per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2017-02-26
4
8
105
117
10.22084/ier.2017.1697
1697
Research Paper
مقایسه سه روش فراابتکاری برای کمینه نمودن زمان چرخه در مسئله زمانبندی جریان کارگاهی مختلط دورهای با در نظر گرفتن اثر یادگیری
Comparison between Three Metaheuristic Algorithms for Minimizing Cycle Time in Cyclic Hybrid Flow Shop Scheduling with Learning Effect
جواد بهنامیان
behnamian@basu.ac.ir
1
فاطمه دیانت
fateme.dianat@yahoo.com
2
استادیار گروه صنایع دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی سینا
دانشجو دکتری مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
زمانبندی کارها در صنایعی که روند حرکت کارها بر روی ماشینها به صورت دورهای میباشد، همچون صنایعی که محصولات آنها فاسد شدنی نظیر صنایع غذایی و یا دارای طول عمر همانند مواد شیمیایی، رادیواکتیو و غیره هستند، از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا که این صنایع به دلیل محدودیتهای زمانی و یا رقابت با سایر شرکتها سعی در کمینه نمودن بازه زمانی انجام کارها دارند. از آنجا که غالباً محیط تولیدی این صنایع به صورت تولید جریان کارگاهی مختلط دورهای میباشد و اثر یادگیری اپراتور در سرعت تولید مشهود است، این پژوهش در نظر دارد که زمان چرخه بر روی هر ماشین را با وجود اثر یادگیری به کمک چینش فعالیتها کمینه نماید. برای این منظور در روند این پژوهش، ابتدا تحقیقات پیشین در این حوزه مورد مطالعه قرار گرفت. سپس مدل ریاضی این مسأله نوشته و به دلیل آنکه ماهیت کمینه نمودن زمان انجام کارها در محیط تولید جریان کارگاهی مختلط دورهای، جزء مسائل سخت (NP-Hard) میباشد، برای حل این مسأله از سه روش فراابتکاری الگوریتم ژنتیک، الگوریتم شبیهسازی تبرید و الگوریتم شبیهسازی تبرید مبتنی بر جمعیت استفاده شد. نتایج نشان میدهند که الگوریتم شبیهسازی تبرید مبتنی بر جمعیت به دلیل ساختار جمعیتی آن، بهطور میانگین نسبت به دو الگوریتم دیگر کارایی بهتری دارد.
Jobs scheduling in industries with cyclic procedure on machines, such as perishable products (food industries) or products with a limited lifetime (chemicals, radio actives, etc), is very important. Due to time limitation or competition with other companies, these industries try to minimize thecycle time of jobs processing. Since most productive environments of the industries are cyclic hybrid flow shop and operator’s learning effect is obvious in speed of productions, the aim of this study is to minimize cycle time of each machine with learning effect by consequence of jobs. After proposing a mathematical model and since the cyclic hybrid flow shop environment is NP-hard, three metaheuristics, i.e., genetic algorithm, simulated annealing algorithm and population based simulated annealing algorithm, have been proposed for solving this problem. Results show that on average, population based simulated annealing algorithm due to its population-based structure has a better performance in comparison to other algorithms.
https://ier.basu.ac.ir/article_1697_26f008fcfdd2734247f83cf4608242ad.pdf
زمانبندی
جریان کارگاهی مختلط
اثر یادگیری
الگوریتم فراابتکاری
Scheduling
Hybrid flow shop
Learning effect
Metaheuristic algorithm
per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2017-02-19
4
8
119
131
10.22084/ier.2017.1698
1698
Research Paper
هماهنگ سازی سیاست های سفارش دهی و تولید در مدل روزنامه فروش دوسطحی تحت قرارداد انعطاف مقداری
Coordination of Ordering and Production Policies in A Two-Level Newsvendor Model Under Quantity Flexibility Contract
حمیدرضا ابراهیمی نسب
hr.ebrahiminasab@gmail.com
1
جعفر حیدری
j.heydari@ut.ac.ir
2
عطاالله طالعی زاده
taleizadeh@ut.ac.ir
3
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه تهران.
استادیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه تهران.
استادیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه تهران.
در این مقاله یک زنجیرهتامین دوسطحی با تقاضای احتمالی تحت قرارداد انعطاف مقداری مورد بررسی قرار گرفته است. تحت قرارداد انعطاف مقداری، خردهفروش میتواند مقدار سفارش خود را در حدود مشخصی اصلاح نماید. چنانچه تقاضای بازار کمتر از مقدار سفارش باشد، خردهفروش میتواند مقدار مشخصی از سفارش اولیه خود را لغو نماید و در صورتی که تقاضای بازار بیشتر باشد، سفارش ثانویه توسط خردهفروش قابل صدور است. در این شرایط، ریسک نامعینی تقاضا بین دو عضو زنجیرهتامین تسهیم خواهد شد و این امکان به وجود خواهد آمد که تصمیمات اعضای زنجیرهتامین به صورت سرتاسری بهینه شود درحالیکه هیچیک از اعضا متضرر نشوند. در این مقاله یک رویکرد جدید برای تعیین پارامترهای قرارداد انعطاف مقداری (پارامتر تنظیم رو به بالا و پارامتر تنظیم رو به پایین) ارائه میشود. توابع سود مورد انتظار دو عضو زنجیره تأمین تحت شرایط ذکر شده به صورت ریاضی مدلسازی شده و روابط بهینه بین دو پارامتر قرارداد انعطاف مقداری به نحوی که تضمینکننده سود بیشتر برای کل زنجیرهتامین و همچنین تکتک اعضای آن باشد، استخراج میشود. نتایج نشان میدهد که قرارداد پیشنهادی قادر به هماهنگسازی مقدار سفارش در زنجیره مورد بررسی است به نحوی که سودآوری کل زنجیرهتامین بیشینه گردد و هیچیک از اعضا نسبت به حالت تصمیمگیری انفرادی متضرر نشوند. تحلیلها نشان میدهد که با افزایش انعطاف برای لغو سفارشات، تولیدکننده نیز تعهد کمتری برای تحویل بیشتر خواهد پذیرفت و در مقابل با کاهش سطح انعطاف برای لغو سفارشات، تولیدکننده میپذیرد که کالای پشتیبان بیشتری تولید نماید.
In this paper, a two-stage newsvendor model with one type of product in presence of stochastic demand under quantity flexibility (QF) contract is investigated. Under the proposed model, the manufacturer allows the retailer to update its order size upward or downward. Under this mechanism, the manufacturer is committed to provide a certain level more than the retailer’s primary order to deliver when large demand is observed; in addition, the retailer has the authority to cancel a limited amount of its initial order in the beginning of selling season when the observed demand is small. Under these circumstances, overstocking/shortage risks are shared between two members. By sharing risks, it will be possible to optimize decisions globally. In this paper, a new approach for optimal adjustment of QF parameters (i.e. upward and downward adjustment parameters) is developed. Expected profit functions of both channel members under QF contract is mathematically modeled and optimal closed-form relationship between upward and downward adjustment parameters is determined. The obtained closed-form relation guarantees more profit for the whole supply chain and at the same time assures more profit for both channel members. Under the proposed model, both members benefit from the coordinated decision making while risk of demand uncertainty is shared. Our investigations revealed that increasing flexibility on cancelling initial order causes less flexibility of the manufacturer in providing more products. On the other hand, decrease of cancelling flexibility results in more flexibility for oversupply volume.
https://ier.basu.ac.ir/article_1698_ca8ab7700a087791cb880fa01cc4ff06.pdf
هماهنگ سازی زنجیره تامین
قرارداد زنجیره تامین
تصمیمگیری متمرکز
قرارداد انعطاف مقداری
Supply chain coordination
Supply chain contract
Centralized decision-making
Quantity flexibility contract
per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2017-02-19
4
8
133
145
10.22084/ier.2017.1699
1699
Research Paper
بهینه سازی دو هدفه برای مسئله ی مکانیابی - مسیریابی با در نظر گرفتن قابلیت اطمینان و هزینه فازی
Bi-Objective Optimization for a Location-Routing Problem with Reliability and Fuzzy Cost
نجمه بهرام پور
najmeh.bahrampour@gmail.com
1
رضا توکلی مقدم
tavakoli@ut.ac.ir
2
ناصر شهسواری پور
shahsavari_n@alum.sharif.edu
3
دانشآموخته کارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد سلامی، واحد تهران جنوب، تهران
استاد دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران، تهران.
دانشیار مهندسی صنایع ،گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان، کرمان.
مسائل مکانیابی- مسیریابی جهت تحویل کالا در شرایط اضطراری دارای اهمیت فراوانی هستند. این مقاله، به بررسی و حل مسئلهی مکانیابی- مسیریابی با در نظر گرفتن قابلیت اطمینان میپردازد که قابلیت اطمینان به صورت احتمال وقوع خرابیها در نظر گرفته میشود. مسئله به صورت مدلی دو هدفه شامل حداقل کردن هزینه و حداکثر کردن قابلیت اطمینان مدلسازی میشود که حداکثر کردن قابلیت اطمینان به صورت حداقل کردن هزینههای خرابی مورد انتظار بیان میشود. احتمال وقوع خرابیها به صورت سه خرابی مراکز یا تسهیلات، خرابی در مسیرهای ارتباطی و خرابی وسایل نقلیه در نظر گرفته میشود. با توجه به اینکه میزان هزینه سفر به متغیرهای زیادی وابسته است و تخمین دقیق آن امکانپذیر نمیباشد از این رو میزان هزینه با استفاده از متغیرهای زبانی خبرگان به صورت فازی مطرح میشود. از آنجا که این مسئله یک مسئله NP-hard است لذا از الگوریتمهای فراابتکاری جهت حل و بهینهسازی استفاده میشود. ابتدا الگوریتم کرم شبتاب گسستهی دو هدفه ارائه و سپس مسئله با دو الگوریتم کرم شبتاب و NSGA-II حل میشود و در پایان کارایی این دو الگوریتم به وسیلهی مجموعهای کامل از مثالها با اندازههای کوچک تا بزرگ مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج نشان میدهد که الگوریتم کرم شبتاب گسسته دو هدفه دارای شاخص DM بهتری هستند اما در مورد دو شاخص MID عملکرد الگوریتم کرم شبتاب تنها برای مسائل با اندازه کوچک تا متوسط مناسب است و با بزرگ شدن مسئله کارایی خود را از دست میدهد.
Location and routing problems in emergencies are so important. This paperconsiders a location–routing problem with reliability by the means ofconsidering the probability of failure occurrence. The problem has twoobjectives that minimizes the total cost and maximizes the reliability.Maximizing the reliability is expressed as minimizing the expected cost of thefailure. In this problem, three kinds of failures are considered, which are:failure of centers, routes and vehicles. Since travel costs is dependent on manyparameters and hence it is not possible to estimate exactly so they areconsidered as fuzzy number using linguistic variables. At first, mathematicalformulation of the problem is presented, and then because the problem is theNP-hard therefore, meta-heuristics algorithms are used to solve the model.Additionally, a bi-objective discrete firefly algorithm is providedand then inorder to evaluate the performance of the algorithm, several test problems areimplemented and compared with the NSGA-II. The results show that the biobjectivediscrete firefly algorithm has a better DM measure; however, it isonly suitable for small to medium-sized problems due to the MID measureand it loses its efficiency in larger sizes.
https://ier.basu.ac.ir/article_1699_b4a5aa6b62854de47c2cf2bcd80ec318.pdf
مسئله مکانیابی – مسیریابی
قابلیت اطمینان
خرابی
الگوریتم کرم شبتاب
NSGA-II
هزینه فازی
Location - Routing
Reliability
Failure
Firefly Algorithm
NSGA-II
Fuzzy cost
per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2017-02-19
4
8
147
163
10.22084/ier.2017.1700
1700
Research Paper
ارائه الگوریتم ژنتیک با مرتبسازی نامغلوب جهت حل مدل دو هدفه مسألهی حملونقل- مکانیابی- مسیریابی با در نظر گرفتن تقاضای غیر قطعی
Non-Dominated Sorting Genetic Algorithm for Bi-Objective Transportation Location Routing Problem under Demand Uncertainty
محبوبه هنرور
mhonarvar@yazd.ac.ir
1
مهدی خلیلی
m.khalili@stu.yazd.ac.ir
2
استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یزد، یزد.
کارشناس ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یزد، یزد.
مدیریت موثر عملیات توزیع و پخش کالاهای تولیدی نقش بسیار مهمی را در موفقیت و افزایش سطح رقابت یک سازمان تولیدی ایفا میکند. مسألهی مکانیابی- مسیریابی، مسألهای است که در آن دو موضوع تعیین مراکز توزیع محصول و تشکیل مسیرهای وسایل نقلیه به صورت همزمان در نظر گرفته شده است. در این مقاله یک مدل برنامهریزی احتمالی دومرحلهای و یک روش حل فرا ابتکاری برای مسألهی حملونقل– مکانیابی– مسیریابی ارائه شده است. مشتریها امکان سفارش محصولات متفاوت را دارند. محصولات مختلف میبایست از مراکز توزیع اصلی با ظرفیت محدود به مراکز توزیع فرعی باز شده منتقل شوند و از آنجا بین مشتریها توزیع شوند. مسأله-ی مذکور با دو هدف کمینهسازی هزینههای سیستم و بیشینهسازی تقاضای برآوردهشدهی مشتریها یا به عبارت دیگر ماکزیمم نمودن میزان کل تقاضای ارسالی به مشتریان توسعه داده شده است. به دلیل پیچیدگی بالای این مسأله از نسخهی دوم الگوریتم ژنتیک با مرتبسازی نامغلوب برای حل آن استفاده میشود. پارامترهای اولیه این الگوریتم با روش تاگوچی تنظیم میشوند. نتایج محاسباتی نشاندهندهی کارایی روش حل پیشنهادی برای حل مسائل در ابعاد مختلف است
Effective management of distribution of manufactured goods plays an important role in the success and increasing of competition' levels in manufacturing organization. Location routing problem is a problem in which location of distribution center and vehicle routing are considered simultaneously. In this paper, a two-stage stochastic programming model and a meta-heuristic approach are presented for the Transportation Location Routing Problem. Customers can order different products. Capacitated central centers transport different products to open intermediary Distribution Centers (IDCs) and then these products are distributed from IDCs between the customers. A bi-objective optimization model is developed. Two objectives, minimization of the overall costs and maximization of the total served demand, are addressed. Due to the high complexity of the problem, we use the Non-Dominated Sorting Genetic Algorithm to solve the problem. The initial parameters of this algorithm is set with Taguchi method. Computational results show the effectiveness of the proposed solution method to solve problems in different dimensions.
https://ier.basu.ac.ir/article_1700_415ef65eb4e221272503d2f914023b7b.pdf
مسألهی حملونقل– مکانیابی– مسیریابی چند محصولی
برنامهریزی تصادفی دومرحلهای
الگوریتم ژنتیک با مرتب-سازی نامغلوب
روش محدودیت اپسیلون
Multi-product Transportation Location Routing Problem
two-stage stochastic programming
Non-dominated Sorting Genetic Algorithm
Epsilon-Constraint method
per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2017-02-19
4
8
165
179
10.22084/ier.2017.1711
1711
Research Paper
ارائه ی یک مدل موجودی برای خرابی غیر آنی کالا در یک زنجیره تامین دوسطحی
An inventory model for non-instantaneous deterioration items in a two-echelon Supply chain
جواد رضائیان
j_rezaeian@ustmb.ac.ir
1
مقدسه اکبرپور
akbarpour.moghadese@gmail.com
2
حدیثه اکبرپور
akbarpour.hadise@gmail.com
3
استادیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علوم و فنون مازندران، مازندران
کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علوم و فنون مازندران، مازندران
کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه پردیسان فریدونکنار، مازندران
در این تحقیق یک مدل ریاضی برای زنجیرهتامین دوسطحی متشکل از یک خریدار و یک تولیدکننده برای یک سیستم یکپارچه موجودی با خرابی غیر آنی اقلام ارائه میشود که تقاضا احتمالی است و از توزیع نرمال پیروی میکند. فرض میشود خرابی از توزیع وایبول سه پارامتر پیروی میکند. در شرایط واقعی در نظر گرفتن کمبود هم بهصورت پسافت و هم بهصورت فروش از دسترفته الزامی است، بنابراین هر دو نوع کمبود نیز در مدل بکار گرفته میشود. هدف از این مدل تعیین سیاست بهینه سفارش دهی است بطوریکه مجموع هزینههای زنجیرهتامین کمینه گردد. برای حل مدل از الگوریتم ژنتیک بهره برده شده است. همچنین جهت تحلیل مدل و بررسی تأثیر برخی از پارامترهای مهم و تأثیرگذار بر جواب بهینه مدل موجودی از تحلیل حساسیت نرخ خرابی و سطح اطمینان استفاده مینماییم. در نهایت مقدار بهینه هزینه مورد انتظار زنجیرهتامین تحت تصمیمگیری یکپارچه و غیر یکپارچه تعیین و مقایسه میگردد.
Most of the inventory control models assume that items can be stored indefinitely to meet the future demands. However, certain types of commodities either deteriorate or become obsolete in the course of time and hence are unstable. In this study, a mathematical model is presented for a two-echelon supply chain including a buyer and a producer for an inventory integrated system with non-instantaneous of items that demand is probable and follows a normal distribution. Since, the rate of deterioration describes the condition deterioration the goods and regarding the relation between time and deterioration rate is probable rather than the fixed rate of deterioration. In reality, considering the shortages is necessary in both forms of backlogging and lost sales. Therefore, both kinds of shortages are used in the model. The main goal of this model is determining the optimal ordering policy so that the total cost of supply chain is minimized. The proposed model is solved for some problems by Lingo software. The validity of model is determined by sensitive analysis and the problem is known a NP-hard one, hence a genetic algorithm has been used in order to solve the model problem. The rates of deterioration and confidence level sensitivity analysis have been applied to analyze effect of some important parameters affecting on optimal solution of the inventory model. Finally, the optimal value of the expected cost of supply chain under integrated and non-integrated decision-making has been determined and compared. The results show the efficiency of algorithm
https://ier.basu.ac.ir/article_1711_2fc1c2258f1b32d3108a4c6d60308a82.pdf
زنجیره تامین چندسطحی
خرابی غیرآنی
مدل موجودی
two-echelon supply chain
non-instantaneous deterioration
inventory model
per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2017-02-19
4
8
181
193
10.22084/ier.2017.1723
1723
Research Paper
ارائه یک الگوریتم ژنتیک ترکیبی جدید برای حل مدل چندهدفه مسئله مکانیابی نقاط انتقال با در نظر گرفتن مقدار تخصیص و وسایل حمل متفاوت: رویکرد مطالعه موردی
A novel hybrid Genetic Algorithm for solving multi objective model of transfer point location problem considering allocation and different transportation vehicles: a case study approach
اقدس بدیعی
abadiee@ind.iust.ac.ir
1
کامران شهانقی
shahanaghi@iust.ac.ir
2
حامد کلانتری
hamedkalantari@ind.iust.ac.ir
3
دانشجوی دکتری، دانشکده صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران.
استادیار، دانشکده صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران.
دانشجوی دکتری، دانشکده صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران.
مسئله مکانیابی نقطه انتقال عموماًبه یافتن مکان بهینه نقطه انتقال بین تسهیل و مجموعهای از نقاط تقاضا اتلاق میشود، به طوری که حداکثر فاصله (مجموع فواصل) مشتریان تا تسهیل از طریق نقطه انتقال در شرایط قطعی حداقل گردد. از این رو مقاله پیشرو،سعی بر مدلسازی مسئله مذکور به صورت چند هدفه به ازای مکانیابی یک یا چند نقطه انتقال در حضور یک یا چند تسهیل، تحت شرایط قطعی در فضای شبکه دارد. اهداف مورد نظر نیز مشتمل بر کمینهسازی مجموع هزینههای حمل و نقل و برپایی نقاط انتقال، کمینه سازی مجموع زمانهای جابجایی و بیشینهسازی مقدار پوشش میباشند. همچنین بهدلیل پیچیدگی بالای محاسباتیّ، از یک نوع الگوریتم ژنتیک ترکیبی جدید جهت حل مدل بکار گرفته شده و به جوابنزدیکبهبهینهدرزمانمحدود بسنده شدهاست.در انتها، اعتبار و کاربرد مدلسازی پیشنهادی تحت شرایط قطعی، از طریق ارائه یک مطالعه موردی در مورد سیستم توزیع گندم اسیاب شده درشهرستان اندیمشک استان خوزستان نشان داده شده است.
The Transfer Point Location Problem is about locating optimum transfer point between the facility and a set of demand points, such that the maximum distance or the sum of the distances between the customers and the facility through the transfer point is minimized in certain environment. Thus, in this thesis the goal is to construct the modeling of the aforesaid problem, in case of multi objectives with respect to locating the single or multiple transfer point(s), in the certain environment and network topology when one or more facility exist. The objectives are about minimizing total cost of transfer points set up and transportation, minimizing total time of transfer and maximizing demand covering. In addition, due to high computational complexity of problem for acquiring a solution near to optimum in limited time, one type of proposed hybrid genetic algorithm is used. At last, the validation and the application of the developed model in certain environment are shown by a case study of ground wheat distribution system in Andimeshk of Khozestan.
https://ier.basu.ac.ir/article_1723_abca832490689314160258e31067259a.pdf
برنامه ریزی آرمانی
الگوریتم ژنتیک ترکیبی
مسئله مکانیابی چندگانه نقاط انتقال
مسئله مکانیابی تسهیل چندهدفه
Goal Programming
hybrid Genetic algorithm
Multiple location of transfer points
Multi-objective Facility location problem
per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2017-02-19
4
8
195
211
10.22084/ier.2017.1721
1721
Research Paper
ارائه مدل ریاضی استوار و الگوریتم حل ابتکاری برای مسئله یکپارچه تولید-مسیریابی-موجودی محصولات فاسدشدنی با انتقال جانبی
A Robust Mathematical Model and Heuristic Solution Algorithm for Integrated Production-Routing-Inventory Problem Of Perishable Products with Lateral Transshipment
فاطمه جعفرخان
f.jafarkhan@gmail.com
1
سعید یعقوبی
yaghoubi@iust.ac.ir
2
کارشناسی ارشد مهندسی سیستمهای اقتصادی- اجتماعی، گروه اقتصاد، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران.
استادیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت، تهران.
در این مقاله، یک مدل ریاضی استوار برای مسئله یکپارچه تولید- موجودی- مسیریابی محصولات فاسدشدنی تحت عدم قطعیت تقاضادر یک شبکهای شامل یک تولیدکننده و مجموعهای از خردهفروشان ارائه میشود، که در آن، انتقال بین خردهفروشان به منظور مقابله با عدم قطعیت تقاضای مشتریان در نظر گرفته میشود. همچنین، موازنهای بین استواری راهحل و استواری مدل نیز انجام میشود که میتواند به تصمیمگیری در رابطه با برنامهریزی تحویلها، میزان تولید و میزان انتقال بین خرده فروشان کمک کند. از آنجایی که مسئله ذکر شده در دسته مسائل NP-Hard قرار میگیرد، یک الگوریتم حل ابتکاری برای حل آن پیشنهاد میشود، که در هر مرحله از جستجو با انجام بهترین تغییر در مسیرهای وسیله نقلیه، راهحل را به یک راهحل بهتر هدایت میکند. درنهایت، الگوریتم پیشنهادی بر روی مجموعه دادههای موجود در ادبیات و یک مطالعه موردی واقعی اجرا شده که نتایج، کارایی بالای این الگوریتم از لحاظ زمان و کیفیت جوابها را آشکار میسازد.
In this paper, a robust mathematical model for integrated production- routing- inventory problem ofperishable product under uncertain demand in a network consisting of a producer and set of retailers, is presented, where the transshipment among retailers is considered to deal with uncertainty of customers' demand. Moreover, the tradeoff between the solution robustness and model robustness can help in decision making about planning of deliveries, the quantity of production and the quantity of transshipment among retailers. Since the mentioned problem is in category of NP-Hard problems, a heuristic solution algorithm is proposed for solving it that guide the solution to a better solution through conducting the best change in vehicle routes in each step of search. Finally, the proposed algorithm isapplied on benchmark instances from literature and a real case study, that results reveal the effectiveness of the algorithm in terms of time and quality of solutions.
https://ier.basu.ac.ir/article_1721_9b6a66db7076a67173a678e979ab9d17.pdf
مسئله یکپارچه تولید- مسیریابی- موجودی
محصول فاسدشدنی
الگوریتم حل ابتکاری
انتقال جانبی
بهینهسازی استوار
Integrated production- routing- inventory problem
Perishable product
Heuristic solution algorithm
Transshipment
Robust optimization.