per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2019-08-23
7
14
1
11
10.22084/ier.2019.17808.1809
3025
Research Paper
مساله برنامه ریزی انرژی پایدار مبتنی بر رویکرد تصادفی p-استوار
Sustainable Energy Planning Based on Stochastic P-Robust
فریبا فتحی پور
fathipour@ind.iust.ac.ir
1
محمد سعیدی مهرآباد
mehrabad@iust.ac.ir
2
حامد شکوری گنجوی
hshakouri@ut.ac.ir
3
مهندسی صنایع، دانشکاه علم و صنعت ایران
مهندسی صنایع، دانشکاه علم و صنعت ایران
دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه تهران
در این مقاله مساله برنامهریزی انرژی پایدار با توجه به جنبههای اجتماعی و زیست محیطی پایداری مدلسازی شده است. توسعه ظرفیت نیروگاهها به نحوی مدلسازی شده است که کمترین هزینه منابع آبی برای تولید الکتریسیته نیاز باشد و میزان انتشارگازهای گلخانهای تولیدی کنترل شود. از طرف دیگر سطح پذیرش اجتماعی برنامه توسعه ظرفیت نیروگاهی، باید برآوردکننده حداقل سطح پذیرش قابل قبول دولت در هر یک از دورههای برنامهریزی باشد. عدم قطعیت موجود در مساله، با تولید سناریوهایی در قالب رویکرد تصادفی p-استوار پوشش داده شده است، در این رویکرد ضمن حداقل کردن متوسط هزینههای تمام سناریوها، مقدار تاسف برای هر سناریو از سطح p بیشتر نخواهد شد و استواری جواب ارائه شده در سطح p حفظ میشود. مدل پیشنهادی برای یک مطالعه موردی از بخش انرژی ایران پیادهسازی شده است. نتایج نشان میدهد که با استفاده از رویکرد تصادفی p-استوار میتوان با اندک افزایشی در متوسط هزینههای برنامهریزی انرژی، برای هر یک از سناریوها جوابهایی با اختلاف کم از مقادیر بهنیه آنها به دست آورد.
In this paper, a new model for energy planning problem is proposed based on environmental and social aspects of sustainability. Power plants capacity expansion is modeled in a way that the water consumption cost is minimized and the greenhouse gases emission rate is controlled. Moreover, social acceptance for the capacity expansion plan must ensure the government’s social acceptance level, in the planning periods. Different scenarios generated to cover the variety of uncertainties, based on stochastic P-robust approach. In this approach, the expected cost is minimized and the regret value for each scenario would not be more than P, so the solution is P-robust. The proposed model is applied for a case study from Iran energy sector. The results indicate that a slight increase in expected cost value leads to considerable regret reduction.
https://ier.basu.ac.ir/article_3025_8797775f6714a4b2d50bf03925dcfea2.pdf
برنامه ریزی انرژی
پایداری
رویکرد تصادفی p-استوار
پذیرش اجتماعی
انتشارگازهای گلخانه ای
آب
Energy Planning
Sustainability
Stochastic P-Robust Approach
Social Acceptance
Greenhouse Gases Emission
Water
per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2019-08-23
7
14
13
27
10.22084/ier.2019.14110.1642
3012
Research Paper
به اشتراکگذاری اطلاعات، نشت اطلاعات و تحریف اطلاعات در یک زنجیره تأمین غیرمتمرکز با یک تولیدکننده و دو خردهفروش رقیب
Information Sharing, Information Leakage and Information Distortion in a Decentralized supply Chain with one Manufacturer and Two Competing Retailers
مریم اسمعیلی
esmaeili_m@alzahra.ac.ir
1
هاجر کفشیان اهر
hajar.kafshian@gmail.com
2
دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
خسارت ناشی از تصمیمگیری براساس اطلاعات نادرست و یا در شرایط عدموجود اطلاعات، جبرانناپذیر است. ازاینرو، این مقاله تأثیر قرارداد به اشتراکگذاری درآمد را روی به اشتراکگذاری اطلاعات و همچنین نشت اطلاعات برای زنجیره تامینی با یک تولیدکننده و دو خردهفروش رقیب بررسی میکند. یکی ازخردهفروشها در مورد پیشبینی خود از تقاضای غیرقطعی اطلاعات دقیقتری داشته و میتواند آن را با تولیدکننده به اشتراک بگذارد. تولیدکننده ممکن است، اطلاعات دقیقتر بهدستآمده از یکی از خردهفروشها را در راستای افزایش منافع خود، در اختیار خردهفروش دیگر قرار دهد (نشت اطلاعات). بنابراین خردهفروش آگاهتر نیز ممکن است اطلاعات خصوصی پیشبینی خود را به درستی با تولیدکننده به اشتراک نگذارد. از این رو تولیدکننده قرارداد به اشتراکگذاری درآمد را به آن خردهفروش پیشنهاد میدهد تا او را تشویق کند که اطلاعات خصوصی خود را به درستی در اختیار تولیدکننده و خردهفروش دیگر قرار دهد. نتایج نشان میدهد، اگرچه نشت اطلاعات توسط تولیدکننده منافع او را افزایش میدهد اما خردهفروش آگاهتر را نیز به اشتراک اطلاعات نادرست که به ضرر تولیدکننده است، ترغیب میکند. همچنین، تجزیه و تحلیلها نشان میدهد که تحت قرارداد به اشتراکگذاری درآمد، خردهفروشی که اطلاعات دقیقتری از پیشبینی تقاضای غیرقطعی دارد، اطلاعات خود را به درستی در اختیار تولیدکننده و خردهفروش دیگر قرار داده که موجب هماهنگی اعضای زنجیره تأمین و افزایش سودکل زنجیره تأمین میگردد.
Decision-making based on inaccurate information or in the absence of information can result in irreparable damages. Hence, this paper examines the impact of the revenue sharing contract on information sharing and information leakage in a supply chain with one manufacturer and two competing retailers. One of the retailers has more detailed information about the forecast of uncertain demand and can share it with the manufacturer. The manufacturer may also share the information send by the retailer having more accurate information to the other one in order to gain higher profits (information leakage). Therefore, the informed retailer may share his private information with the manufacturer inaccurately. As such, the manufacturer uses a revenue sharing contract to encourage the more informed retailer to release his private information truthfully to the manufacturer and the other retailer. The results show that although the information leakage by the manufacturer increases his profit, the informed retailer encourages to share incorrect information which is harmful to the manufacturer. Besides, the sensitive analysis reveals that under revenue sharing contract, the retailer with more accurate information about the uncertain demand will share its information truthfully to the manufacturer and other retailer, which makes coordination among the member of the supply chain which increases the profit of the whole supply chain.
https://ier.basu.ac.ir/article_3012_3b58ae9ebb5c8cf14021f381ffa0fec4.pdf
به اشتراک گذاری اطلاعات
نشت اطلاعات
تحریف اطلاعات
قرارداد به اشتراک گذاری درآمد
نظریه بازیها
Information sharing
Information leakage
Information distortion
Revenue sharing
Game theory
per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2019-08-23
7
14
29
45
10.22084/ier.2019.18647.1830
3013
Research Paper
شبیهسازی مسئله کنترل موجودی محصولات فسادپذیر با هزینه سفارشدهی متغیر به کمک پویاییهای سیستم
Simulation of Perishable Products Inventory Management Problem with Varying Order Cost by System Dynamics
عبداله شریفی
a.sharifi@email.kntu.ac.ir
1
عبدالله آقایی
aaghaie@kntu.ac.ir
2
دنیا رحمانی
drahmani@kntu.ac.ir
3
دانشجوی دکترا مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین
مدیر گروه صنایع
عضو هیات علمی / دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
وابستگی هزینهی سفارشدهی محصول به اندازه سفارش یکی از فرضیات کاربردی و کمتر مورد بررسی قرار گرفته در ادبیات مربوط به مدل مقدار سفارش اقتصادی است. این فرض باعث غیرمحدب شدن تابع هدف و پیچیدگی مدل مسئله میشود. همچنین کنترل موجودی محصولاتی که در طی زمان امکان از مد افتادن یا فاسد شدن آنها وجود دارد، بسیار مهم است. در این راستا، شبیهسازی مسئلهی کنترل موجودی محصولات فسادپذیر با تقاضای تصادفی و وابسته به زمان و قیمت فروش محصول، در نظر گرفته شده است. همچنین وابستگی هزینه سفارشدهی به اندازه سفارش و وابستگی هزینه نگهداری به سطح موجودی که از فرضیات کاربردی و عملیاتی در دنیای تجارت هستند نیز در نظر گرفته شدهاند که مجموعاً باعث میشوند از روشهای معمول ریاضیاتی قادر به حل مسئله نباشیم. برای مدلسازی و حل مسئله از روش پویاییهای سیستم به عنوان یک روش قدرتمند، انعطافپذیر و کاربردی استفاده شده است. یک مثال عددی نیز برای درک بهتر نحوه عملکرد شبیهسازی مدل، ارائه شده است و به کمک بهینهسازی مقادیر ورودی (نقطه سفارش مجدد و مقدار سفارش)، مقادیر بهینه تابع هدف (میانگین خالص هزینهها) به دست آمده است. نتایج نشان میدهند که خطمشی پرکردن موجودی پیشنهادی میتواند در تصمیمگیریهای لازم برای مدیریت و کنترل موجودی محصولات فسادپذیر مفید واقع شود.
Dependence of a product order cost to the order quantity is one of the practical and less surveyed assumptions of the literature of economic order quantity model. This assumptions will cause the goal function to be non-convex and increases the complexity of the problem model. Furthermore, inventory management of the products which are likely to be out of fashion or perished over time, has a great importance. In this regard, simulation of the inventory control model of perishable products has been considered in the present study via the stochastic demand of the product which depends on the time and price of the product. In addition, the dependence of the order cost to the order quantity and dependence of holding cost to the inventory level which are among the practical assumptions of the business world have been considered. These factors cause the usual mathematical solutions not to be able to solve the problem. Therefore, system dynamics have been used as a powerful, flexible, and practical solution to model and solve the problem. A numerical example is also presented to provide a better understanding of the simulation operation; and with the assistance of the optimization of the input variables (ReOrder Point, Order Quantity) the optimal amount of the objective function (Gross Cost Average) is reached. The results showed that the proposed replenishment policy can benefit the necessary decisions regarding inventory management and control of the perishable products.
https://ier.basu.ac.ir/article_3013_930ea4f786f149260b0693401df850a6.pdf
شبیهسازی کنترل موجودی
فسادپذیر
پویاییهای سیستم
هزینه سفارشدهی متغیر
غیرمحدب
Inventory Control Simulation
Perishable
System dynamics
Varying Order Cost
Non-convex
per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2019-08-23
7
14
47
57
10.22084/ier.2019.19543.1870
3006
Research Paper
بهینهسازی توأم سیاست زمانبندی تولید و نگهداری و تعمیرات با در نظر گرفتن کمبود از نوع پسافت و تقاضا بهصورت احتمالی
Joint Optimization of Maintenance and Production Scheduling with Considering the Back of Order and Probabilistic Demand
سمانه بابایی مراد
babaei.samane1369@gmail.com
1
پرویز فتاحی
p.fattahi@alzahra.ac.it
2
حسن باقری
hassan.bagheri1368@gmail.com
3
گروه مهندسی صنایع، دانشگاه الزهرا
عضو هیات علمی، دانشگاه الزهرا
دانشجوی دکترای گروه مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
بهینهسازی توأم سیاست زمانبندی تولید و نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، موضوع موردعلاقه بسیاری از محققین است که تأثیر بالقوهای روی عملکرد سیستمهای تولیدی دارد. علاوه بر این، با توجه به عدم قطعیت در تقاضا، نگهداری تعمیرات و کمبود موجودی تقریباً اجتنابناپذیر است؛ بنابراین، تعیین مقدار مطلوب سطح موجودی احتیاطی، زمان ایجاد موجودی اضافی برای ذخیرهسازی جهت مواجهه با کمترین کمبود و زمان عملیات نگهداری و تعمیرات، دغدغه بسیاری از تولیدکنندگان است. در این مقاله، یک مدل بهینهسازی توسعه داده شده است. برای نزدیکی به واقعیت، تقاضا بهعنوان پارامتری احتمالی در نظر گرفته شده و سیستم در صورت مواجهه با کمبود آن را جبران میکند. تمرکز اصلی این مقاله روی یک واحد تولیدی تک ماشینه با نرخ خرابی افزایشی است. سیستم با موجودی به اندازه h که در دوره A ذخیره شده، کار خود را شروع کرده و بهمحض رسیدن به دوره m یا خرابی، هر کدام که زودتر رخ دهد، متوقف شده و تحت عملیات نگهداری و تعمیرات قرار میگیرد. در این دوره از موجودی احتیاطی استفاده میکند. یک مدل ریاضی و یک رویکرد عددی برای بهدست آوردن همزمان مقادیر بهینه متغیرها استفاده شده است که بهطور متوسط هزینه کل را به حداقل برساند و محدودیت دسترسی را برآورده کند. نتایج نشان میدهد که در مدل ارائه شده هزینه کل و متغیرهای تصمیم نسبت به هزینه موجودی حساس بوده ولی سناریوی محتمل نسبت به آن حساسیت کمی دارد.
Joint optimal production scheduling and preventive maintenanceare interested in many research andhas a potential impact on the performance of manufacturing systems. In addition, due to the uncertainty in demand, maintenance and inventory shortages are almost inevitable. Therefore, determining the optimal amount of buffer level, the time required to create additional storage space to address the loss, and the maintenance time is a concern for many manufacturers. Paper studied a single-machine production unit with incremental failure rates. The system begins with a h-sized inventory stored in period A and stops as soon as it reaches period m, whichever occurs earlier, and is subject to maintenance. The buffer inventory during this period. A mathematical model and a numerical approach are used to obtain optimal values of variables simultaneously to minimize the average total cost and satisfy the access constraint. The results show that, in the presented model, the total cost and decision variables are highly sensitive to the inventory holding cost but not also for the occurred scenario.
https://ier.basu.ac.ir/article_3006_54b850dfb14d09d0df1947e7338f32e3.pdf
نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه
کمبود جبرانپذیر
بهینهسازی توأم
کنترل موجودی
زمانبندی تولید
maintenance
Joint Optimization
Back of Order
Inventory control
Production scheduling
per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2019-08-23
7
14
59
77
10.22084/ier.2019.17125.1787
3003
Research Paper
طراحی مدل ریاضی مسیریابی سبز در سیستمهای بارانداز متقاطع چندگانه با رویکرد کاهش گاز دیاکسیدکربن
Designing a Green Routing Mathematical Model in Multi Cross Docking Systems with a Carbon Dioxide Reduction Approach
علی محتشمی
mohtashami@qiau.ac.ir
1
علی نجفی
alinajafi854@gmail.com
2
مقصود امیری
amiri@atu.ac.ir
3
علیرضا ایرج پور
airajpour@yahoo.com
4
گروه مدیریت صنعتی،واحد قزوین ، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
گروه مدیریت صنعتی ،واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
گروه مدیریت صنعتی ، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران ، ایران
گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کاهش در مصرف سوخت منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانهای و هزینههای ارائه خدمات به مشتریان شده و در نتیجه رضایت مشتریان و کاهش اثرات مخرب زیستمحیطی را بهدنبال دارد. بدین منظور در این مقاله تمرکز بر بهینهسازی و برنامهریزی حرکت کامیونهای ورودی و خروجی و زنجیره تأمین سبز با وجود چند بارانداز متقاطع و با دو هدف کمینهسازی توالی حملونقل کامیونها و انتشار گاز دی اکسید کربن در داخل زنجیره تأمین است ازآنجاکه مدل مقاله از نوع برنامهریزی خطی عدد صحیح صفر و یک بوده و متعلق به مسائل NP-hard است زمان حل آنها با افزایش ابعاد . بهشدت افزایش مییابد. لذا برای پیدا کردن جوابهای نزدیک بهینه . از الگوریتم ژنتیک مرتبسازی نامغلوب NSGA–II لگوریتم چند هدفه کلونی مورچگانMOACO استفاده شده است.
Reducing fuel consumption leads to reduced greenhouse gas emissions and customer service costs, resulting in customer satisfaction and reduced environmental degradation.. For this purpose, this paper focuses on the optimization and planning of the movement of inbound and outbound trucks and the green supply chain, with multi cross-docking and two different types of objective functions of minimizing the sequence of truck transportation and carbon dioxide emissions into the supply chain. Since the paper model is a linear programming integer of zero and since these models belong to the NP-hard class, their solving time severely increases with increasing the problem dimensions. In this paper, to solve the model meta-heuristic algorithms have been used. The algorithms used in solving thae model areNon-dominated Sorting Genetic Algorithm-II (NSGA-II) and Multiple Objective Ant Colony (MOACO) Algorithm. Finally, the model has been solved using two algorithms and computational experiments reported carefully to illustrate and compare designing and computational.
https://ier.basu.ac.ir/article_3003_fa1e4b007ac359381abe746b70eb83c0.pdf
بارانداز متقاطع
زنجیره تامین سبز
الگوریتم ژنتیک مرتب سازی نامغلوب
الگوریتم چند هدفه کلونی مورچگان
Cross docking
Green supply chain
Non-dominated Sorting Genetic Algorithm-II
Multiple Objective Ant Colony
per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2019-08-23
7
14
79
91
10.22084/ier.2019.16304.1765
3005
Research Paper
ارائه مدلی جهت کاهش هزینههای وارانتی دومرحلهای گسترشیافته بر مبنای نوع مشتریان با توجه به نرخ مصرف
Presentation a Model for Reducing Two-stage Expanded Warranty Costs Based on Customer Type Based on Consumption Rate
ام البنین یوسفی
yousefi_1302@yahoo.com
1
رامین اخلاق
raminakhlagh72@gmail.com
2
فاطمه رشیدیان
f_rashidian89@yahoo.com
3
دانشگاه صنعتی مالک اشتر.دانشکده مهندسی صنایع
مدیریت مهندسی، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان
2- دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دانشکده مهندسی صنایع
در این مقاله، یک مدل وارانتی بررسی میگردد که تحت آن پس از پایان دوره وارانتی دومرحلهای، یک دوره وارانتی اضافی به مشتری ارائه میشود. دورهی وارانتی دومرحلهای به دو مقطع تقسیم میشود، مقطع اول دورهی تعویض/ تعمیر مجانی (FRRW) و دیگری دورهی وارانتی نسبی (PRW) است. اگر خرابی محصول در طول دورهی FRRW رخ دهد، آن محصول توسط تولیدکننده بهصورت رایگان تعمیر یا با یک محصول نو تعویض میگردد. در دورهی PRW تولیدکننده و مشتری در پرداخت هزینههای تعمیر مشترک میباشند و در دوره وارانتی گسترده تنها تعمیر حداقلی انجام میشود. ازآنجاییکه نرخ مصرف مشتریان در یک بازهی زمانی مشخص متفاوت است، بهتر است قبل از تعیین نوع سیاست وارانتی، به دستهبندی مشتریان براساس نرخ مصرفشان پرداخته شود. این کار سبب کاهش هزینههای وارانتی میگردد. در نهایت به تحلیل حساسیت میزان درصد مشتریان کممصرف (پرمصرف) در مقدار هزینهی کل پرداخته شده است.
This paper examined a warranty model where after the end of the two-phase warranty period, an extra warranty period is provided to the customer. The two-phase warranty period is split into two sections; the first period is free replacement / repair warranty (FRRW) period and the other is period of Pro-Rata Warranty (PRW). If the product failure occurs during the FRRW period, the damaged product is repaired by the manufacturer free or replaced by a new product. If this failure occurs in PRW period, the manufacturer and the customer are both responsible for paying for the repair costs; and if the failure happens during the extended warranty period, only minimal repairs is made. As customer consumption rate differs in a given period, it is advisable to classify customers based on their rate of consumption before determining the type of warranty policy, which will reduce the cost of warranties. Then, for each type of customer, a maintenance policy are supplied. In addition, the percentage of low consuming customer (high-consumption) will be effective in the overall costs.
https://ier.basu.ac.ir/article_3005_709db8ea960ecebc9c54f8b6a180d62b.pdf
وارانتی
(دورهی وارانتی تعویض/تعمیر مجانی) FRRW
(دورهی وارانتی نسبی) PRW
نرخ مصرف مشتریان
دسته بندی مشتریان
Warranty
FRRW period
PRW period
customer consumption rate
customer classification
per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2019-08-23
7
14
93
105
10.22084/ier.2019.14372.1658
3008
Research Paper
برنامهریزی تولید استوار ادغامی برای مدیران ریسکگریز در شرایط عدمقطعیت
Robust Aggregate Production Planning for Risk-Averse Managers in Uncertainty Conditions
لیلا نظری
lea.nazari@gmail.com
1
محسن رحمانی
nazarileila57@yahoo.com
2
گروه مهندسی صنایع دانشگاه آزاد واحد ابهر
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، گروه مهندسی صنایع ، ابهر، ایران.
در محیطهای تولیدی مواجهه با عدمقطعیت و دادههای متغیر که باعث ایجاد پارامترهای تصادفی میشود، غیرعادی نیست. عدم توجه به این تغییرات، باعث میشود که برنامهریزی انجام شده تطابق کافی با واقعیت نداشته و ضررهای فراوانی را در محیطهای تولیدی ایجاد نماید. با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله از رویکرد بهینهسازی استوار جهت مقابله با عدمقطعیت در پارامترهای برنامهریزی تولید ادغامی استفاده میکنیم. در مدل استوار، فرض میشود که عدمقطعیت پارامترهای غیرقطعی بهصورت پیوسته و بازهای بوده و یک رویکرد جدید در حالت ریسکگریزی مدیران برای بهینهسازی استوار ارائه میشود. جهت بررسی نتایج مدل، مثالهایی در ابعاد کوچک و بزرگ تولید شده و با استفاده از نرمافزار گمز و روش آزادسازی لاگرانژ به حل و تحلیل آنها پرداخته شده است. نتایج حاصل از اجرای مدلهای استوار پیشنهادی در این مقاله نسبت به مدل اولیه نشان میدهد که نتایج در مقابل عدمقطعیت از پایداری بیشتری برخوردار هستند و باعث کاهش چشمگیر ریسک خواهند شد.
It is usual for a production environment to encounter uncertainty and variable data that causes generating random parameters. Failure to pay attention to these changes will make the scheduling not adequately match the reality and cause many losses in production environments. Considering the importance of the issue, in this article we use the Robust Optimization Approach to deal with uncertainty in the aggregate production planning parameters. In this paper, in a robust model, it is assumed that the uncertainty of non-deterministic parameters is continuous and a completely new and innovative approach is proposed for Robust Optimization for risk-averse managers and then, an optimization strategy is used to examine the uncertainty. In order to investigate the model results, examples have been made in small and large sizes and the problem has been solved and analyzed using the GAMS software and Lagrange relaxation method. The results of the implementation of the proposed robust models in this paper, compared to the basic model, show that the results have more stability against uncertainty and this causes a significant reduction in risk.
https://ier.basu.ac.ir/article_3008_d090e313fe851cd7653cf559b956584a.pdf
بهینه سازی استوار
برنامه ریزی تولید ادغامی
ریسک گریزی
عدم قطعیت
Aggregate production planning
Robust optimization
Risk-Averse
Uncertainty
per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2019-08-23
7
14
107
125
10.22084/ier.2019.14188.1644
3004
Research Paper
طراحی یک زنجیره تأمین پایدار با در نظر گرفتن عدمقطعیت در ریسک مربوط به تأمینکنندگان
Sustainable Supply Chain Design with Considering Uncertainty in Suppliers’ Risk
مجتبی نوری
mojtabanuri93@gmail.com
1
عمران محمدی
e_mohammadi@iust.ac.ir
2
محمد سعید جبل عاملی
jabal@iust.ac.ir
3
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
استادیار دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت
استاد/دانشگاه علم و صنعت ایران
مدیریت ریسک، مسئلهای مهم در مدیریت زنجیره تأمین و تدارکات است. بهبود قابلیت پاسخگویی در قالب کاهش (احتمال) رخداد ریسک، شرکت را قادر میسازد تا ضمن سبقت از رقبای خود، آسیب طولانیمدت مورد انتظار را کاهش دهد. در این مقاله، یک مدل برنامهریزی خطی مختلط بهمنظور طراحی زنجیره تأمین سبز ارائه میگردد. این مدل، بهدنبال کمینهسازی هزینه، میزان انتشار گازهای گلخانهای و ریسک است. برای اولینبار، ریسک تأمین مواد خام و ریسک حملونقل در سطوح مختلف زنجیره تأمین با عدمقطعیت روبهرو هستند و هزینه مواد خام براساس مدل تخفیف نموی از سوی تأمینکنندگان به تولیدکنندگان ارائه میگردد. پارامترهای مورداستفاده در مدلسازی اولیه دارای عدمقطعیت است و با استفاده از رویکرد استوار سازی به حالت قطعی تبدیل میشود و حل آن با نرمافزار گمز، صورت میپذیرد. علاهبراین، در مورد پارامتر عدم قطعیت، تحلیل حساسیت انجام میشود و تحت مقادیر مختلف از این پارامتر، نتیجه بهدستآمده مورد ارزیابی و اعتبارسنجی قرار میگیرد. نتایج نشان میدهند که مهمترین عامل تأثیرگذار در مقدار تابع هدف، تابع ریسک است، زیرا پارامترهای آن با عدمقطعیت روبهرو هستند.
Risk management is a significant issue in supply chain management. Improving the ability to control and manage the risk, enables the companies to be more successful in competing with other companies and decrease the expected long-term loss. In this manuscript, a mixed integer linear programming model for designing the green supply chain is presented. This model aims to minimize the cost, greenhouse gas emissions, and risk. Risk of supplying the raw materials and transportation in all levels of supply chain are under uncertainty. Furthermore, cost of raw materials is suggested by suppliers to producers with an incremental discount. The initial modelling is turned into a deterministic one using Bertsimas and Sim budget of uncertainty approach and consequently solved by GAMS software to manage risk. Furthermore, the uncertain parameter is analyzed and using various amounts the obtained result has been assessed and evaluated. The results show that the risk function is the most important factor in objective function, because parameters of risk function are subject to uncertainty.
https://ier.basu.ac.ir/article_3004_cec1b3d6bc423d09a6236f06a96c2780.pdf
زنجیره تأمین سبز
ریسک
عدمقطعیت
بهینهسازی استوار
تخفیف
Green supply chain
Risk
Uncertainty
Robust optimization
Discount
per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2019-08-23
7
14
127
145
10.22084/ier.2019.16231.1763
3009
Research Paper
طراحی شبکه زنجیره تأمین با بهره گیری از فناوری رایانش ابری
Cloud Computing-based Supply Chain Network Design
وحید حاجی پور
vahid.hajipour@gmail.com
1
محمد رهبرجو
rahbarjou.mohammad@wtiau.ac.ir
2
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد غرب
گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی مهندسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران؛
فناوریهای نوین برای خلق فرصتهای ارزشمند در زنجیرهتأمین به رویکرد جدیدی نیاز دارند تا نه تنها جریان فیزیکی کالاها و خدمات، بلکه انبوه اطلاعات و دادههای مالی را یکپارچه سازند. استفاده از فناوری روز و تحلیل دادههای موجود و ارائه گزارشات مربوطه به مدیران ارشد سازمان در زمان مناسب موجب میشود تا آنها با توجه به تغییرات بازار بتوانند تصمیمات مناسب و هوشمندانهای را اتخاذ نمایند و در جهت اهداف استراتژیک سازمان گامهای مؤثرتری بردارند. امروزه، انعطافپذیری سازمانها با توجه به تغییر در نیازهای مشتریان، بسیار حائز اهمیت است. از سوی دیگر، میزان و زمان سفارشگذاری مناسب تأثیر بسزایی در کاهش هزینههای سربار داشته و چابکی سازمان را افزایش میدهد. فناوری ابر بهعنوان یک قابلیت کلیدی در دنیای امروز میتواند تأثیر شگرفی بر انتقال دادهها در مدلهای مختلف عملکردی زنجیرهتأمین و همچنین تحلیل بخشهای مختلف کسبوکار داشته باشد. به همین منظور در این تحقیق به دنبال بررسی استفاده از فناوری ابری جهت ارزشمندتر کردن فرایندهای زنجیرهتأمین هستیم و این موارد را به صورت مدل ریاضی ارائه نمودیم. مدل ریاضی به صورت دقیق حل شده و در ابعاد بزرگ مسأله با استفاده از رویکردهای بهینهسازی هوشمند مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داد با پیاده سازی شبکه زنجیره تأمین پیشنهادی، حملونقل و هزینههای ناشی از آن ب هصورت چشمگیری کاهش و درآمد شرکت افزایش مییابد که این روند شرکتها را به سمت زنجیره تأمین سبز نیز سوق میدهد. همچنین، با حذف واسطهها، کالا با قیمت و کیفیت مناسبتری به مشتری نهایی تحویل میشود که این موضوع منجر به جلب هر چه بیشتر رضایت مشتری میگردد.
New technologies require new approaches to create valuable opportunities in the supply chain to integrate not only the physical progress of goods and services but also massive information and financial data. Using the technology of the day and analyzing the existing data and presenting the reports to the managers of the organization at the right time enable them to make suitable and intelligently decisions due to market fluctuations. It causes to move their effective steps toward the organizations strategic goals. Nowadays, the flexibility of the organizations is very important due to the changing customer’s needs. On the other hand, the suitable time and amount of ordering has a significant impact to reduce the costs and to increase the organization's agility. Cloud technology, as a key feature in today's world, can contribute on data transfer in various performance models of the supply chain and also in analyzing various business parts. For this purpose, this research fallows to explore the use of cloud technology to value the supply chain processes and presents the problem as a mathematical model. The mathematical model has been thoroughly solved and analyzed in the large dimensions of the problem using the best-developed optimization algorithm. The results showed that with the implementation of the proposed supply chain network, transportation and costs reduce significantly and increase company revenue, which lead the companies to the green supply chain. Moreover, by removing intermediaries, the goods are delivered to the final customer with a better price and quality, which result in more customer satisfactions.
https://ier.basu.ac.ir/article_3009_79de511fa8a8dbfac0957cd2850b5d4d.pdf
طراحی شبکه زنجیرهتامین
رایانشابری
مدلسازی ریاضی
Supply chain network design
Cloud computing
Mathematical modelling
per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2019-08-23
7
14
147
161
10.22084/ier.2019.17206.1790
3010
Research Paper
مدلسازی و حل مسئله زنجیرهتأمین ساخت بر مبنای سفارش در شرایط محدودیت ظرفیت تولید با استفاده از الگوریتم آزادسازی لاگرانژی
Modelling the Building to Order Supply Chain Management Considering Restriction on Capacities Using Lagrangian Relaxation (LR) Algorithm
رضا توکلیمقدم
tavakoli@ut.ac.ir
1
سید محمد حسن حسینی
sh.hosseini51@gmail.com
2
حسین عموزاد خلیلی
amoozad92@yahoo.com
3
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکده-های فنی، دانشگاه تهران
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نوشهر، گروه مهندسی صنایع، مازندران، ایران
فرآیندهای تولید و عرضه محصولات با شدت گرفتن فضای رقابتی، دچار تغییرات الگویی شده و امروزه در قالب شبکه زنجیرهتأمین بررسی میشود. در این میان اهمیت جریان مواد در شبکه تأمین، و توزیع محصولات در شبکه توزیع از میان جریانهای سهگانه مالی، اطلاعاتی، و مواد حائز توجه بیشتری میباشند. همچنین توجه بیشتر به مشتری و خواستههای او موجب شده تا شبکههای تولید و توزیع به سمت تولید برمبنای سفارش متمایل شوند. در این مقاله ضمن بررسی جایگاه شبکه توزیع در یک زنجیره تأمین، به ارائه مدلی برای فرآیند توزیع زنجیرهتأمین بر مبنای سفارش پرداخته و برای نزدیکتر شدن مسئله به شرایط دنیای واقعی، محدودیتهای تولید و عرضه محصولات نیز لحاظ میشود. در این مسئله انواع واحدهای تولید، مراکز توزیع، و خردهفروشان وجود داشته و پس از مشخص شدن یک سفارش، کالاها از طریق مراکز توزیع به خردهفروش ارسال میشود. همچنین در صورت نزدیکی فاصله خردهفروشان تا کارخانجات، کالاها از طریق کارخانجات نیز بهطور مستقیم بهسوی خردهفروشان قابلارسال میباشد. حداکثر کردن سود کل بهعنوان هدف مسئله موردمطالعه در نظر گرفته شده است. لذا ابتدا یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح مختلط توسعه داده میشود. سپس با توجه به پیچیدگی مسئله، الگوریتمی مبتنی بر روش آزادسازی لاگرانژ جهت حل آن پیشنهاد میشود. در انتها ضمن ارائه یک مثال عددی، عملکرد الگوریتم پیشنهادی ارزیابی شده است.
Processes of production and supply of products have been changed in pattern in condition of intensifying the competitive atmosphere and are studied in the form of a supply chain network. In the meantime, the importance of the flow of materials in the supply network, and the distribution of products in the distribution network is more important among the three streams of finance, information, and materials. More attention to customer has leaded production process to build to order (BTO). Distribution chain as a part of supply chain is studied in this paper and a new mathematical model is produced for build to order supply chain (BTOSC). Providing constrains are considered in order to close condition to real world. There is kinds of production units, distribution centers, and retailers. After deterministic an order, it will be sent from distribution centers to a retailer or from a production unit to retailers directly. The objective function is to maximize total profit. First, a new mixed integer linear programing model is developed for the considered problem. Due to the complexity of mathematical model, a new algorithm is introduced to solve it based on Lagrangian Relaxation (LR). Finally, the efficiency of the proposed algorithm is evaluated by solving a numerical example.
https://ier.basu.ac.ir/article_3010_cb3c2f12d9a0a6a8e9efea2147cde119.pdf
زنجیره ی تأمین ساخت برمبنای سفارش
محدودیت عرضه
برنامه ریزی عدد صحیح
الگوریتم آزادسازی لاگرانژ
Build to order supply chain
Providing constrain
Integer programing
Lagrangian Relaxation (LR)
per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2019-08-23
7
14
163
177
10.22084/ier.2019.19811.1881
3024
Research Paper
یک مدل برنامهریزی خاکستری برای اسقاط یا تجاریسازی مجدد کالاها در عملیات لجستیک معکوس با در نظر گرفتن انبار متقاطع
A Grey Mathematical Programming Model to Salvage or Re-Commercialize Commodities in Reverse Logistics Management with Consideration of Cross Dock
فرزاد عظیمی
farzad7n7@gmail.com
1
سید میثم موسوی
sm.mousavi@shahed.ac.ir
2
محسن رجبزاده
mohsen.rajabzadeh68@gmail.com
3
گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شاهد
گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شاهد
گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شاهد
رقابت بین سازمانها برای کسب سهم بیشتر بازار و سود بالاتر، مدیران را به استفاده از تکنیکهای جدید و مقرونبهصرفه ترغیب میکند. کالاهای برگشتی و مازاد بر نیاز همواره بخش قابلتوجهی از موجودی فروشگاهها و شرکتها را تشکیل میدهند که تصمیمگیری در مورد اسقاط یا تجاریسازی مجدد این کالاها میتواند اثرات ملموسی را بر روی سود و زیان آنها داشته باشد. در این مقاله یک مدل برنامهریزی خطی آمیخته با اعداد صحیح با بهرهگیری از سیستم انبار متقاطع در توزیع مجدد محصولات فروخته نشده با هدف بیشینهسازی سود ارائه میشود. در این مدل ملاحظات جدید تصمیمگیری در مورد اسقاط یا تجاریسازی مجدد محصولات در فرآیند زمانبندی عملیات لجستیک معکوس نیز در نظر گرفته میشود. با توجه به عدم قطعیت موجود در عواملی همانند درآمد حاصل از فروش، هزینهها و زمان، پارامترهای مسئله تحت بررسی در قالب اعداد خاکستری در نظر گرفتهشده و یک رویکرد حل مدل برنامهریزی ریاضی خاکستری جهت مواجهه با عدم قطعیتها به کار گرفته میشود. در ادامه فرآیند لجستیک معکوس در یکی از فروشگاههای زنجیرهای فعال در شهر تهران بهعنوان مطالعه موردی، موردبررسی قرار میگیرد. پیادهسازی رویکرد پیشنهادی و اعتبار سنجی نتایج با تحلیل حساسیت روی پارامترهای مهم، نشان از کارکرد مطلوب روش پیشنهادی در فرآیند تصمیمگیری در شرکت تحت مطالعه داشته است.
Competition among organizations to gain more market share and higher profit encourages managers to use new and cost-effective strategies. Returned and surplus goods are always a significant part of stores and company's inventory that deciding whether or not to re-commercialize these goods can have tangible effects on their profits and losses. In this paper, a mixed integer linear programming model for maximizing profit with the cross-docking system in unsold products redistribution process is proposed. This model also takes into account the new considerations of deciding whether or not to re-commercialize products in the reverse logistics operation scheduling. Given the uncertainties in factors such as sales revenue, costs and time, the parameters of the problem are considered in terms of gray numbers and an approach to solve the gray mathematical programming model is used to deal with uncertainties. Moreover, the reverse logistics process in one of the chain stores in Tehran is considered as a case study. Implementing the proposed approach and validating the results by a sensitivity analysis on important parameters indicated that the proposed method has a high performance in decision-making process of the studied company.
https://ier.basu.ac.ir/article_3024_de89ab9b8214a7b340bde1ee16660bb8.pdf
مدیریت لجستیک معکوس
سیستم انبار متقاطع
مدل برنامهریزی ریاضی
تئوری خاکستری
Reverse logistics management
Cross-docking system
Mathematical programming model
Grey Theory
per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2019-08-23
7
14
179
197
10.22084/ier.2019.15750.1734
3011
Research Paper
طراحی شبکه زنجیرهتأمین حلقه- بسته سبز با در نظر گرفتن قابلیت اطمینان مراکز تأمین تحت شرایط عدمقطعیت
The green Closed-Loop Supply Chain Network Design Considering Supply Centers Reliability Under Uncertainty
محمدباقر فخرزاد
mfakhrzad@yazd.ac.ir
1
پریسا طالب زاده
parisatalebzade67@gmail.com
2
فریبا گودرزیان
farhbagoodarzian7070@gmail.com
3
دانشگاه یزد، دانشکده صنایع
دانشکده صنایع دانشگاه یزد
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه یزد
در این مقاله، یک مدل زنجیرهتأمین حلقه- بسته سبز در حالت چند دورهای، چندسطحی و چندمحصولی تحت عدمقطعیت ارائه میگردد که اهداف آن شامل کمینهسازی هزینههای شبکه زنجیرهتأمین ، کمینهسازی انتشار گازهای خروجی حاصل از جابهجایی وسیله نقلیه در بین مراکز میباشد و حداکثرسازی قابلیتاطمینان تحویل تقاضا با توجه به قابلیتاطمینان تعریف شده برای تأمینکنندگان میباشد. یک زنجیره شامل مراکز تأمینکننده، مراکز تولید/ احیا، مراکز توزیع/ جمعآوری، مراکز مشتریان و مراکز دفع در نظر گرفته می شود. در این مقاله جهت نزدیک شدن به دنیای واقعی، پارامترهای مدل فازی و تابع هدف چند هدفه است. مسئله با استفاده برنامهریزی خطی عددصحیح مختلط مدل شده و از رویکرد دو مرحلهای قطعی برای در نظر گرفتن عدمقطعیت در مدل پیشنهادی استفاده شده است. در پایان عملکرد و کارائی مدل و روشهای حل پیشنهادی در قالب مثال عددی شبیهسازی شده، و مورد بررسی قرار گرفته و پیشنهاداتی بهمنظور استفاده از این مدل در دنیای واقعی ارائه شده است.
In this paper, a multi-period multi-level multi-products green closed-loop supply chain model under uncertainty is developed, which objectives are to minimize total costs, minimize emissions from vehicle displacement between levels, and maximize the reliability of delivery for suppliers. This network is including supplier centers, production/resuscitation centers, distribution/collection centers, customer centers, and disposal centers. A new Linear Integer programming model is formulated. Besides, fuzzy parameters and multi-objective function are used to approach the real world. In this regard, a deterministic two-step approach is used to consider the uncertainty in the proposed model. Finally, the performance and efficiency of the proposed model and solution methods are simulated in the numerical example and examined and suggestions are presented for using this model in the real world.
https://ier.basu.ac.ir/article_3011_7c130def422f6b6b3774d9a1c8dea63f.pdf
طراحی شبکه زنجیرهتامین حلقه بسته سبز
عدمقطعیت
قابلیتاطمینان
Green closed-loop supply chain network design
Uncertainty
Reliability