم نیز لحاظ میشود. در مدل پیشنهادی، استراتژیهای نت همچون برونسپاری، استقرار تجهیزات پشتیبان و تعمیرات پیشگیرانه دورهای در نظر گرفته میشود. تابع هدف، بیشینه کردن سود شبکه MFP است که در آن، قیود ظرفیت محدود تولید، ذخیرهسازی، بودجه و دسترسی به مراکز خدمات نت در نظر گرفته میشوند. مدل پیشنهادی بهصورت برنامهریزی خطی آمیخته است که در ابعاد کوچک با CPLEX Solver قابلحل میباشد؛ برای حل در ابعاد بزرگ نیز یک روش حل مبتنی بر تجزیه بندرز ارائه میشود. در پایان به یک مطالعه عددی برگرفته از ایستگاههای CNG بهعنوان یک شبکه MFP پرداخته میشود تا کاربردپذیری مدل پیشنهادی نشان داده شود و تحلیل نتایج صورت پذیرد.
برنامهریزی یکپارچه تولید و نگهداریتعمیرات,تولید چندکارخانهای,برنامهریزی تصادفی استوار,رویکرد تجزیه بندرز
https://ier.basu.ac.ir/article_3532.html
https://ier.basu.ac.ir/article_3532_eaa18ca48fb220327d69408112447e3b.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
8
16
2020
08
22
تعیین سیاست بهینه سفارشدهی در مدل چند دورهای احتمالی با در نظر گرفتن قیمت خرید تصادفی
95
111
FA
زهرا
رجبی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
zrajabii1372@gmail.com
هیبت اله
صادقی
0000-0001-7970-4251
استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
h.sadeghi@uok.ac.ir
انور
محمودی
0000-0001-6061-4491
استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
anwar.mahmoodi@uok.ac.ir
10.22084/ier.2020.20328.1909
در این مقاله مسئله برنامهریزی و کنترل موجودی دو دورهای با تقاضای احتمالی موردبررسی قرار میگیرد. در این سیستم فقط در اول دوره امکان سفارشدهی وجود دارد<strong>.</strong> تقاضا در طول دوره اول تصادفی و از توزیع مشخصی پیروی میکند و تقاضا برای محصولات باقیمانده در پایان دوره اول، وابسته به قیمت فروش آن در طول دوره دوم است. در این حالت قیمت فروش محصولات پایان دوره اهمیت زیادی پیدا میکند بهگونهای که قیمت کم باعث فروش بیشتر میشود. همچنین در مسئله موردبررسی فرض شده است که قیمت خرید محصولات در اول دوره یک فرآیند تصادفی و وابسته به زمان است. برای مسئله بیان شده مدل ریاضی ارائهشده است و سپس سعی میشود براساس نگرش برنامهریزی پویا احتمالی، مقدار بهینه قیمت فروش پایان دوره، مقدار بهینه سفارشدهی و قیمت خرید محصولات بهمنظور ماکزیمم کردن سود سیستم تعیین گردد. در نهایت با بیان مثال عددی به بررسی عملکرد مدل بیان شده و تحلیل حساسیت آن پرداخته میشود.
مسئله روزنامهفروش چند دورهای,فرآیند تصادفی,قیمتگذاری,برنامهریزی پویا احتمالی
https://ier.basu.ac.ir/article_3533.html
https://ier.basu.ac.ir/article_3533_654491adf1c69ef3fea7e37b2c2497d8.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
8
16
2020
08
22
بازطراحی شبکه زنجیرهتأمین ترکیبی تابآور تحت ریسکهای عملیاتی و اختلال: مطالعه موردی
113
135
FA
محمدمهدی
والی سیر
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجهنصیرالدین طوسی، تهران، ایران
mvalisiar@email.kntu.ac.ir
عماد
روغنیان
دانشیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجهنصیرالدین طوسی، تهران، ایران
e_roghanian@kntu.ac.ir
10.22084/ier.2020.20467.1915
امروزه زنجیره های تامین در معرض ریسک های مختلفی قرار دارند. بی توجهی به این ریسک ها می تواند خسارات جبران ناپذیری را برای آن ها به وجود آورد. از سوی دیگر، موضوع بازطراحی در مواقعی که زنجیره تامین با توجه به تغییر شرایط بهینگی خود را از دست می دهد یا نیاز به تغییر دارد دارای اهمیت است. در این مقاله بر خلاف غالب پژوهش های ادبیات موضوع، مساله بازطراحی شبکه زنجیره تامین تاب آور تحت ریسک های عملیاتی و اختلال مورد بررسی قرار می گیرد. ساختار شبکه مورد بررسی در این پژوهش، ترکیبی حلقه باز و بسته می باشد که در ادبیات موضوع به ندرت مورد توجه قرار گرفته است. برای مدیریت عدم قطعیت مساله یک مدل جدید بهینه سازی استوار تصادفی ارائه شده است. مساله به صورت یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح مختلط خطی فرمول بندی شده که تابع هدف آن بیشینه سازی سود می باشد. به علت پیچیدگی بالای مدل و وجود چالش برای حل آن در ابعاد بزرگ، یک الگوریتم آزادسازی لاگرانژ ارائه شده و عملکرد خوب آن توسط محاسبات مربوطه نشان داده شده است. به منظور سنجش کارایی و اعتبار مدل یک مطالعه موردی در صنعت تایر خودرو ارائه شده است. نتایج نشان می دهد که استفاده از استراتژی های تاب آوری برای ارتقای سودآوری زنجیره تامین و جلوگیری از ضرر اختلالات بسیار موثر می باشند. همچنین استفاده از شبکه زنجیره تامین ترکیبی نسبت به شبکه زنجیره تامین رو به جلو باعث افزایش سود کل زنجیره تامین می شود.
طراحی شبکه زنجیره تامین,تاب آوری,ریسک های عملیاتی و اختلال,برنامه ریزی تصادفی,شبکه ترکیبی حلقه باز و بسته
https://ier.basu.ac.ir/article_3534.html
https://ier.basu.ac.ir/article_3534_1114fd0cfdfda98b2ee565be73baba87.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
8
16
2020
08
22
مدل ریاضی دو هدفه برای مسئله زمانبندی کامیون در یک سیستم انبار متقاطع با درنظر گرفتن ترتیب توالی و برونسپاری محصولات تحت شرایط عدمقطعیت فازی بازهای
137
157
FA
احسان
میرزائی
کارشناسی ارشد، مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
ehsan.mirzaei1994@gmail.com
سید میثم
موسوی
دانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
sm.mousavi@shahed.ac.ir
10.22084/ier.2020.21225.1941
در این مقاله یک مسئله زمانبندی کامیون ورودی و خروجی در یک سیستم چندین درب انبارمتقاطع با فرض موعد تحویل برای کامیونهای خروجی بهعنوان یک محدودیت سخت بررسی میشود که برای رعایت زمان موعد تحویل، رضایت مشتریان و افزایش کیفیت محصولات بخشی از محصولات در داخل کامیونهای برونسپاری قرار داده میشوند. مسئله موردبررسی بهصورت یک مسئله برنامهریزی ریاضی دو هدفه فرموله میشود که اهداف آن شامل به حداقل رساندن هزینه عملیاتی و حداکثر کردن کیفیت محصولات ارسالی در انبارمتقاطع است. در این تحقیق توالی کامیونها در پشت دربهای ورودی و خروجی در انبارمتقاطع در نظر گرفته میشود. همچنین ترتیب توالی محصولات در تخلیه کامیونهای ورودی و بارگیری کامیونهای خروجی نیز موردبررسی قرار میگیرد. یک مدل برنامهریزی مختلط عددصحیح برای این مسئله پیشنهادی فرمولبندی میشود. ازآنجاییکه در دنیای واقعی عدم قطعیت یک امر اجتنابناپذیر است. بنابراین، جهت حل مدل مذکور از یک روش بهبودیافته جدید فازی بازهای IVF-SO استفاده میشود. در این تحقیق جهت نشان دادن کارایی مدل و رویکرد ارائهشده، یک مثال دنیای واقعی برای توجیه عملکرد ارائه میشود. نتایج عددی حاصل از مطالعه موردی انجامشده، برتری رویکرد پیشنهادی را نسبت به روشهای قبل نشان میدهد.
انبار متقاطع,زمان بندی,دو تابع هدف,موعد تحویل,ترتیب توالی محصولات,برونسپاری
https://ier.basu.ac.ir/article_3535.html
https://ier.basu.ac.ir/article_3535_f24703c4d67a8768a56c92be3eea8101.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
8
16
2020
08
22
طراحی اقتصادی-آماری نمودار کنترل ماکسیممِ میانگین و انحراف مجذور میانگین متحرک موزون نمایی با در نظر گرفتن خطای اندازهگیری و اندازهگیری مجدد
159
169
FA
محمدحسن
احمدی دارانی
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
mh.ahmadi@shahed.ac.ir
امیرحسین
امیری
دانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
amirhossein.amiri@gmail.com
سید عابدین
دریاباری
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران
abed.daryabari@gmail.com
10.22084/ier.2020.15641.1724
در این مقاله طراحی اقتصادی-آماری نمودار کنترل برای پایش همزمان میانگین و واریانس با در نظر گرفتن خطای اندازهگیری و تکرار دفعات اندازهگیری صورت میگیرد. در روشهای سنتی پایش میانگین و واریانس یک مشخصهی کیفی از دو نمودار کنترل مجزا استفاده میشود که این کار باعث افزایش احتمال خطای نوع یک نمودار کنترل میشود. برای جلوگیری از این امر، نمودارهای کنترل پایش همزمان میانگین و واریانس فرآیند پیشنهاد میشود. همچنین در اکثر فرآیندها معمولاً نمونهگیری از فرآیند در عمل با خطای اندازهگیری همراه است و یکی از روشهای موجود برای کاهش اثر آن، تکرار دفعات اندازهگیری است. اگرچه تکرار دفعات اندازهگیری باعث کاهش اثر خطای اندازهگیری و افزایش توان نمودار کنترل میشود. با این حال، این امر باعث افزایش هزینههای مربوط به نمونهگیری نیز میشود. از اینرو این عامل نیز باید در طراحی اقتصادی-آماری نمودار کنترل لحاظ شود. در مدل اقتصادی-آماری ارائه شده در این مقاله، تابع هزینه لورنس و ونس توسعه داده شده و مقدار پارامترهای نمودار کنترل بهمنظور کمینهسازی تابع هزینه مذکور با استفاده از الگوریتم ژنتیک محاسبه شده است. در نهایت عملکرد مدل پیشنهادی با استفاده از یک مثال عددی ارزیابی میشود.
پایش همزمان,طراحی اقتصادی-آماری,خطای اندازهگیری,اندازهگیری مجدد
https://ier.basu.ac.ir/article_3538.html
https://ier.basu.ac.ir/article_3538_bc941ccd2485a96de15ad96385e310dd.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
8
16
2020
08
22
مدلسازی و حل مسئله مکانیابی- مسیریابی برای محصولات فسادپذیر در گراف چندگانه با در نظر گرفتن آلودگی وسایل نقلیه و اختلال انبارها
171
183
FA
حمید
تیکنی
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجهنصیرالدین طوسی، تهران، ایران
hamid.tikani@email.kntu.ac.ir
مصطفی
ستاک
دانشیار دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجهنصیرالدین طوسی، تهران، ایران
setak@kntu.ac.ir
زهره
شاکری کبریا
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
z.shakeri@alzahra.ac.ir
10.22084/ier.2020.21281.1953
گسترش زیرساخت های شهری و توسعهی شهرنشینی از یک طرف و از سوی دیگر افزایش تقاضا و رشد شرکتهای توزیع در فضاهای شهری و بین شهری باعث بروز پیچیدگی هایی در امر لجستیک و حمل و نقل کالا شده است. در این راستا بسیاری از شرکت ها و کارخانجات محصولات غذایی تولید و توزیع می کنند که کیفیت آنها با افزایش زمان توزیع کاهش پیدا می کند. در این مطالعه به ارائه و بررسی مدل مکانیابی-مسیریابی در گراف چندگانه که مسیرهای موازی دارای شرایط ترافیک مختلف و وابسته به زمان هستند، پرداخته شده است. مدل ارائه شده علاوه بر کاهش هزینه های ناشی از مکانیابی و لجستیک به دنبال کاهش آلودگی تولید شده توسط وسایل نقلیه و همچنین بیشینه سازی کیفیت مربوط به محصولات غذایی می باشد. برای قرابت مدل به شرایط واقعی مسأله تحت شرایط عدم قطعیت مدلسازی شده و خرابی انبارها نیز در شبکه ی حمل و نقل امکانپذیر می باشد. در ادامه مدل ارائه شده حل و مورد بررسی قرار گرفته شده است. نتایج نشان می دهد که استفاده از گراف چندگانه نه تنها باعث کاهش هزینه های حمل و نقل و اثرات زیست محیطی می شود بلکه افزایش کیفیت، تازگی محصولات ارسال شده را به همراه دارد و به طراحی مؤثر شبکه ی لجستیکی برای محصولات فساد پذیر کمک می کند.
مدل مکانیابی-مسیریابی,شبکه چندگانه,مدل تصادفی دومرحله ای,اختلال,آلودگی وسایل نقلیه
https://ier.basu.ac.ir/article_3539.html
https://ier.basu.ac.ir/article_3539_faccf8d8ec85d4bf27f0d5802b581dc4.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
8
16
2020
08
22
مدلسازی شبکه زنجیرهتأمین معکوس چند ردهای و حل توسط الگوریتم ترکیبی
185
197
FA
عرفان
شفیعی رودباری
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
shafiee_erfan@aut.ac.ir
سید محمدتقی
فاطمی قمی
استاد، دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
fatemi@aut.ac.ir
محسن
شیخ سجادیه
استادیار، دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
sajadieh@aut.ac.ir
10.22084/ier.2020.21271.1952
با توجه به نگرانی جهانی در خصوص محیطزیست، ایجاد زنجیره تامین معکوس بهعنوان یک استراتژی مهم در راستای کاهش برداشت از منابع طبیعی شناخته میشود. در این تحقیق یک مدل برنامهریزی عدد صحیح آمیخته خطی برای طراحی شبکه زنجیرهتأمین معکوس توسعه یافته است. در این مدل لایههای زنجیره بهصورت چندگانه تعریف شده است. نیز هدف این مدل بیشینهسازی درآمد ناشی از فروش محصولات بازیابی شده از فرایندهای استفاده مجدد، بازسازی، بازتولید، بازیافت و فروش قطعات یدکی است. همچنین در نظر گرفتن تنوع محصولات و لیست قطعات هر محصول ازجمله ویژگیهای مدل توسعه داده شده است. برای حل این گونه مسائل نیز الگوریتم ترکیبی بر پایه الگوریتم ژنتیک و الگوریتم شاخه و کران توسعه یافته است. اعتبارسنجی این الگوریتم با کمک دادههای تصادفی ایجاد شده در ابعاد مختلف، بررسی شده است. همچنین در انتها، تحلیل حساسیت تابع هدف نسبت به تغییرات پارامترهای کلیدی ارزیابی شده است.
طراحی شبکه زنجیره تامین,لجستیک معکوس,الگوریتم ترکیبی,بازتولید و استفاده مجدد,بازسازی و بازیافت
https://ier.basu.ac.ir/article_3540.html
https://ier.basu.ac.ir/article_3540_cf490d648c3c423ac146793cebceefbd.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
8
16
2020
08
22
یک رویکرد بهینهسازی مبتنی بر شبیهسازی جهت بالانس خط مونتاژ دوطرفه مختلط در شرایط تصادفی بودن زمان انجام کارها (مطالعه موردی: شرکت به آفرینان داتیس تیوا)
199
213
FA
سمیه
قندی بیدگلی
استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه کاشان، اصفهان، ایران
ghandibidgoli16@yahoo.com
فرزانه
کریمی
کارشناس مهندسی صنایع، دانشگاه کاشان، اصفهان، ایران
farzan32.karimi@gmail.com
10.22084/ier.2020.21263.1949
خطوط مونتاژ دوطرفه با مدل مختلط بهدلیل افزایش تواناییهای آنها برای برطرف کردن طیف بالایی از خواستههای مشتری، بهطور گستردهای در صنایع مختلف استفاده میشوند. بالانس خط مونتاژ یک مسئله طراحی اساسی برای صنایع میباشد. از طرفی مسئله بالانس خط مونتاژ دوطرفه با مدل مختلط یک مسئله NP-hard میباشد. بنابراین لازم است محققان برای حل این مسئله رویکردهای مؤثری را طراحی نمایند. در این مقاله، یک الگوریتم ژنتیک برای بالانس خط مونتاژ شرکت به آفرینان داتیس تیوا که از نوع MTALB میباشد به کار گرفته شده است.
ازآنجاکه زمان انجـام کارها متغیر میباشد، از رویکرد بهینهسازی مبتنی بر شبیهسازی جهت نزدیک شدن هر چه بیشــتر به شـرایط واقعی استـفاده گــردیده است. در نـهایت با مقــایسه معیارهای حداقل نمـودن تعداد ایسـتگاههای جفـت شده و تعداد کل ایـستگاهها، کــارایی خط مونتـاژ وزندار و ضــریب هـمـواری خـط مونـتاژ وزندار برای مدت زمان سیکل مشخص در دو حالت قبل و بعد از متعادلسازی، تأثیر متعادلسازی بر عملکرد خط مونتاژ مورد مطالعه نشان داده شده است.
بالانس خط مونتاژ (ALB),بالانس خط مونتاژ دوطرفه با مدل مختلط (MTALB),رویکرد بهینه سازی مبتنی بر شبیه سازی,ایستگاه های جفت شده,کارایی خط مونتاژ وزن دار (WLE),ضریب همواری خط مونتاژ وزن دار (WSI),زمان سیکل
https://ier.basu.ac.ir/article_3541.html
https://ier.basu.ac.ir/article_3541_0fc558717866b7aa1e21894ca9733621.pdf