@article { author = {Gozalzadeh, Sajjad and Khalilpourshiraz, Zohreh and Yousefinejad Attari, Mahdi}, title = {Integration and Direct Transport in Simultaneous Load Unloading Systems Under Random Conditions Using Metaheuristic Algorithms}, journal = {Journal of Industrial Engineering Research in Production Systems}, volume = {9}, number = {18}, pages = {1-13}, year = {2021}, publisher = {Bu-Ali Sina University}, issn = {2345-2269}, eissn = {2345-4180}, doi = {10.22084/ier.2021.21256.1947}, abstract = {In warehousing, products are collected from suppliers by incoming trucks and then transported to customers by outgoing trucks by unloading the load simultaneously. In case of accident, the timing of trucks plays an important role in the simultaneous loading unloading system. In this study, a case of simultaneous unloading in random conditions has been investigated in which the incoming truck can also be used as an output truck. This has the advantage of reducing unloading, loading and rental costs. In order to investigate this state of the problem, a mathematical model has been developed in order to obtain the appropriate answer to solve the mathematical model and to determine the validity and accuracy of modeling from gams optimization software in low and medium and high sizes that optimization software can finding the optimal answer matlab software and ant meta-algorithms of ant lion, memetic and ant colony have been used to solve the mathematical model. The results indicate the usability of the proposed proposal and the good efficiency of the anthill algorithm in solving this problem}, keywords = {Direct shipment,Cross docking,Truck scheduling}, title_fa = {تجمیع و حمل مستقیم در سیستم‌های تخلیه‌ی بارگیری هم‌زمان در شرایط تصادفی با استفاده از الگوریتم‌های فراابتکاری}, abstract_fa = {در انبارداری محصولات با کامیون‌های ورودی از تأمین‌کنندگان جمع‌آوری شده و سپس به وسیله­ی کامیون‌های خروجی از طریق تخلیه­ی بارگیری هم‌زمان به سمت مشتریان حرکت داده می‌شوند. در شرایط تصادفی زمان‌بندی کامیون‌ها نقش مهمی را در سیستم تخلیه­ی بارگیری هم‌زمان ایفا می‌کند. در این پژوهش حالتی از تخلیه­ی بارگیری هم‌زمان در شرایط تصادفی مورد بررسی قرار گرفته که در آن کامیون ورودی می‌تواند به عنوان کامیون خروجی نیز استفاده شود. این کار مزایایی چون کاهش زمان تخلیه، بارگیری و کاهش هزینه­های اجاره­ی کامیون را به همراه دارد. به‌منظور بررسی این حالت از مسأله، مدل ریاضی توسعه داده شده به‌منظور دست­یابی به جواب مناسب برای حل مدل ریاضی و مشخص کردن اعتبار و صحت مدل‌سازی از نرم‌افزار بهینه‌سازی گمز در سایزهای پایین و در سایزهای متوسط و بالا که نرم‌افزارهای بهینه‌سازی قادر به یافتن جواب بهینه نیستند از نرم‌افزار متلب و الگوریتم‌های فراابتکاری شیرمورچه، ممتیک و کلونی مورچگان برای حل مدل ریاضی استفاده شده است. نتایج از قابل استفاده بودن پیشنهاد طرح شده و کارآیی خوب الگوریتم شیرمورچه در حل این مسأله حاکی است.}, keywords_fa = {انتقال مستقیم,تخلیه‌ی بارگیری همزمان,زمان‌بندی کامیون}, url = {https://ier.basu.ac.ir/article_4368.html}, eprint = {https://ier.basu.ac.ir/article_4368_e3e1dcb31f99e3b4dcd1eda193c36200.pdf} } @article { author = {Moradi, Soosan and Gholamian, Mohammad Reza and Noroozi, Maryam}, title = {The Optimal Number of Distributor’s Advertisements and Distributor’s Optimal Cycle Time by Considering Defective Products, Human Rrrors During the Inspection, Two-level Credit Payment Policy, and Advertisement-Dependent Demand}, journal = {Journal of Industrial Engineering Research in Production Systems}, volume = {9}, number = {18}, pages = {15-45}, year = {2021}, publisher = {Bu-Ali Sina University}, issn = {2345-2269}, eissn = {2345-4180}, doi = {10.22084/ier.2021.22934.1997}, abstract = {This article has developed a three-level (single supplier-single distributor-single customer) inventory model with defective products in which the supplier delivers the distributor’s ordering quantity and the distributor inspects the finished products. In this inventory model in which order includes some imperfect products, it is assume that (a) Inspectors make mistakes during the inspection process. (b) Two-level credit payment is considered to the customers, in which customers are first divided into new and old categories. Accordingly, trade credit is assigned fully to old customers and partially to new customers. (c) New customers are also divided into well-accounted and bad accounted customers in which bad accounted customers are those who refuse to pay the price of purchased finished products after ending the credit payment period. (d) Demand is dependent on number of advertisements. In this research, five subcase problems have been investigated based on the trade credit relation of supplier and distributor and for each case, the optimal number of promotional efforts and optimal length of the order cycle have been determined. In addition, the proposed model has numerically compared with the basic model and then solved with actual case study data. The results of sensitivity analysis of this real data set showed that the effect of the percentage of imperfect products and type one inspection error have a significant impact on the total profit function. Eventually, based on these results, managerial insights and some implications for future contributions are outlined}, keywords = {Imperfect products,Inspection,Human Errors,Two-Level Credit Policy,Advertising}, title_fa = {تعیین تعداد دفعات بهینه تبلیغات و دوره سفارش‌دهی توزیع‌کننده با درنظر گرفتن محصولات دارای نقص، خطای انسانی حین بازرسی، سیاست پرداخت اعتباری دوسطحی و تقاضای وابسته به تبلیغات}, abstract_fa = {این مقاله مدل موجودی سه‌سطحی (یک تأمین­کننده-یک توزیع­کننده-یک مشتری) دارای محصول ناقص را توسعه داده است که تأمین­کننده مقدار سفارش را برای توزیع­کننده ارسال می­کند و توزیع‌کننده این محصولات را بازرسی می­کند. در این مدل موجودی دارای محصولات ناقص فرض می‌شود که (الف) بازرس در عملیات بازرسی دچار خطا می­شود، (ب) پرداخت اعتباری دوسطحی درنظر گرفته شده است که در آن مشتریان ابتدا براساس پیشینه خرید به دو دسته جدید و قدیم تقسیم‌بندی شده­اند. براین اساس پرداخت اعتباری به‌صورت کامل به مشتریان قدیمی و به‌صورت جزئی به مشتریان جدید ارائه شده است، (ج) مشتریان جدید براساس پرداخت هزینه­های خرید، در دو گروه خوش­حساب و بدحساب قرار داده شده­اند و مشتریان بدحساب آن‌هایی هستند که از پرداخت قیمت محصول خریداری شده پس از اتمام دوره پرداخت اعتباری، امتناع می‌نمایند، و (د) تقاضا به دفعات تبلیغات وابسته است. در این تحقیق پنج مورد فرعی براساس رابطه دوره‌های اعتباری تأمین‌کننده به توزیع‌کننده بررسی شده و برای هریک تعداد بهینه دفعات تبلیغات و طول دوره سفارش بهینه تعیین شده است. به‌علاوه مدل ارائه شده با داده‌های مدل پایه مقایسه شده و سپس با داده­هایی واقعی مطالعه موردی حل شده است. نتایج تحلیل حساسیت این مجموعه داده واقعی نشان داد که درصد محصولات ناقص، خطاهای بازرسی تأثیر قابل توجهی بر میزان تابع سودآوری دارند. نهایتاً براین اساس، دستاوردهای مدیریتی و پیشنهادهایی برای مطالعات آینده ارائه شده است.}, keywords_fa = {اقلام ناقص,بازرسی,خطای انسانی,سیاست پرداخت اعتباری دوسطحی,تبلیغات}, url = {https://ier.basu.ac.ir/article_4369.html}, eprint = {https://ier.basu.ac.ir/article_4369_ef7e82708ee67a11cf0dd4bf0e16aa4c.pdf} } @article { author = {Fazlollahtabar, Hamed}, title = {Analytical Optimization of Supply Chain Operation Planning based on a Multi-Item Cell Manufacturing}, journal = {Journal of Industrial Engineering Research in Production Systems}, volume = {9}, number = {18}, pages = {47-57}, year = {2021}, publisher = {Bu-Ali Sina University}, issn = {2345-2269}, eissn = {2345-4180}, doi = {10.22084/ier.2021.23156.2000}, abstract = {Supply chain is known as a network of linked and organized elements to control, manage and improve the flow of material, finance and information within the chain (from supplier to final consumer). Evolving competitive objectives among enterprises leading them to increase competitiveness via improving flexibility and response to customers.  This research is to optimize time in a forward, multi-layer, multi- product, and multi-period supply chain. Production time is composed of processes times of all manufacturing cells being investigated in cell manufacturing system. Therefore, a nonlinear integer mathematical program is formulated to minimize the total cycle time and the maximum delay time of the supply chain. Then, numerical instances are solved in GAMS software package by Branch & Bound method. In the two sizes of the example provided, the behavior of the model was reasonable and in the larger problem size the solution time increased, which can be justified by increasing the branching by increasing the number of time periods, product and item in each layer. In addition, sensitivity analysis was performed on the important parameters of the problem and the behavior change of the objective function based on the parameter changes was investigated. The obtained results can be used in decision-making planning of supply chain operations as a separate layer and also in an integrated manner with flexibility, in the presence of crisis}, keywords = {Supply chain,Cell manufacturing,cycle time,Scheduling}, title_fa = {بهینه‌سازی تحلیلی برنامه‌ریزی عملیات زنجیره‌‌تأمین مبتنی‌بر تولید سلولی چند آیتمی}, abstract_fa = {زنجیره‌‌تأمین به عنوان شبکه ای از سازمان های متصل و وابسته به هم که به منظور کنترل، مدیریت و بهبود جریان های مواد، اطلاعات و مالی در طول زنجیره (از ‌تأمین کننده ها تا کاربران نهایی) با یکدیگر همکاری می کنند، شناخته شده است.  وجود عوامل و اهداف رقابتی گوناگون مابین شرکت ها و زنجیره ها، آنها را به سمت افزایش سطح رقابت پذیری از طریق بهبود عواملی نظیر انعطاف پذیری و سرعت پاسخگویی به مشتریان هدایت می کند. این تحقیق به بررسی مدل زمانبندی  در یک زنجیره‌تأمین مستقیم چند لایه ای چند محصولی و چند دوره ای می پردازد. زمان تولید که متشکل از مجموعه زمان های فرایندهای سلول های تولیدی است، تحت یک سیستم تولیدی سلولی بررسی می گردد. بدین منظور، یک  مدل برنامه ریزی عدد صحیح غیر خطی  به منظور کمینه سازی کل زمان‌های زنجیره و کمینه سازی حداکثر زمان تاخیر ارائه شده است. سپس مثال عددی درابعاد مختلف در نظر گرفته شده و با نرم افزار GAMS حل شده و جوابهای بدست آمده گزارش داده شده است. در دو اندازه مثال ارایه شده رقتار مدل منطقی و در اندازه بزرگ زمان حل افزایش یافت که بعلت افزایش شاخه زنی با افزایش تعداد دوره ه ای زمانی و محصول و آیتم در هر لایه قابل توجیه است. علاوه براین، تحلیل حسایت روی پارامترهای مهم مسأله انجام و تغییر رفتار تابع هدف مبتنی بر تغییرات پارامترها بررسی شد. از نتایج بدست آمده می توان در تصمیم گیری برنامه ریزی عملیات زنجیره‌تأمین بصورت لایه ای مجزا و نیز بصورت یکپارچه با انعطاف، در شرایط وجود بحران استفاده کرد}, keywords_fa = {زنجیره تأمین,تولید سلولی,زمان سیکل,زمان‌بندی}, url = {https://ier.basu.ac.ir/article_4370.html}, eprint = {https://ier.basu.ac.ir/article_4370_7eb2ff2cda10eadfd231cf97042e40cf.pdf} } @article { author = {Ghandi Bidgoli, Somayeh and Amini, Marzie}, title = {}, journal = {Journal of Industrial Engineering Research in Production Systems}, volume = {9}, number = {18}, pages = {59-79}, year = {2021}, publisher = {Bu-Ali Sina University}, issn = {2345-2269}, eissn = {2345-4180}, doi = {10.22084/ier.2021.23501.2009}, abstract = {}, keywords = {Flow shop scheduling,Deteriorating jobs,Multi agent scheduling,Many Objective Particle Swarm Optimization (MOPSO) algorithm,Sequence-Dependent Setup Time,Release date}, title_fa = {ارائه مدل زمان‌بندی چندعاملی در محیط جریان کارگاهی با فرض زوال‌پذیری کارها، زمان‌های آماده‌سازی وابسته به توالی و زمان آزادسازی کارها با استفاده از الگوریتم ازدحام ذرات چندهدفه}, abstract_fa = {زمان‌بندی چندعاملی در شرایط زوال‌پذیری کارها در سال‌های اخیر مورد توجه روزافزون جوامع دانشگاهی و صنعتی قرار گرفته‌است. مسأله زمان‌بندی چندعاملی، زیرمجموعه‌ای از مسائل زمان‌بندی چندهدفه است که در آن هر عامل، دارای مجموعه‌ای از کارها است و هدف آن، بهینه کردن تابع هدف مربوط به خود است. در این پژوهش یک مسأله زمان‌بندی ‌سه‌عاملی در محیط جریان کارگاهی در شرایط زوال‌پذیری کارها مورد بررسی قرار گرفته ‌است. در مسأله درنظرگرفته شده زمان پردازش واقعی کارها تابع خطی از زمان پردازش نرمال و زمان شروع پردازش کار مربوطه می‌باشد. جهت واقعی‌تر کردن مسأله، دو فرض کاربردی» زمان‌های آماده‌سازی وابسته به توالی «و» زمان آزادسازی کاره «نیز درنظر گرفته شده‌اند. هم‌چنین یک مدل برنامه‌ریزی عدد صحیح مختلط برای مسأله توسعه داده شده که برای حل آن از روش حل دقیق محدودیت جزئی تعمیم‌یافته استفاده شده‌است. با توجه به پیچیدگی مدل و عدم توانایی روش محدودیت جزئی تعمیم‌یافته در حل مسائل با ابعاد بزرگ، الگوریتم فراابتکاری ازدحام ذرات چندهدفه پیشنهاد شده‌است. به‌منظور ارزیابی عملکرد الگوریتم پیشنهادی، به حل مسائل نمونه عددی در اندازه‌های مختلف با استفاده از این الگوریتم و الگوریتم ژنتیک مبتنی بر مرتب‌سازی نامغلوب و روش حل دقیق محدودیت اپسیلون تعمیم‌یافته پرداخته شده‌ است. سپس جهت انتخاب الگوریتم برتر از روش تصمیم‌گیری چندمعیاره ویکور استفاده شد. نتایج محاسباتی، مؤید همگرایی قابل قبول و پراکندگی خیلی خوب راه‌حل‌های الگوریتم MOPSO و هم‌چنین عملکرد بهتر این الگوریتم نسبت به روش محدودیت اپسیلون تقویت‌شده و الگوریتم NSGA-II می‌باشد.}, keywords_fa = {زمان‌بندی جریان کارگاهی,زوال‌پذیری کارها,زمان‌بندی چندعاملی,الگوریتم فراابتکاری ازدحام ذرات چندهدفه,زمان آماده‌سازی وابسته به توالی,زمان آزادسازی کارها}, url = {https://ier.basu.ac.ir/article_4371.html}, eprint = {https://ier.basu.ac.ir/article_4371_a28ebcd1e1e4b7e1e38200a9f7f8582c.pdf} } @article { author = {Saghehei, Ehsan and Memariani, Azizollah and Bozorgi, Ali}, title = {A multi-follower Bi-level Programming Approach in Uncooperative with Emergency Warehouses Pre-positioning}, journal = {Journal of Industrial Engineering Research in Production Systems}, volume = {9}, number = {18}, pages = {81-95}, year = {2021}, publisher = {Bu-Ali Sina University}, issn = {2345-2269}, eissn = {2345-4180}, doi = {10.22084/ier.2021.24119.2022}, abstract = {The decentralized decision-making structure in the design of crisis emergency warehouse network challenges the use of classical optimization models. The aim of this paper is to develop a new multi-follower bi-level optimization model for the emergency warehouse location-allocation problem in terms of national and regional levels. This type of modeling is suitable for countries whose crisis warehouse network design is decentralized. The parameters of the models are based on real data in Iran. Due to the high complexity of the solution, a co-evolutionary approach based on innovative allocation methods and genetic algorithms has been developed to solve the problems with different sizes. The solution structure is designed to be flexible and can be adjusted based on the number of followers and their authority. Finally, an analysis has been done about the change in the number of decision makers and their power to absorb facilities on the objective functions of the bi-level model.}, keywords = {Pre-positioning relief item,Disaster management,Multi Follower Bi-level programming,Co-Evolutionary algorithm,Emergency Warehouse Location-Allocation Problem}, title_fa = {ارائه رویکرد برنامه‌ریزی دوسطحی چندپیرو در حالت عدم همکاری برای موقعیت‌یابی از پیش‌انبارهای اضطراری بحران}, abstract_fa = {ساختار غیر متمرکز تصمیم‌گیری در طراحی شبکه انبارهای اضطراری بحران، استفاده از مدل‌های بهینه‌سازی کلاسیک را با چالش مواجه می‌کند. هدف این مقاله توسعه یک مدل جدید بهینه‌سازی دوسطحی چندپیرو برای مسأله مکان‌یابی و تخصیص انبارهای اضطراری در سطوح ملی و منطقه‌ای بوده است. مسأله به‌صورت عدم همکاری پیروها مدل‌سازی شده است. این نوع مدل‌سازی برای کشورهایی که طراحی شبکه انبارهای اضطراری بحران آن‌ها به‌صورت غیرمتمرکز است مناسب می‌باشد. پارامترهای مدل‌ها براساس داده‌های واقعی کشور ایران تنظیم شده است. با توجه به پیچیدگی‌های بالای حل، یک رویکرد تکاملی هم‌زمان برمبنای روش‌های تخصیص ابتکاری و الگوریتم ژنتیک جهت حل مسأله در سایزهای مختلف توسعه داده شده است. ساختار حل به‌گونه‌ای انعطاف‌پذیر طراحی شده و براساس تعداد پیروها و میزان قدرت آن‌ها قابلیت تنظیم را دارا می‌باشد. در نهایت، تحلیلی در خصوص تغییر تعداد تصمیم‌گیرندگان و قدرت آن‌ها درجذب تسهیلات و تأثیر بر توابع هدف مدل دوسطحی صورت گرفته است.}, keywords_fa = {موقعیت‌یابی از پیش اقلام امدادی,مدیریت بحران,برنامه‌ریزی دوسطحی چندپیرو,الگوریتم تکاملی هم‌زمان,مسأله مکان‌یابی و تخصیص انبارهای اضطراری}, url = {https://ier.basu.ac.ir/article_4372.html}, eprint = {https://ier.basu.ac.ir/article_4372_863c543128fee0fa549e9fc5fd608f8e.pdf} } @article { author = {Nowrouzi Fasih, , Mojtaba and Mahmoodi, Anwar}, title = {Pricing and Determining Product Greenness Level in Competing Supply Chains Under Government Intervention}, journal = {Journal of Industrial Engineering Research in Production Systems}, volume = {9}, number = {18}, pages = {97-109}, year = {2021}, publisher = {Bu-Ali Sina University}, issn = {2345-2269}, eissn = {2345-4180}, doi = {10.22084/ier.2021.24189.2023}, abstract = {This study examines the pricing and product greenness level determining policies in two competing supply chains. Each supply chain consists of one manufacturer and one retailer, in which the manufacturer produces a green product, and the retailer delivers it to the end consumer. The manufactured products in supply chains are substitutable. This problem is considered in two scenarios: either the manufacturer or the retailer leads the market. In both cases, the government, as a powerful party, can affect the market by establishing a subsidy/punishment system. This system sets a threshold for the product greenness level and punishes or supports the manufacturer accordingly. In this research, we present the manufacturer and retailer profit functions, taking advantage of wholesale and retail prices, the amount of subsidy and punishment, and demand functions. Next, we use a game-theoretic approach to provide the equilibrium wholesale and retail prices and the equilibrium greenness levels. Numerical results show that the retailer-Stackelberg structure provides better conditions for the supply chain members and the environment, and it is even more highlighted with the competition intensity between the members}, keywords = {Green supply chain,Game theory,Pricing,Government intervention}, title_fa = {قیمت‏‌گذاری و تعیین درجه سبز محصول در زنجیره‌های تأمین رقیب با درنظر گرفتن دخالت دولت}, abstract_fa = {در این پژوهش به بررسی سیاست‌‏های قیمت‌‏گذاری و تعیین درجه سبز کالا در دو زنجیره‌تأمین رقیب پرداخته می‌‏شود. هر زنجیره شامل یک تولیدکننده و یک خرده‌‏فروش است که یک کالای سبز را تولید کرده و به مصرف‏کننده نهایی می‌‏رسانند. کالاهای تولید شده توسط این دو زنجیره جایگزین یکدیگر هستند. این مسأله در دو حالت درنظر گرفته شده است؛ در حالت نخست فرض می‏‌شود تولیدکننده رهبر بازار است، اما در حالت دوم خرده‌‏فروش نقش رهبر بازار را عهده‌دار خواهد بود. در هر دو حالت، دولت به‌عنوان یک عامل قوی، بر بازار تأثیرگذار خواهد بود. نحوه تأثیرگذاری دولت بر زنجیره‌ها بدین صورت است که دولت با برقراری یک سیستم یارانه/جریمه و نیز تعیین یک حداقل درجه سبز مشخص برای کالاها، جریمه و یا یارنه‌ای را برای هر تولیدکننده درنظر خواهد گرفت. در این پژوهش با توجه به قیمت‌های عمده‏‌فروشی و خرده‏‌فروشی و میزان یارانه و جریمه و هم‌چنین توابع تقاضا، تابع سود تولیدکننده و خرده‌‏فروش ارائه می‌‏شود. سپس با استفاده از رویکرد نظریه بازی‌‏ها، قیمت‌‏های تعادلی عمده‏‌فروشی و خرده‌‏فروشی و نیز درجه سبز تعادلی ارائه می‌‏شود. نتایج عددی نشان می‏‌دهد که بازی خرده‌‏فروش-استکلبرگ، شرایط بهتری را برای اعضای زنجیره و محیط زیست فراهم می‌‏کند و این تأثیر با میزان رقابت بین اعضا رابطه مستقیم دارد.}, keywords_fa = {زنجیره تأمین سبز,نظریه بازی,قیمت‏ گذاری,دخالت دولت}, url = {https://ier.basu.ac.ir/article_4373.html}, eprint = {https://ier.basu.ac.ir/article_4373_951c56855a22f26035d218814ea16b0b.pdf} } @article { author = {Shafaei, Abolfazl and Akbari Jokar, MohammadReza and Rafiee, Majid}, title = {The Impacts of VRP Model to Reduce Spare Parts Distribution Cost between Roadside assistance Cars}, journal = {Journal of Industrial Engineering Research in Production Systems}, volume = {9}, number = {18}, pages = {111-125}, year = {2021}, publisher = {Bu-Ali Sina University}, issn = {2345-2269}, eissn = {2345-4180}, doi = {10.22084/ier.2021.24224.2025}, abstract = {After-sale service is one of the most important competitive factors in the automotive industry. Roadside assistance is a crucial function that affects customers’ satisfaction. Subsequently, having a cost-effective spare part supply strategy for Roadside Assistance Vehicles (RAV) is vital to sustaining the competitiveness and profitability of every car manufacturer. A proper manner to supply spare parts for RAV has a significant effect on roadside assistance costs. In this article, we suggested a direct spare part supply strategy instead of the actual practice of delivering spare parts at the warehouses. By applying the VRP modeling, showed that this new strategy decreases the supply costs of spare parts}, keywords = {Roadside Assistance Vehicle,After-Sale Service,Spare Parts,Vehicle routing problem}, title_fa = {بررسی اثرات استفاده از مدل VRP بر کاهش هزینه‌های توزیع قطعات یدکی بین خودروهای امدادی}, abstract_fa = {امروزه با توسعه روزافزون جوامع، صنعت خودروسازی نیز توسعه قابل توجهی را شاهد بوده‌است. هم‌زمان با توسعه این صنعت و افزایش مشتریان آن، رقبای زیادی وارد این صنعت شده و رقابت برای جذب مشتریان حیاتی شده‌است. یکی از پارامترهای مهم در رقابت، خدمات پس از فروش می‌باشد که در حال حاضر شرکت‌های امدادرسان متعددی در کشور وجود دارند که عهده‌دار خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروسازی شده‌اند. در شرکت‌های امدادرسان، هزینه تأمین قطعات برای خودروهای امدادی یک پارامتر اصلی هزینه می‌باشد. هزینه حمل‌ونقل، هزینه نگه‌داری قطعات و هزینه عدم در درسترس بودن قطعات (تقاضای از دست رفته) هزینه‌های اصلی تأمین قطعه برای خودروهای امدادی را تشکیل می‌دهند. در این مقاله براساس بررسی یک مورد واقعی، هزینه‌های تأمین قطعات مورد نیاز خودروهای امدادی در شرایط فعلی برآورد‌ می‌شود. سپس با استفاده از مفهوم مسیریابی وسایل نقلیه (VRP) تغییراتی در فرآیند تأمین قطعات مورد نیاز خودروهای امدادرسان بر مبنای ارسال مستقیم پیشنهاد می‌شود و مجدداً هزینه تأمین در این شرایط جدید محاسبه خواهد شد. این تغییر رویه کاهش قابل توجهی در هزینه تأمین قطعات یدکی خودروهای امدادی ایجاد می‌کند.}, keywords_fa = {خودروهای امداد,خدمات پس از فروش,تأمین قطعات یدکی,مسیریابی وسایل نقلیه}, url = {https://ier.basu.ac.ir/article_4374.html}, eprint = {https://ier.basu.ac.ir/article_4374_0187b6a275f85775f6b97619126f9391.pdf} } @article { author = {Gholami, Saiedeh and Ganji, Fatemeh}, title = {The Problem of Scheduling a Single Machine by Considering Variable Priorities and Release Times}, journal = {Journal of Industrial Engineering Research in Production Systems}, volume = {9}, number = {18}, pages = {127-141}, year = {2021}, publisher = {Bu-Ali Sina University}, issn = {2345-2269}, eissn = {2345-4180}, doi = {10.22084/ier.2022.4384}, abstract = {In recent years, with the competitive environment, the importance of on time delivery and customer satisfaction is crucial. The objective functions, such as minimizing the number of tardy jobs, have attracted an increasing attention. This study aims to schedule the operations by minimizing the number of weighted tardy jobs in two modes of delay with a financial penalty and delay with lost sales. In this paper, the start time of operation is a decision variable. Furthermore, the operations can be only pursued one time, but the time of their availability is considered uncertain. In addition, the completion time of each operation is variable in two intervals; At the beginning of the interval, the delivery time of the task is considered without any penalty while at the end of the interval, the delivery time is determined with a penalty. As another innovation, this research examines the priority of variables so that by approaching the due dates and deadlines as well as the degree of customer urgency. It is updated based on some factors including the weight of the product order and the remaining processing time. In this paper, first the mathematical problem formulation is established and then a heuristic algorithm is used to solve the proposed model and find near-optimal solutions. To accomplish that, 2700 sample problems are generated and each is solved by GAMS software and the mentioned heuristic algorithm. The obtained results show the satisfactory performance of the heuristic algorithm in obtaining the near-optimal solution in a reasonable time.}, keywords = {Single Machine Scheduling,Variable Priority Levels,Uncertain Access Time}, title_fa = {مسأله زمان‌بندی تک‌ماشین با درنظر گرفتن اولویت‌های متغیر و زمان دسترسی کارها}, abstract_fa = {در سال‌های اخیر، با افزایش روزافزون محیط رقابتی، اهمیت تحویل به‌موقع کالا و رضایت مشتری بیش از پیش نمودار شده است. لذا اهداف مرتبط با تحویل به‌موقع محصولات و خدمات به مشتری همچون کمینه­سازی تعداد کار دارای دیرکرد توجه محققین را به‌خود جلب کرده است. هدف این پژوهش زمان‌بندی عملیات ماشین‌آلات به‌منظور کمینه‌سازی تعداد کارهای دیرکرددار وزنی در دو حالت تأخیر همراه با جریمه مالی و تأخیر همراه با فروش ازدست‌رفته است. در این مقاله زمان شروع انجام کار، متغیر تصمیم بوده و هر کار با محدودیت حداکثر یک­بار انقطاع، پی­گرفتنی می­باشد، لیکن زمان در دسترس قرار گرفتن آن‌ها متفاوت در نظر گرفته می‌شود. همچنین زمان تکمیل هر عملیات در دو بازه دارای شناوری می­باشد؛ ابتدای بازه، موعد تحویل کار بدون درنظر گرفتن جریمه و انتهای بازه، موعد تحویل با درنظر گرفتن جریمه تعیین می­شود. بررسی اولویت متغیرکارها از نوآوری این پژوهش بوده؛ بدین ترتیب که با گذر زمان و نزدیک شدن کارها به موعد تحویل، کلیه کارها به سطوح اولویتی جدیدی وارد می­شوند که این کار براساس عواملی مانند وزن کار و زمان باقیمانده از پردازش تعیین می­شود. در این مقاله، ابتدا به مدل‌سازی ریاضی مسأله پرداخته شده و سپس توسط یک الگوریتم ابتکاری به حل مسأله و یافتن جواب‌های نزدیک بهینه پرداخته می‌شود. برای این منظور، تعداد 2700 مسأله نمونه تولید و هریک توسط نرم­افزار گمز و الگوریتم ابتکاری حل شده است. نتایج به‌دست آمده، عملکرد نسبتاً خوب الگوریتم ابتکاری را در رسیدن به جواب نزدیک بهینه در مدت زمان منطقی نشان می­دهند.}, keywords_fa = {زمان‌بندی تک‌ماشین,سطوح اولویت‌,زمان دسترسی غیرقطعی}, url = {https://ier.basu.ac.ir/article_4384.html}, eprint = {https://ier.basu.ac.ir/article_4384_3d341fd77219da10fd4195367a593c2f.pdf} } @article { author = {Paydar, Fatemeh and Aminirarani, Marzieh and Jabalameli, Mohammad}, title = {}, journal = {Journal of Industrial Engineering Research in Production Systems}, volume = {9}, number = {18}, pages = {143-151}, year = {2021}, publisher = {Bu-Ali Sina University}, issn = {2345-2269}, eissn = {2345-4180}, doi = {10.22084/ier.2021.24326.2027}, abstract = {}, keywords = {Global supply chain design,International facility location,Ceramic and tile supply chain,Mixed Integer Programming}, title_fa = {ارائه مدل مکان‌یابی-تخصیص چندهدفه در زنجیره‌تأمین جهانی (مطالعه موردی: صنعت کاشی و سرامیک)}, abstract_fa = {صنعت کاشی و سرامیک یکی از مشاغل قدیمی ایرانیان است که در هر دوره‌ی تاریخی به اشکال متفاوت به‌کار گرفته شده ‌است. ایران یکی از پنج کشور بزرگ تولیدکننده‌ی کاشی و سرامیک است که با دارا بودن ظرفیت بسیار زیاد در این صنعت توانسته است‌ به‌عنوان بزرگترین صادرکننده‌ی این محصولات در غرب آسیا شناخته‌ شود. در سال‌های اخیر صادرات کاشی و سرامیک یکی از مهم‌ترین دادوستدهای خارجی کشور شده ‌است. لذا برای دستیابی به بخش بزرگتری از سهم صادرات، فضای رقابتی بر این صنعت حاکم شده ‌است. از سوی دیگر امروزه مدیریت زنجیره‌تأمین به‌دلیل افزایش جهانی شدن صنایع و رقابت‌های بین‌المللی بیش از پیش مورد توجه واقع شده ‌است. بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند، بخش‌های تدارکات، تأمین، تولید و توزیع خود را به‌صورت مجزا در چندین کشور قرار دهند و مدیریت کنند. بنابراین در برخورد با رقابت‌های جهانی، چگونگی طراحی یک شبکه زنجیره‌تأمین با حداقل هزینه و با تأکید بر ملاحظات مالی، بیمه و هزینه‌های گمرکی به یک مسأله مهم برای شرکت‌های چندملیتی تبدیل شده ‌است. در این مقاله با به‌کارگیری روش برنامه‌ریزی مختلط عدد صحیح، یک مدل مکان‌یابی جهانی چهار سطحی چندهدفه با درنظر گرفتن محدودیت آّب مصرفی در خطوط تولید ارائه شده و با استفاده از نرم‌افزار گمز حل و مورد بررسی قرار گرفته است. مدل پیشنهادی در یکی از صنایع تولیدی کاشی و سرامیک استان یزد جهت صحت­سنجی مدل و بررسی تأثیر پارامترهای مهم بر تصمیمات استراتژیک مکان‌یابی به‌کار گرفته­ شده­است که منجر به مکان‌یابی دو انبار داخلی و سه مرکز توزیع خارجی در کشورهای مجاور شد.}, keywords_fa = {طراحی شبکه زنجیره‌تأمین جهانی,مکانیابی تسهیلات بین‌المللی,زنجیره‌تأمین کاشی و سرامیک,برنامه‌ریزی مختلط عددصحیح}, url = {https://ier.basu.ac.ir/article_4375.html}, eprint = {https://ier.basu.ac.ir/article_4375_50d5505940545b5411f098c1a9f01098.pdf} } @article { author = {Hajimirzajan, Amir and Vahdat, Mohammadali and Sadegheih, Ahmad}, title = {Assessing the Economic Sustainability of the Agricultural Supply Chain by Considering Contract Farming, Climatic Diversity, and Price Bidding Mechanism; An Agent-based Modeling}, journal = {Journal of Industrial Engineering Research in Production Systems}, volume = {9}, number = {18}, pages = {153-177}, year = {2021}, publisher = {Bu-Ali Sina University}, issn = {2345-2269}, eissn = {2345-4180}, doi = {10.22084/ier.2021.24422.2033}, abstract = {Today, due to the intelligent nature of each agent, agent-based simulation has become an effective tool for predicting many complex systems between independent agents. These complex systems exhibit behaviors that cannot be inferred from the behavior of the components alone, and each experience of the system may lead to different results.In this study, the Agricultural Supply Chain (ASC) is examined as one of these systems in which agents try to make the best decisions to maximize their benefits through learning from the environment. Agents of this study include farmers, wholesalers, and sellers who independently seek to achieve their individual goals in competing with other agents. The price of crops is determined in a competitive bidding price mechanism. Each farmer can allocate his resources to cultivate a particular crop based on his own and other neighboring farmers experience. They can also become a contract farmer with the nearest wholesaler. Wholesalers decide on a similar mechanism for their contract operation. Eventually, sellers try to meet their demand at the lowest cost. The statistical analysis results showed that as the attractiveness of conventional agriculture in the supply chain decreases, they gradually lose their financial resources and go bankrupt in price fluctuations due to the impact of uncertainties in the market and the environment. These results also showed that the creation of supportive prices and the effects of behavioral and social patterns of agents play an important role in price stability and control of fluctuations in ASC.}, keywords = {Agri-Food Supply Chain,Contract Farming,Farmers coordination,Simulation,Agent-Based modeling}, title_fa = {مدل‌سازی عامل بنیان پایداری اقتصادی زنجیره‌تأمین محصولات کشاورزی با درنظر گرفتن کشاورزی قراردادی، تنوع اقلیمی و مکانیزم پیشنهاد قیمت}, abstract_fa = {امروزه مدل‌سازی عامل بنیان باتوجه‌به ماهیت هوشمندی و استقلال عوامل تشکیل‌دهنده به یک ابزار مؤثر برای مدل‌سازی و ارزیابی سیستم‌های پیچیده تبدیل شده است. این سیستم‌های پیچیده رفتارهایی از خود بروز می‌دهد که از رفتار اجزاء به‌تنهایی قابل استنتاج نیست و هربار تجربه سیستم ممکن است به نتایج متفاوتی منجر شود. در این مطالعه زنجیره‌تأمین محصولات کشاورزی (ASC)، به‌عنوان نمونه‌ای از یک سیستم پیچیده متأثر از الگوهای رفتاری غیرقابل ‌پیش‌بینی فردی عامل‌ها در زنجیره بررسی می‌شود. هدف ما مدل‌سازی این سیستم پیچیده و ارزیابی نقش سیاست‌های هماهنگی کشاورزان (حق بیمه و قیمت کشاورزان قراردادی)، نقش اثرپذیری تصمیمات عامل‌ها از یکدیگر و عدم قطعیت اقلیمی و بر پایداری اقتصادی زنجیره است. عوامل این مطالعه شامل کشاورزان، عمده‌فروشان و فروشندگان هستند که این عوامل به‌طور مستقل به‌دنبال دستیابی به اهداف فردی خود در ارتباط با سایر عوامل هستند و برای تولید، توزیع و تجارت محصولات زراعی با یکدیگر ارتباط و رقابت دارند. قیمت محصولات در یک مکانیزم رقابتی تعیین می‌شود. کشاورزان برای کسب منافع خود می‌توانند برای انتخاب محصول و عمده‌فروشان و کشاورزان برای بهره‌گیری از هماهنگی با سایر کشاورزان تصمیم‌گیری می‌کنند. در نهایت فروشندگان به‌دنبال تأمین تقاضای خود با کمترین هزینه‌اند. نتایج تحلیل آماری نشان داد که با کاهش جذابیت سیاست‌های هماهنگی در زنجیره، کشاورزان به‌تدریج در نوسانات قیمتی ناشی از تأثیر عدم‌قطعیت‌های وجود در بازار، منابع مالی خود را از دست می‌دهند. همچنین این نتایج نشان داد که ایجاد قیمت‌های حمایتی و اثرات الگوهای رفتاری بر پایداری قیمت در ASC مؤثر است.}, keywords_fa = {زنجیره تأمین محصولات کشاورزی,کشاورزی قراردادی,هماهنگی کشاورزان,شبیه‌سازی,مدلسازی عامل بنیان}, url = {https://ier.basu.ac.ir/article_4376.html}, eprint = {https://ier.basu.ac.ir/article_4376_4cdb3ffbdf446620ec28bb21448ee604.pdf} } @article { author = {Salimian, Sina and Mousavi, Seyed Meysam}, title = {A New Intuitionistic Fuzzy Multi-Criteria Decision-making Method for Designing Organ Transplantation Supply Chain Network Problem: Golden Eagle Metaheuristic Algorithm}, journal = {Journal of Industrial Engineering Research in Production Systems}, volume = {9}, number = {18}, pages = {179-195}, year = {2021}, publisher = {Bu-Ali Sina University}, issn = {2345-2269}, eissn = {2345-4180}, doi = {10.22084/ier.2021.25077.2051}, abstract = {In today's world, organ donation has been identified as a life-giving process worldwide and has been welcomed by many people in different societies. This process can increase the people's quality of life in various countries and also increase the level of social security. In this study, to investigate the issue of organ donation, a supply chain network is presented that includes three sections: donation hospitals, transplant centers, and recipient zones. Besides, to make the appropriate decision to select the best receiver, a new multi-criteria decision-making (MCDM) method is used under intuitionistic fuzzy conditions. Then the proposed mathematical model is presented. In this model, the requirements of climate change and its effects on the transportation system, the quality of organs affected by cold ischemic time, and queuing in transplant centers are examined. A new decision-making method to select the best type of organ recipient and benefit from mathematical modeling provides to apply the issues of organ quality, climate change risk, and the concept of queuing that are the strengths points and innovations of this paper. Then, after presenting the model, using a compromise solution approach, the proposed multi-objective model with the objectives of cost, time, and quality of the organs becomes an equivalent one-objective model. Then, a golden eagle meta-heuristic algorithm is used to solve the problem. Finally, a practical example validates the decision-making method and the proposed mathematical model.}, keywords = {Multi-criteria decision-making,Intuitionistic fuzzy,Transplant network design,Compromise solution,Golden eagle algorithm}, title_fa = {روش جدید تصمیم‌گیری چندمعیاره فازی شهودی برای مسأله طراحی شبکه زنجیره‌تأمین پیوند اعضای بدن: الگوریتم فراابتکاری عقاب طلایی}, abstract_fa = {در دنیای امروز جایگاه اهدای عضو به‌عنوان یک فرایند زندگی‌بخش در سطح دنیا مشخص شده و مورد استقبال بسیاری از افراد در جوامع مختلف قرار گرفته است. این فرایند می‌تواند موجب بالا رفتن سطح کیفیت زندگی افراد در کشورهای مختلف شده و سطح امنیت اجتماعی را نیز افزایش دهد. در این پژوهش به‌منظور بررسی مسأله اهدای عضو، یک شبکه زنجیره‌تأمین ارائه می­‌گردد که شامل سه بخش بیمارستان‌های اهدا، مراکز پیوند و مراکز گیرنده می‌باشد. همچنین، به‌منظور اتخاذ تصمیم مناسب جهت انتخاب بهترین گیرنده، از یک روش جدید تصمیم‌گیری تحت شرایط عدم­قطعیت فازی شهودی استفاده می‌­گردد و پس از آن مدل ریاضی پیشنهادی ارائه می­‌شود. در این مدل، الزامات تغییرات آب‌وهوایی و اثرات آن بر سیستم حمل‌ونقل، کیفیت اعضای بدن متأثر از زمان سرد ایسکمی و صف در مراکز پیوند مورد بررسی قرار می­‌گیرد. ارائه­ یک روش تصمیم‌­گیری نوین جهت انتخاب بهترین نوع گیرنده عضو و بهره‌­مندی از مدل‌سازی ریاضی با رویکرد­های به‌کارگیری موضوعات کیفیت اعضا، ریسک تغییرات آب­و­هوایی و مفهوم صف از نقاط قوت و نوآوری‌­های اساسی این مقاله می­‌باشد. در ادامه، پس از ارائه مدل، ابتدا با استفاده از یک رویکرد برنامه‌ریزی سازشی، مدل چندهدفه پیشنهادی با اهداف هزینه، زمان و کیفیت عضو به یک مدل تک­‌هدفه معادل تبدیل می­‌شود. پس از آن، به‌منظور حل مسأله از یک الگوریتم فراابتکاری عقاب طلایی استفاده می­‌شود. سرانجام به‌منظور اعتبارسنجی روش تصمیم‌گیری و مدل ریاضی پیشنهادی از یک مثال کاربردی استفاده می‌­‌شود.}, keywords_fa = {تصمیم‌گیری چند معیاره,فازی شهودی,طراحی شبکه پیوند اعضا,برنامه‌ریزی سازشی,الگوریتم عقاب طلایی}, url = {https://ier.basu.ac.ir/article_4377.html}, eprint = {https://ier.basu.ac.ir/article_4377_13ccaf55a100ae2829a660909e8ad831.pdf} } @article { author = {Rezakhanlou, Maryam and Amoozad Khalili, Hossein and Mirzapour Al-e-Hashem, Mohammad Javad}, title = {}, journal = {Journal of Industrial Engineering Research in Production Systems}, volume = {9}, number = {18}, pages = {197-211}, year = {2021}, publisher = {Bu-Ali Sina University}, issn = {2345-2269}, eissn = {2345-4180}, doi = {10.22084/ier.2021.25118.2055}, abstract = {}, keywords = {Green supply chain,Dual-channel supply chain pricing,Possibilistic programing,Fuzzy multi-objective optimization}, title_fa = {ارائه مدل چندهدفه فازی طراحی زنجیره‌‌تأمین سبز دوکاناله با درنظر گرفتن قیمت‌گذاری تحت شرایط عدم قطعیت}, abstract_fa = {به‌دنبال روند جهانی اخیر در به‌کارگیری استراتژی‌های کاهش انتشار گازهای گل‌خانه‌‌ای (GHG) و باتوجه به تکامل مدل‌های تجاری از سنتی به چندکاناله، و نیز روندهای فزاینده جهانی به‌سمت سیستم‌های فروش آنلاین، در این پژوهش به بررسی یک زنجیره‌تأمین سبز دوکاناله پرداخته‌ایم. در این شبکه تولیدکننده محصول خود را از طریق یک کانال مستقیم (آنلاین) و یک کانال خرده‌فروشی (سنتی) که تقاضای آن‌ها غیرقطعی است، توزیع می‌کند. قیمت‌ها در کانال‌های توزیع می‌تواند بر تقاضای مشتریان تأثیر بگذارد. مد‌‌‌ل‌سازی این زنجیره با محاسبه قیمت بهینه کانال‌های توزیع، بهینه‌سازی سود کل و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، انتشار گاز کربن دی‌اکسید را به حداقل می‌رساند. انتشار گاز CO2 وابسته به وجه حمل‌ونقل درنظر گرفته شده است. مدل پیشنهادی ابتدا به‌صورت یک مدل برنامه‌ریزی عدد صحیح مختلط غیرخطی توسعه یافته است، سپس از یک تکنیک نظری برای خطی‌سازی مدل استفاده شده است. به‌منظور حل مدل چندهدفه ارائه شده، از روش Jimenez و TH استفاده شده است. اعتبارسنجی مدل با آزمایش عددی انجام شده و سپس چندین تحلیل حساسیت بر روی پارامترها انجام گرفته است. نتایج محاسباتی و تحلیل حساسیت بر روی پارامترهای مسئله کارآمدی مدل را در برقراری تعادل بین اهداف اقتصادی و زیست محیطی نشان داد بطوریکه در صورت برابر بودن هزینه‌های حمل و نقل برای ارسال کالا به هر دو بازار، جهت برقراری تعادل بین اهداف، از وسایلی که آلایندگی زیست‌محیطی کمتری دارند، بیشتر استفاده می‌شود. علاوه‌بر این روش حل پیشنهادی تصمیم‌گیر را قادر می‌سازد میزان اهمیت هر یک ازتوابع هدف را مشخص کند. همچنین تصمیم‌گیر می‌تواند با تغییر ضرایب موجود در رابطه قیمت تقاضا، بر روی قیمت بهینه کانال‌های توزیع تاثیرگذار باشد و با تعیین قیمت بهینه سود کل زنجیره تأمین را افزایش دهد.}, keywords_fa = {زنجیره‌تأمین سبز,قیمت‌گذاری زنجیره‌تأمین دوکاناله,برنامه‌ریزی امکانی,بهینه‌سازی چندهدفه فازی تعاملی}, url = {https://ier.basu.ac.ir/article_4378.html}, eprint = {https://ier.basu.ac.ir/article_4378_f4e56158e4be200ee7d4d11c0d9df896.pdf} }