%0 Journal Article %T چابکی در زنجیره تامین رقابتی با در نظر گرفتن رفتار مشتریان استراتژیک %J نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید %I دانشگاه بوعلی سینا %Z 2345-2269 %A کاویانی چراتی, محمد %A قدسی پور, سید حسن %A قیدرخلجانی, جعفر %D 2018 %\ 08/23/2018 %V 6 %N 12 %P 33-47 %! چابکی در زنجیره تامین رقابتی با در نظر گرفتن رفتار مشتریان استراتژیک %K زنجیره تأمین رقابتی %K پاسخ‌دهی سریع %K تولیدکننده چابک %K استکلبرگ دو-سطحی %R 10.22084/ier.2018.12640.1574 %X امروزه توسعه فناوری و توجه به نوآوری باعث شده است ذائقه‏ی بازار به ویژه بازار مُد و پوشاک دستخوش تغییرات مداوم شود. در چنین بازارهایی خرده‌فروشان و تولیدکننده‏گان چابکی و انعطاف‏پذیری را به عنوان یکی از راهبردها در زنجیره تأمین خود مد نظر قرار داده‏اند. در این مقاله ابتدا یک مدل استکلبرگ دو-سطحی شامل خرده‏فروش و تولیدکننده که به‌صورت سنتی بر سر مقدار کالا و قیمت فروش آن باهم رقابت دارند ارائه شده است. سپس مدل دیگری با اضافه نمودن برخی از ویژگی‏های چابکی به مدل اول توسعه داده‌شده است. در این مدل علاوه بر در نظر گرفتن رقابت بین اعضای زنجیره تأمین، تأثیر رفتار مشتریان بر تصمیمات اعضای زنجیره تأمین نیز لحاظ شده است. هدف این مقاله ارائه راهکاری مناسب برای تعیین مقدار سفارش، مقدار تولید و قیمت با در نظر گرفتن شرایط رقابت، نیاز بازار و رفتار مشتریان برای حداکثر کردن سود تولیدکننده و خرده‌فروش و همچنین کاهش مقدار حراج می‌باشد. مدل استکلبرگ دو-سطحی ارائه‌شده ابتدا با رویکرد کاهن-تاکر تک‌-سطحی شده و کارایی مدل با یک مثال عددی بررسی و تحلیل شده است. نتایج مدل دوم نشان می‌دهد که خرده‌فروش و تولیدکننده با به‌کارگیری پاسخ‌دهی سریع و چابکی می‌توانند قیمت فروش را افزایش و مقدار حراج کالا در انتهای فصل فروش را کاهش دهند که در نهایت موجب افزایش سود هر دو عضو زنجیره تأمین ‌شده است. %U https://ier.basu.ac.ir/article_2412_d1f3b6aba2331b95e3d94304449a6681.pdf