@article { author = {Rezakhanlou, Maryam and Amoozad Khalili, Hossein and Mirzapour Al-e-Hashem, Mohammad Javad}, title = {}, journal = {Journal of Industrial Engineering Research in Production Systems}, volume = {9}, number = {18}, pages = {197-211}, year = {2021}, publisher = {Bu-Ali Sina University}, issn = {2345-2269}, eissn = {2345-4180}, doi = {10.22084/ier.2021.25118.2055}, abstract = {}, keywords = {Green supply chain,Dual-channel supply chain pricing,Possibilistic programing,Fuzzy multi-objective optimization}, title_fa = {ارائه مدل چندهدفه فازی طراحی زنجیره‌‌تأمین سبز دوکاناله با درنظر گرفتن قیمت‌گذاری تحت شرایط عدم قطعیت}, abstract_fa = {به‌دنبال روند جهانی اخیر در به‌کارگیری استراتژی‌های کاهش انتشار گازهای گل‌خانه‌‌ای (GHG) و باتوجه به تکامل مدل‌های تجاری از سنتی به چندکاناله، و نیز روندهای فزاینده جهانی به‌سمت سیستم‌های فروش آنلاین، در این پژوهش به بررسی یک زنجیره‌تأمین سبز دوکاناله پرداخته‌ایم. در این شبکه تولیدکننده محصول خود را از طریق یک کانال مستقیم (آنلاین) و یک کانال خرده‌فروشی (سنتی) که تقاضای آن‌ها غیرقطعی است، توزیع می‌کند. قیمت‌ها در کانال‌های توزیع می‌تواند بر تقاضای مشتریان تأثیر بگذارد. مد‌‌‌ل‌سازی این زنجیره با محاسبه قیمت بهینه کانال‌های توزیع، بهینه‌سازی سود کل و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، انتشار گاز کربن دی‌اکسید را به حداقل می‌رساند. انتشار گاز CO2 وابسته به وجه حمل‌ونقل درنظر گرفته شده است. مدل پیشنهادی ابتدا به‌صورت یک مدل برنامه‌ریزی عدد صحیح مختلط غیرخطی توسعه یافته است، سپس از یک تکنیک نظری برای خطی‌سازی مدل استفاده شده است. به‌منظور حل مدل چندهدفه ارائه شده، از روش Jimenez و TH استفاده شده است. اعتبارسنجی مدل با آزمایش عددی انجام شده و سپس چندین تحلیل حساسیت بر روی پارامترها انجام گرفته است. نتایج محاسباتی و تحلیل حساسیت بر روی پارامترهای مسئله کارآمدی مدل را در برقراری تعادل بین اهداف اقتصادی و زیست محیطی نشان داد بطوریکه در صورت برابر بودن هزینه‌های حمل و نقل برای ارسال کالا به هر دو بازار، جهت برقراری تعادل بین اهداف، از وسایلی که آلایندگی زیست‌محیطی کمتری دارند، بیشتر استفاده می‌شود. علاوه‌بر این روش حل پیشنهادی تصمیم‌گیر را قادر می‌سازد میزان اهمیت هر یک ازتوابع هدف را مشخص کند. همچنین تصمیم‌گیر می‌تواند با تغییر ضرایب موجود در رابطه قیمت تقاضا، بر روی قیمت بهینه کانال‌های توزیع تاثیرگذار باشد و با تعیین قیمت بهینه سود کل زنجیره تأمین را افزایش دهد.}, keywords_fa = {زنجیره‌تأمین سبز,قیمت‌گذاری زنجیره‌تأمین دوکاناله,برنامه‌ریزی امکانی,بهینه‌سازی چندهدفه فازی تعاملی}, url = {https://ier.basu.ac.ir/article_4378.html}, eprint = {https://ier.basu.ac.ir/article_4378_f4e56158e4be200ee7d4d11c0d9df896.pdf} }