%0 Journal Article %T مسئله مسیریابی وسیله نقلیه وابسته به زمان با محدودیت‌های بارگیری دوبعدی: مدل‌سازی و حل %J نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید %I دانشگاه بوعلی سینا %Z 2345-2269 %A صباغ, محمد سعید %A علینقیان, مهدی %A زمانلو, کمیل %D 2015 %\ 09/22/2015 %V 3 %N 5 %P 43-59 %! مسئله مسیریابی وسیله نقلیه وابسته به زمان با محدودیت‌های بارگیری دوبعدی: مدل‌سازی و حل %K مسئله مسیریابی وسیله نقلیه وابسته به زمان %K محدودیت بارگیری دوبعدی %K الگوریتم ژنتیک %K الگوریتم شبیه‌سازی تبرید %R %X این مقاله در ارتباط با معرفی، مدل­سازی و حل مسئله مسیریابی وسیله نقلیه وابسته به زمان با محدودیت‌های بارگیری دوبعدی است. این مسئله درصدد تحویل اقلام مستطیلی شکل با استفاده از یک ناوگان همگن از وسایط نقلیه است. در این مسئله، زمان طی کردن مسیر بین دو گره نه‌تنها به فاصله آن دو گره از همدیگر، بلکه به زمان خروج از گره مبدأ نیز بستگی دارد. در نظر گرفتن چنین فرضی برای طراحی مسیر در محیط­های شهری ضروری به نظر می‌رسد؛ چراکه ازدحام ناشی از ترافیک در ابتدا و انتهای زمان کاری، زمان طی مسیر را تغییر خواهد داد. با وجود کاربردی بودن چنین مسئله‌ای، پژوهشی که به بررسی آن پرداخته باشد، وجود ندارد. در این مقاله، یک مدل جدید برای مسئله مسیریابی وسیله نقلیه وابسته به زمان با محدودیت­های بارگیری دوبعدی ارائه شده است. پس از معرفی و مدل­سازی مسئله مذکور، به منظور بررسی و صحه­گذاری بر مدل ارائه­شده، مسائلی با ابعاد کوچک حل گردیده و برای حل مسئله در ابعاد بزرگ، از الگوریتم­های ژنتیک بهبودیافته و شبیه­سازی تبرید استفاده شده است که در روش­های مذکور برای بررسی امکان­پذیری بارگیری اقلام در درون وسایط نقلیه، مجموعه­ای از روش­های ابتکاری به کار گرفته می­شود. نتایج محاسباتی نشان می­دهد که الگوریتم­های ارائه­شده نتایج مناسبی ارائه می­دهند. %U https://ier.basu.ac.ir/article_1155_10290d7e8a52ab9c4b45358bae650d98.pdf