per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2013-12-22
1
2
85
95
680
Research Paper
قیمتگذاری و کنترل موجودی توأم برای کالاهای فصلی و جایگزین
Joint pricing and inventory control for seasonal and substitute goods
عیسی نخعی
nakhai@modares.ac.ir
1
نادیا رسولی
nadia.rasouly@modares.ac.ir
2
هیرش محمدی پور
heresh.mohammadi@modares.ac.ir
3
عضو هیات علمی / دانشگاه کردستان
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس
مدیریت موجودی و بازار کالاهای فصلی بهدلیل محدود بودن فصل فروش از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرف دیگر؛ امروزه با توجه به شرایط رقابـتی و وجود اختـلاف قیمتی بیـن بخشهای مختلف بازار، مشتریان تمایل بیشتری به جایگزینی کالای مشابه ارزانتر با کالای گرانتر را دارند. این نوع جایگزینی بر اساس تفاوت قیمتی و بر مبنای مشتری نام دارد. در این مقاله مدلی برای قیمتگذاری و کنترلموجودی توأم کالاهای فصلی و جایگزین ارائه میشود. فرض شده است که دو کالای جایگزین از دو بنگاه مختلف هستند که با هم رقابت دارند. هدف از ارائه مدل تعیین همزمان قیمت و سیاست بهینه موجودی برای حداکثرسازی سود بنگاه است. بعد از ارائه مدل اثبات میشود که تابع هدف، تابعی مقعر از قیمت است و مقدار بهینه آن موجود است. سپس روش و الگوریتم حل مسأله ارائه میشود و در نهایت مثال عددی برای تشریح مدل و الگوریتم بحث خواهد شد.
Because of the finite sale period, the inventory and market management of the seasonal goods is important. Also; in the competitive market, the price differences among market segments lead customers to substitute the similar cheaper goods with the expensive ones. We called this substitution “customer-based price driven substitution”. In this paper the joint pricing and inventory control for the seasonal and substitute goods is developed. We assume that two substitute goods belong to two different rival firms. The objective is to determine the optimal price, order quantity and the number of periods for one product such that the total profit is maximized. We first prove that the objective function is concave and have an optimum solution. Next we present an exact algorithm to determine the optimal solutions. Finally, we solve a numerical example for determination the efficiency of the model and algorithm.
https://ier.basu.ac.ir/article_680_a9bd74559df9aa55d66e2bb768809e39.pdf
قیمت گذاری پویا
کنترل موجودی
کالاهای فصلی و جایگزین
بازار رقابتی
Pricing
Inventory control
Seasonal and substitute goods
Competitive market
per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2013-12-22
1
2
97
107
681
Research Paper
طراحی شبکه لجستیک هاب استوار با در نظر گرفتن تقاضاهای تصادفی برای شرکتهای ارائه¬دهنده خدمات لجستیکی
Design of Robust Hub-and-Spoke Logistics Network with Stochastic Demands for Logistics Service Providers
نادر غفاری نسب
ngnasab@tabrizu.ac.ir
1
مهدی غضنفری
mehdi@iust.ac.ir
2
ابراهیم تیموری
teimoury@iust.ac.ir
3
دانشگاه علم و صنعت ایران
دانشگاه علم و صنعت ایران
دانشگاه علم و صنعت ایران
شرکتهای ارائه دهنده خدمات لجستیکی نقش روزافزونی را در مدیریت زنجیرههای تامین بعهده دارند. این شرکتها با ارائه دامنه وسیعی از خدمات لجستیکی شامل خدمات انبارداری، حمل و نقل و ... نقش بسزایی را در پشتیبانی از سیستمهای تولیدی و خدماتی بعهده دارند. در این مقاله یک شرکت ارائه دهنده خدمات لجستیکی مدنظر میباشد که وظیفه توزیع کالا از چند مبدا به چند مقصد را به نیابت از مشتریان خود بعهده دارد. فرض شده است میزان کالای ارسالی از مبادی به مقاصد تصادفی بوده و دارای یک توزیع احتمالی متقارن با بازه وقوع مشخص و محدود باشد. هدف عبارتست از طراحی یک شبکه لجستیک هاب برای این شرکت شامل تعیین تعداد، مکان و ظرفیت هابها و همچنین تخصیص گرههای شبکه به هابهای تعیین شده، بهگونهای که علاوه بر اینکه تحویل کالاها از مبادی به مقاصد بدون مشکل تخطی از ظرفیت هابها تضمین شود، مجموع هزینه های لجستیکی سیستم نیز کمینه گردد. در این راستا، مسأله با استفاده از یکی از جدیدترین رویکردهای بهینهسازی استوار مدلسازی شده و با استفاده از یک نرمافزار استاندارد بهینهسازی حل گردیده است. نتایج بدست آمده حاکی از قابلیت مدل ارائه شده در ایمنسازی سیستم در مقابل تخطی از محدودیت های ظرفیت هاب با صرف هزینه اندکی که هزینه استوارسازی نامیده میگردد، میباشد.
Logistics service providers (LSPs) are playing an increasing role in the management of supply chains. LSPs offer a wide range of logistics services, e.g., warehousing and transportation services and hence play an important role in supporting production and service systems. We consider an LSP who is responsible for managing the distribution of goods from multiple origins to multiple destinations for its clients. It is assumed that the commodity flow between each origin and destination is of stochastic nature with a symmetric and bounded probability distribution. The objective is to determine the number, location, and capacity of the hubs and also to allocate the customers to these hubs in such a way that transferring all the commodities in the network is ensured without capacity constraints associated with the hubs are not violated. At the same time, total expected system-wide costs will be minimized. The problem is modeled using one of the most recent robust optimization approaches and a standard optimization package being used to solve it. Results obtained via numerical experiments show the capability of the presented robust model to immunize the system against violation of capacity constraints with a relatively small cost increase, known as the robustness cost.
https://ier.basu.ac.ir/article_681_4dbeb44595ef5e040966e14187201025.pdf
طراحی شبکه لجستیک
مکانیابی هاب
بهینهسازی استوار
شرکتهای خدمات لجستیکی
Logistics network design
Hub Location
Robust optimization
Logistics service providers
per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2014-03-11
1
2
109
121
682
Research Paper
بررسی اثر تورم و ارزش زمانی پول بر روی اندازهی دستهی تولید در حالت چند محصولی با در نظر گرفتن دوبارهکاری
The Study of inflation and time value of money effect in batch size production with reworking consideration
بهمن اسمعیلنژاد
1
سلمان آقابابائی
salman_aghababaei@yahoo.com
2
پرویز فتاحی
p.fattahi@alzahra.ac.it
3
وحید خداکرمی
v.khodakarami@basu.ac.ir
4
هدی مرادی پور
hoda_moradipour@yahoo.com
5
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه بو علی سینا
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه بو علی سینا
عضو هیات علمی / دانشگاه بوعلی سینا
عضو هیات علمی / دانشگاه بوعلی سینا
دانشجو/ دانشگاه آزاد اسلامی
مدل مقدار اقتصادی تولید از جمله مشهورترین مدلهای مدیریت موجودی است. در مدلهای تولید اقتصادی امکان تولید قطعات معیوب وجود دارد که در نظر نگرفتن این امر، موجب میشود هزینههای احتسابی غیرواقعی جلوه کنند. ضمناً وجود تورم و ارزش زمانی پول در مدل اقتصادی، اختلاف قابل توجهی در محاسبات هزینه موجب میشود. در این مقاله تولید قطعات معیوب در حالت چندمحصولی با در نظر گرفتن تورم، ارزش زمانی پول و نیز زمان آمادهسازیِ وابسته به توالی محصولات، مورد بررسی قرار میگیرد. مطالعات در این زمینه نشان میدهد که وارد کردن موضوع تورم، ارزش زمانی پول و نیز زمان آمادهسازی وابسته به توالی محصولات در مدیریت موجودی، منجر به تغییر بهینه دسته تولید خواهد شد. به دلیل آنکه پیدا کردن سیکل بهینه با روش مشتقگیری مشکل است از ترکیب دو الگوریتم جستجوی شتابدار و دیکوتوماس در تعیین نقطه بهینه استفاده میشود. در ادامه، تحلیل حساسیتی بر اساس پارامترهای نرخ بهره، نرخ تورم و نرخ توأم انجام شده است. نتایج نشان میدهد که در نظر نگرفتن تورم، نرخ بهره و نیز زمان آمادهسازیِ وابسته به توالیِ محصولات، باعث خطا در محاسبه هزینه میشود.
Economic Production Quantity (EPQ) model is one of the most famous inventory management models. In the economic production models, there is the possibility of producing defective items that missing (lacking) of it leads a nunrealistic model. In addition, inflation and the time value of money in the economic model make a considerable difference in the cost calculations. In this paper, the production of defective items in multi-product state by considering inflation, the time value of money and sequence dependent setup times are studied. The findings of previous studies showed that inserting the issue of inflation, the time value of money and also sequence dependent setup times in inventory management model leads to change optimal batch. A heuristic algorithm was used for reaching optimal point. The results of sensitivity analysis based on the parameters of interest rates, inflation rates and combination rate showed that not considering inflation and interest rates and sequence dependent setup times will lead to errors in calculating costs.
https://ier.basu.ac.ir/article_682_c50d812890e9da18c0275bde4e00f4ad.pdf
اندازهی دسته
نرخ تورم
نرخ بهره
دوباره¬کاری
سیکل ثابت گردشی
Lot sizing
Inflation rate
Interest rate
Rework
Rotation cycle policy
per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2014-03-11
1
2
123
137
689
Research Paper
توسعه یک مدل جدید مبتنی بر تئوری بازی برای تحلیل توسعه تأمینکننده با لحاظ همکاری و رقابت همزمان در زنجیره تأمین
Development of a new model based on game theory to analyze supplier development considering simultaneous cooperation and competition in supply chain
فرهاد کافی
fkafi@aut.ac.ir
1
سیدمحمدتقی فاطمی قمی
fatemi@aut.ac.ir
2
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
هیات علمی / دانشگاه صنعتی امیرکبیر
شرکتها بهمنظور ایجاد تمرکز فعالیتها بر روی توانمندیهای محوری، بهطور فزایندهای کالاها و خدمات مورد نیاز خود را از تأمینکنندگان بیرونی خریداری میکنند. حال چنانچه عملکرد یک تأمینکننده ضعیف باشد، شرکتهای خریدار آگاه با دو گزینه روبهرو هستند: اجرای برنامههای توسعهای به منظور بهبود وضعیت عملکردی تأمینکننده فعلی یا تعویض با تأمینکننده جدید با وضعیت عملکردی بهتر تحت شرایط معین. مسأله زمانی چالشبرانگیزتر است که شرکت خریدار، ملزومات مورد نیاز خود را از تأمینکنندهای خریداری نماید که با آن تأمینکننده در بازار نیز رقابت داشته باشد؛ رویهای که امروزه مصادیق زیادی در صنایع مختلف دارد. به منظور مطالعه تحلیلی مسأله، در این مقاله مدل ریاضی ارایه میشود تا گزینههای توسعه تأمینکننده فعلی و تمایل به تأمینکننده جدید را با یکدیگر مقایسه نماید. به ویژه، سه شرکت رقیب در بازار با یک محصول نهایی در شرایطی در نظر گرفته میشود که یکی از شرکتها محصول خود را از یکی شرکتهای رقیب تهیه مینماید. از آنجا که این شرکت از عملکرد تأمینکننده خود به لحاظ قیمت رضایتمندی ندارد، ممکن است بهمنظور کمک برای کاهش هزینهها با او وارد سرمایهگذاری همکارانه شود. به علاوه، این امکان وجود دارد که شرکت خریدار تأمینکننده فعلی را رها نماید و به شرکت تأمینکننده جدید با هزینه کمتر متمایل شود. به رغم تضاد با برداشت اولیه، تحلیلهای ریاضی نشان میدهد که تحت شرایط معین، همکاری با رقیب بر رها کردن وی برتری دارد.
Firms increasingly purchase goods and services they require while focusing on their core competencies. In case of supplier’s poor performance, the typically aware buying firms either run development programs to improve the supplier or switch to a new better supplier depending on certain conditions. The conditions seem to be more challenging if the buying firm purchases its supplies from a firm with whom he competes in the market, a practice nowadays with many instances from various industries. In order to examine the issue analytically, we propose a mathematical model to compare supplier development and switching. We consider three firms competing in the market of a final product where one of them purchases his product from one of the competitors. Being dissatisfied with his current supplier’s price, the buying firm may participate in a cooperative investment with his supplier to help him reduce costs. Second, he may switch to the other lower cost supplier and competitor in the market. Despite being counter-intuitive, the mathematical results show that cooperation with a competing supplier is preferable to supplier switching under certain conditions.
https://ier.basu.ac.ir/article_689_af2dd7a600192a3efa04554d9c3cafe4.pdf
تئوری بازی
توسعه تامینکننده
تعویض تامینکننده
خرید
رقابت در بازار
همکاری و رقابت همزمان
Game theory
Supplier development
Supplier switching
Purchasing
Cooperation
Copmpetition
per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2014-02-20
1
2
139
153
692
Research Paper
مسأله توأم انتخاب تأمین کننده و تعیین اندازه سفارش برای محصولات قابل بازساخت با تخفیف قیمت و هزینه حمل و نقل
Joint supplier selection and order lot-sizing problem of remanufacturable items with price and transportation cost discounts
محمد خسروآبادی
khosroabadi.mohammad20@yahoo.com
1
محمدمهدی لطفی
lotfi@yazd.ac.ir
2
حسن خادمی زارع
hkhademiz@yazd.ac.ir
3
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه یزد
عضوهیات علمی دانشگاه یزد
عضو هیات علمی / دانشگاه یزد
در برخی مواقع به دلیل حملونقل و بازرسی ناکارآمد یا انبارش نامناسب، بخشی از اقلام ارسالی به خریدار آسیب میبینند که با بازساخت آنها در مقصد میتوان دوباره از آنها استفاده کرد ولی برای جریمه تأمینکننده، این اقلام با قیمتی پایینتر از کالای سالم خریده میشوند. در این مقاله یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح مختلط برای مسأله اندازه سفارش اقتصادی چند دورهای با چند تأمینکننده و لحاظ کردن درصد اقلام معیوب و قابل بازساخت ارائه میشود که در آن علاوه بر قیمت خرید محصولات، هزینههای حملونقل نیز بر اساس تعداد وسایل نقلیه ارسالی مشمول تخفیف میشوند. اندازه بهینه سفارش با توجه به سه عامل تخفیف قیمت کالا، ظرفیت وسایل نقلیه تأمینکنندگان و هزینه نگهداری تعیین میشود. برای اعتباربخشی به مدل، یک مثال عددی برگرفته از پژوهش اخیر حل و حساسیت مدل نسبت به پارامترهای اصلی بررسی میشود. نتایج تأیید میکند که توجه همزمان به هر سه هدف هزینههای خرید، هزینههای حملونقل و سفارشدهی، و هزینههای نگهداری میتواند موجب کاهش کل هزینهها تا حدود 20% شود و تأمینکنندگان نیز میتوانند با ارسال اقلام معیوب کمتر، شانس انتخاب بیشتری داشته باشند.
Sometimes due to the inefficient transportation and inspection methods or improper storage, some items sent to the buyer are damaged that they might be reused by some types of remanufacturing. However, the defective items are naturally purchased at a lower price than the perfect ones. In this paper, a mixed-integer linear programming model is proposed for the multi-period joint supplier selection and order lot-sizing problem concerning both the percentage of defective as well as the remanufacturable items in which besides the purchase price, the transportation costs are also discounted according to the number of departure vehicles. The order lot-size is optimized with respect to three factors including the purchase price discount, the capacity of supplier's vehicles and the carrying costs. To assess the validity of the proposed model, a numerical example from the recent literature is solved through the GAMS modeling language and the sensitivity of the model parameters is analyzed. The results confirm that considering simultaneously the three proposed objectives, i.e.,- purchase costs, transportation and ordering costs, and carrying costs, could result in an decrement of almost 20% in the total costs. Furthermore, suppliers can achieve a more chance of selection by delivery of the smaller percentage of defective items.
https://ier.basu.ac.ir/article_692_63b3e279278714253da1f902f8516a6b.pdf
تعیین اندازه سفارش
انتخاب تأمین کننده
تخفیف
قابل بازساخت
Order lot-sizing
Supplier selection
Discount
Remanufacturing
per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2013-12-22
1
2
155
165
690
Research Paper
استفاده از روش تجزیه بندرز برای حل مسأله طراحی شبکه زنجیره تامین چند محصولی دو سطحی با تقاضای تصادفی
Use of a Benders decomposition method for solving a two-echelon multi-commodity supply chain network design problem with stochastic demands
رضا توکلیمقدم
tavakoli@ut.ac.ir
1
زهرا افشاری نیا
zahra.afsharinia@gmail.com
2
یوسف قلی پور کنعانی
gholipourkanani@yahoo.com
3
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تهران
دانشگاه علوم و فنون مازندران
دانشگاه آزاد اسلامی
در این مقاله، مسأله طراحی شبکه زنجیره تأمین چند سطحی چند محصولی با تقاضای احتمالی در نظر گرفته میشود. این شبکه شامل کارخانهها، انبارهای توزیع و خرده فروشان (یا مشتریان نهایی) در یک دوره زمانی میشود. این مسأله شامل تصمیمات استراتژیک (شامل مکانیابی و تعیین ظرفیت برای کارخانهها و انبارهای توزیع) و تصمیمات عملیاتی (شامل نحوه انتقال محصولات از کارخانهها به انبارهای توزیع و از انبارهای توزیع به مشتریان) است. همچنین، تقاضا به شکل احتمالی در نظر گرفته و مسأله با استفاده از برنامهریزی احتمالی مدل میشود. سپس برای حل مدل پیشنهادی به شکل کارا یک روش تجزیه بندرز پیشنهاد و در نهایت نتایج گزارش ارایه میشود
In this paper, a design problem for a two-echelon multi-commodity supply chain network with stochastic demands is taken into account. This network consists of production plants, warehouses and retailer (or final customers) in a single period. The problem considers strategic decisions (including location and capacities of production plants and warehouses) and operational decisions (including the transportation of commodities from the production plant to the warehouses and from warehouses to customers). Additionally, in this study, the demand is assumed to be stochastic and the given problem is modeled using a scenario-based stochastic programming approach. Specifically a two-stage stochastic programming model is presented to solve this problem. Furthermore, a Benders decomposition method is proposed in order to efficiently solve this problem. Finally, the conclusion is presented.
https://ier.basu.ac.ir/article_690_956a412ba536b2b1463f9ef8f39cfe73.pdf
مسأله طراحی شبکه زنجیره تامین
مکان یابی تسهیلات
برنامه ریزی احتمالی
تجزیه بندرز
Supply chain network design problem
Facility Location
Stochastic programming
Benders decomposition
per
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
2013-12-22
1
2
167
181
716
Research Paper
یک الگوریتم ژنتیک برای مساله زمانبندی یکپارچه تولید و توزیع با در نظر گرفتن مسیریابی در زنجیره تامین
A Genetic Algorithm for an Integrated Production and Distribution Scheduling Problem with VRP
مهدی خدابنده
m.khodabandeh@in.iut.ac.ir
1
سید رضا حجازی
rehejazi@cc.iut.ac.ir
2
مرتضی راستی-برزکی
rasti@cc.iut.ac.ir
3
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها/دانشگاه صنعتی اصفهان
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها/ دانشگاه صنعتی اصفهان
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها/ دانشگاه صنعتی اصفهان
در این مقاله یک مساله یکپارچهسازی تولید و توزیع با هدف حداقلسازی مجموع وزنی تعداد کارهای تاخیری و هزینههای حمل ونقل با درنظر گرفتن مسیریابی در زنجیره تامین، مورد بررسی قرار گرفتهاست. در این مساله k مشتری و یک تسهیل تولیدی وجود داردکه در آن کارها پس از پردازش در سیستم تولیدی، به صورت مسیریابی و در قالب دسته هایی برای مشتریان ارسال میشود. ارسال دستهای معمولاً منجر به کاهش هزینههای ارسال میگردد؛ اما، ممکن است تعداد کارهای تاخیری را افزایش دهد. پیچیدگی مساله مورد بررسی،NP-Hard قوی است. در این مقاله یک مدل برنامهریزی مختلط و یک الگوریتم ژنتیک با عملگر تقاطع ابتکاری برای حل مساله مذکور ارایه شدهاست. در پایان،نتیجه آزمایشات محاسباتی با طرح کامل با استفاده از تکنیک تحلیل واریانس ارایه شدهاست.نتایج آزمایشات محاسباتیکارایی الگوریتمفراابتکاری را نشان می دهد.
In this paper, an integrated production and distribution problem with goal of minimizing total weighted number of tardy jobs and transportation costs is considered. There is k customer and a production facility in which jobs are processed and delivered to customers in batches with routing. Delivering the products in batches reduces the delivery cost but it may increase the number of tardy jobs. The mentioned problem which complexity's is strongly NP-Hard is considered for the first time. In this paper, a mixed integer programing model and a genetic algorithm with a heuristic crossover is developed to solve problem. Full factorial computational test and analysis of variance is performed for evaluation of these two methods. The obtained results show that the genetic algorithm is efficient for the problem.
https://ier.basu.ac.ir/article_716_c3701005f3ba78fe8cbfe0066fcc389b.pdf
زمانبندی زنجیره تامین
کارهای تاخیری
الگوریتم ژنتیک
supply chain scheduling
tardy job
Genetic Algorithm