%0 Journal Article %T مسأله مکان‌یابی مسیریابی چنددپویی ظرفیت‌دار با برداشت و تحویل همزمان و بارهای برش‌یافته: مدلسازی و حل ابتکاری %J نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید %I دانشگاه بوعلی سینا %Z 2345-2269 %A ستاک, مصطفی %A عزیزی, وحید %A کریمی, حسین %D 2015 %\ 02/20/2015 %V 2 %N 4 %P 67-81 %! مسأله مکان‌یابی مسیریابی چنددپویی ظرفیت‌دار با برداشت و تحویل همزمان و بارهای برش‌یافته: مدلسازی و حل ابتکاری %K مکانیابی-مسیریابی %K برداشت و تحویل همزمان %K برش %K برنامه‌ریزی عدد صحیح مختلط %K الگوریتم ژنتیک %R %X در مدلسازی مسائل دنیای واقعی باید تا حد ممکن تمامی محدودیت‌های حاکم بر مسأله را در نظر گرفت. این رویکرد در مدلسازی سبب می‌شود تا جواب حاصل از مدل شدنی بوده و تا حد زیادی نزدیک به آنچه در عمل رخ می‌دهد، باشد. بنابراین باید به‌دنبال ایجاد مدل‌های قابل اطمینانی بود که پاسخگوی تعداد قابل‌قبولی از محدودیت‌های موجود در هر مسأله مورد بررسی باشند، که صرفاً جنبه تئوری نداشته و در عمل نیز پرکاربرد باشند. در این مقاله مدلی ریاضی طراحی می‌گردد که پاسخگوی شرایطی خاص با محدودیت‌های گوناگون و در عین حال کاربردی در حوزه مسائل مکانیابی- مسیریابی است. مسأله اشاره شده، مسأله مکان‌یابی مسیریابی چنددپویی ظرفیت دار با برداشت و تحویل همزمان و بارهای برش‌یافته است. این تحقیق بیشتر بر ویژگی برش تأکید می‌کند که در عمل نیز به وفور قابل مشاهده است. برش هنگامی رخ می‌دهد که تقاضای برخی از مشتریان از ظرفیت هر کدام از وسایل نقلیه موجود بیشتر باشد. در این مقاله یک مدل برنامه‌ریزی عدد صحیح مختلط برای این مسأله ارائه می‌شود. سپس دو روش فراابتکاری ترکیبی برای حل مسأله در ابعاد بزرگ پیشنهاد می‌شود. الگوریتم اول مبتنی بر الگوریتم ژنتیک گسسته و ژنتیک پیوسته است که به اختصار DCGA نامیده می‌شود و روش دوم براساس ژنتیک گسسته و الگوریتم بهینه‌سازی تجمعی ذرات است که DGAPSO نام دارد. در نهایت نتایج عددی حاصل از حل مسائل نمونه با استفاده از حل‌کننده سیپلکس و روش‌های پیشنهادی ارائه می‌شود. تجزیه و تحلیل نتایج آزمایشات مؤثر بودن الگوریتم‌های پیشنهادی به خصوص DGAPSO را نشان می‌دهد. %U https://ier.basu.ac.ir/article_1012_be18c7a0ecbdf2de2ae8c661cfcc4af8.pdf