@article { author = {Fakhrzad, Mohammad Bagher and Khayat Sarkar, Hamed and Johari Naeimi, Farzad}, title = {Investigating the Relationship between Supply Chain Management Strategy and Sustainable Supply Chain Performance with Structural Equation Modeling Approach}, journal = {Journal of Industrial Engineering Research in Production Systems}, volume = {8}, number = {17}, pages = {215-225}, year = {2021}, publisher = {Bu-Ali Sina University}, issn = {2345-2269}, eissn = {2345-4180}, doi = {10.22084/ier.2021.21288.1954}, abstract = {     Although productivity is at the heart of the success of any supply chain, a broader approach that encompasses economic, environmental and social aspects is a better way to achieve sustainable success. The increasing importance of measuring sustainable supply chain performance is due to competition between independent organizations whose supply chains are in competition. To this end, the present study seeks to investigate the role of supply chain management strategy in sustainable supply chain performance. Due to the increasing trend of using structural equation modeling and its power in testing hypotheses, the designed model was tested using partial least squares approach. The designed model constructs include four dimensions: "Supply Chain Management Strategy", "Corporate Social Performance", "Corporate Economic Performance" and "Corporate Environmental Performance" and the results show that "Supply Chain Management Strategy" on "Performance Dimensions" Corporate Social Performance, Corporate Economic Performance, and Corporate Environmental Performance have a positive and significant effect, and the dimensions of "Corporate Social Performance" and "Corporate Environmental Performance" have a positive and significant effect on "Corporate Economic Performance".}, keywords = {Supply Chain Management Strategy,Sustainable Supply Chain,Performance,structural equation modeling}, title_fa = {بررسی رابطه‌ی بین استراتژی مدیریت زنجیره‌تأمین با عملکرد زنجیره‌تأمین پایدار با رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری}, abstract_fa = {اگرچه بهره‌وری عملیات، قلب موفقیت هر زنجیره تأمین است اما یک رویکرد گسترده‌تر که جنبه‌های اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی را هم در برگیرد، مسیر بهتری برای رسیدن به موفقیت پایدار است. لذا اهمیت روز افزون اندازه‌گیری عملکرد پایدار زنجیره تأمین ناشی از رقابت بین سازمان‌های مستقلی است که زنجیره‌های تأمین‌آنها باهم در رقابت هستند. به همین منظور، پژوهش حاضر به دنبال بررسی نقش استراتژی مدیریت زنجیره تأمین در عملکرد زنجیره تأمین پایدار است. با توجه به روند روزافزون بهره‌گیری از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و قدرت آن در آزمون فرضیه‌ها، مدل طراحی شده با استفاده از رویکرد حداقل مربعات جزئی مورد آزمون قرار گرفته شده است. سازه‌های مدل طراحی شده، شامل چهار بُعد «استراتژی مدیریت زنجیره تأمین»، «عملکرد اجتماعی شرکت»، «عملکرد اقتصادی شرکت» و «عملکرد زیست محیطی شرکت» می‌باشد. نتایج حاصل نشان می‌دهد که «استراتژی مدیریت زنجیره تأمین» بر ابعاد «عملکرد اجتماعی شرکت»، «عملکرد اقتصادی شرکت» و «عملکرد زیست محیطی شرکت» تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد. همچنین ابعاد «عملکرد اجتماعی شرکت» و «عملکرد زیست محیطی شرکت» بر بعد «عملکرد اقتصادی شرکت» تأثیر مثبت و معنی‌داری دارند.}, keywords_fa = {استراتژی مدیریت زنجیره تأمین,عملکرد زنجیره تأمین پایدار,مدل‌سازی معادلات ساختاری}, url = {https://ier.basu.ac.ir/article_3920.html}, eprint = {https://ier.basu.ac.ir/article_3920_a6a2771fcd4d82ff5c553d35496a6c24.pdf} } @article { author = {Makui, Ahmad and ghousi, rouzbeh and Asadi, Zahra}, title = {A review of competitive facility location}, journal = {Journal of Industrial Engineering Research in Production Systems}, volume = {8}, number = {17}, pages = {227-273}, year = {2021}, publisher = {Bu-Ali Sina University}, issn = {2345-2269}, eissn = {2345-4180}, doi = {10.22084/ier.2021.18359.1824}, abstract = {Facility location is one of the most important strategic decisions for each organization. Regarding the development of knowledge, accelerating the global economy, and change in the customers’ taste, one of the key success factors in the current global society is to consider the competition and the reaction of competitors. Customers choose the facility that fulfills their concerning utility. These factors have led organizations to pay much attention to the problem of competitive facility location and utility determination to reach their goals. This study has firstly studied and introduced the competitive facility location and classified the competitive location as paramount criteria. Then a literature review (2012-2020) was conducted in the field of competitive facility location. The central difference of this study with previous ones is the classification of papers into two groups, namely, competitive facility location and competition at the supply chain level. Also, the classification of papers has been performed based on the competition type and type of competition characteristics to investigate the studies more accurately. Based on the studies, although further attention has been paid to the competitive supply chain in recent years, the number of studies in this field is still lower than that in the field of competition at a supply chain level and mere facility location. Furthermore, due to the high computational complexity of competitive problems, authors have sought heuristic and metaheuristic algorithms in their studies to enhance efficiency, speed, and accuracy of the solution of different types of competitive location problems.}, keywords = {Competition,Competitive Facility Location,Supply chain}, title_fa = {مروری بر مقالات مکان‌یابی رقابتی}, abstract_fa = {مکان­یابی تسهیلات یکی از مهم­ترین تصمیمات استراتژیک برای هر سازمانی است. با توجه به گسترش دانش، سرعت یافتن اقتصاد جهانی و تغییر یافتن سلیقه مشتریان، درنظر داشتن رقابت و عکس­العمل رقیبان، یکی از مهم­ترین فاکتورهای موفقیت در جامعه جهانی امروز است. مشتریان تسهیلی را انتخاب می­کنند که مطلوبیت مورد انتظار خود را از آن تسهیل به‌دست آورند. همین عوامل باعث شده است که سازمان­ها برای رسیدن به اهدافشان، به مسأله مکان­یابی رقابتی تسهیلات و تعیین میزان مطلوبیت، توجه ویژه‌ای داشته باشند. در این مقاله، ابتدا به مطالعه و معرفی مکان­یابی رقابتی تسهیلات و طبقه­بندی مکان­یابی رقابتی در معیارها و دسته­بندی­های مهم پرداخته شده است؛ سپس بررسی و مروری جامع از مقالات ارائه شده در طی سال­های 2012 تا 2020 در حوزه مکان­یابی رقابتی تسهیلات انجام شده است. مهم­ترین تفاوت این مطالعه با مطالعات پیشین، دسته­بندی مقالات در دو دسته مقالات رقابتی مکان­یابی تسهیلات و مقالات رقابتی در سطح زنجیره‌تأمین می­باشد. به منظور بررسی دقیق­تر مطالعات نیز طبقه­بندی مقالات براساس نوع رقابت و نوع مشخصه­های رقابتی انجام شده است. با بررسی مطالعات می­توان گفت، گرچه توجه به زنجیره‌تأمین رقابتی در طی سال­های اخیر شدت بیشتری یافته است، اما همچنان تعداد مطالعات در این زمینه، کمتر از مقالات رقابت در یک سطح از زنجیره‌تأمین و مکان­یابی صرف تسهیلات می­باشد. همچنین می­توان گفت، به علت پیچیدگی محاسباتی بالای مسائل رقابتی، نویسندگان در مطالعات خود بیشتر به دنبال ارائه راه­حل­های ابتکاری و فراابتکاری مختلف جهت افزایش کارایی، سرعت و دقت حل انواع مسائل مکان­یابی رقابتی بوده­اند.}, keywords_fa = {رقابت,مکانیابی رقابتی تسهیلات,زنجیره تأمین}, url = {https://ier.basu.ac.ir/article_3921.html}, eprint = {https://ier.basu.ac.ir/article_3921_e29b3d0f23929f42f43f8a135f34bc7a.pdf} } @article { author = {Ghayebloo, Sima and Fathipour, Faryba and Torkamani, Negar}, title = {Robust possibilistic programming for vehicle routing, scheduling and resource distribution in post-earthquake relief operations regarding disruption and under uncertainty}, journal = {Journal of Industrial Engineering Research in Production Systems}, volume = {8}, number = {17}, pages = {275-293}, year = {2021}, publisher = {Bu-Ali Sina University}, issn = {2345-2269}, eissn = {2345-4180}, doi = {10.22084/ier.2021.22420.1985}, abstract = {     Since natural disasters often lead to the loss of human lives and property, the proper design of a post-disaster relief distribution network is essential. Besides, because the affected people cannot survive more than a few days without water, food, medicine and shelter, the routing and distribution of relief goods at maximum speed is crucial and is one of the main goals of this research. Minimizing the number of equipment needed to reduce costs and equal distribution of relief goods, so that there is not too much shortage in one shelter than another is the other goal of the study. To achieve these objectives, a tri-objective mathematical model for a distribution logistics system is designed to route and schedule relief vehicles for distributing relief goods from distribution centers (DCs) to shelters under uncertainty, and disruptive distribution. In order to deal with the uncertainty, two different methods have been used, including a credibility-based possibilistic programming method, and the robust possibilistic method. To solve the proposed multi-objective model, an interactive fuzzy approach has been used. Then, to investigate the applicability of the proposed mathematical model, it has been implemented on a real case study in the city of Tabriz, Iran. According to the obtained results and the decision maker's priority to reduce the unmet demand in this paper, the robust possibilistic method is finally selected as the best method to handle this problem. Also, the results of solving the case study show that there is an inverse relationship between the supply of relief goods and the distribution time of relief goods, and the percentage of reduction in the distribution time of relief goods in exchange for an excessive increase in the supply of relief goods is very small, which could be ignored.}, keywords = {Possibilistic programming,Multi-objectives mathematical,programming,Disruption,Humanitarian relief logistics}, title_fa = {ارائه یک مدل ریاضی استوار امکانی به‌منظور مسیریابی، زمان‌بندی و توزیع منابع در عملیات کمک‌رسانی پس از زلزله با درنظر گرفتن اختلال در توزیع در شرایط عدم قطعیت}, abstract_fa = {ازآنجایی‌که فاجعه‌های طبیعی اغلب موجب از بین رفتن جان و مال انسان‌ها می‌شوند، طراحی مناسب شبکه توزیع امدادرسانی بعد از وقوع بحران ضروری می‌باشد. به‌علاوه چون افراد آسیب‌دیده نمی‌توانند بیش از چند روز بدون آب، غذا، دارو و سرپناه زنده بمانند، مسئله مسیریابی و توزیع کالاهای امدادی با حداکثر سرعت بسیار مهم بوده و از اهداف اصلی پژوهش در نظر گرفته‌شده است. حداقل کردن تعداد وسایل موردنیاز به‌منظور کاهش هزینه‌ها و توزیع عادلانه کالاهای امدادی به‌گونه‌ای که در یک پناهگاه نسبت به پناهگاه دیگر، کمبود بیش‌ازحد زیاد نباشد، از دیگر اهداف پژوهش می‌باشند. برای دستیابی به اهداف فوق،‌ مدل برنامه ریاضی سه هدفه سیستم لجستیک توزیع برای مسیریابی و زمان‌بندی وسایل نقلیه امدادی جهت توزیع کالاهای امدادی از مراکز توزیع به پناهگاه‌ها تحت شرایط عدم قطعیت و با در نظر گرفتن اختلال در توزیع طراحی‌شده است. به‌منظور برخورد با عدم قطعیت موجود در پارامترهای مسئله از دو روش امکانی مختلف شامل رویکرد امکانی مبتنی بر اندازه اعتبار و روش استوار امکانی بهره گرفته‌شده است. برای حل مدل چندهدفه ارائه‌شده نیز از یک رویکرد فازی تعاملی بهره گرفته‌شده است. درنهایت به‌منظور بررسی کاربردپذیری مدل ریاضی ارائه‌شده، مطالعه موردی در ایران و در شهر تبریز صورت گرفته است. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده و اولویت تصمیم‌گیرنده برای کاهش تقاضای برآورده نشده در این مقاله، روش استوار امکانی بهترین روش برای مدل‌سازی مسئله موردنظر انتخاب می‌شود. همچنین نتایج حاصل از حل مطالعه موردی نشان داد که بین میزان عرضه کالاهای امدادی و زمان توزیع کالاهای امدادی رابطه معکوس وجود دارد و درصد کاهش زمان توزیع کالاهای امدادی درازای افزایش بیش‌ازحد عرضه کالاهای امدادی بسیار ناچیز می‌باشد.}, keywords_fa = {برنامه‌ریزی امکانی,برنامه‌ریزی ریاضی چندهدفه,اختلال,لجستیک امداد بشردوستانه}, url = {https://ier.basu.ac.ir/article_3922.html}, eprint = {https://ier.basu.ac.ir/article_3922_d1a116af1143bcf4510fa49dfae2274e.pdf} } @article { author = {Mokhtari, Ghasem and Abolfathi, Mina}, title = {Dual Resource Constrained Flexible Job-Shop Scheduling with Lexicograph Objectives}, journal = {Journal of Industrial Engineering Research in Production Systems}, volume = {8}, number = {17}, pages = {295-309}, year = {2021}, publisher = {Bu-Ali Sina University}, issn = {2345-2269}, eissn = {2345-4180}, doi = {10.22084/ier.2021.22227.1978}, abstract = {In this research, the dual resource constrained flexible job-shop scheduling problem (DRCFJSP) is considered. Compared to the flexible job-shop scheduling, there is a limited research on DRCFJSP. The flexible job-shop scheduling problem is an extension of the classical job-shop scheduling problem by allowing an operation to be assigned to one of a set of eligible machines during scheduling. Hence, solving DRCFJSP not only needs to determine the processing sequences on machines and assign each operation to a machine, but also needs to determine a worker among a set of skilled workers for processing operation on the selected machine. The problem in this study was investigated to minimize two objectives consisting of total weighted tardiness and maximum completion time. The lexicographic approach is applied to compare the solutions and select the optimum solution. The first objective function is total weighted tardiness. DRCFJSP is strongly NP-hard, so a hybrid artificial bee colony algorithm is proposed to solve medium and large instances. In order to evaluate the performance of the proposed algorithm, computational studies have been conducted and compared with the results of the GAMS software. The results show that proposed hybrid algorithm has an appropriate performance for solving the DRCFJSP.}, keywords = {Dual resource constrained flexible,job-shop scheduling problem,Artificial bee colony algorithm,Total weighted tardiness,Maximum completion time}, title_fa = {زمان‌بندی تولید کارگاهی انعطاف‌پذیر با منابع دوگانه‌ی محدود و اهداف لکزیکوگراف}, abstract_fa = {در این تحقیق، مسئله‌ی زمان‌بندی تولید کارگاهی انعطاف‌پذیر با محدودیت منابع دوگانه در نظر گرفته شده است. مسئله‌ی زمان‌بندی تولید کارگاهی انعطاف‌پذیر، حالت گسترده‌تری از مسائل زمان‌بندی تولید کارگاهی کلاسیک است و هر عملیات می‌تواند توسط چند ماشین پردازش شود. در زمان‌بندی تولید کارگاهی انعطاف‌پذیر با محدودیت منابع دوگانه، علاوه بر تخصیص ماشین به هر عملیات و تعیین توالی عملیات بر روی ماشین‌ها، لازم است تخصیص کارگر به عملیات را نیز مشخص کنیم. دو هدف حداقل‌سازی مجموع موزون تأخیرها و حداکثر زمان تکمیل کارها به‌صورت لکزیکوگراف مورد بررسی قرار گرفته است که مجموع موزون تأخیرها، اولویت اول است. با توجه به NP-Hard بودن این مسئله، یک الگوریتم ترکیبی کلونی زنبور عسل مصنوعی با عملگرهای الگوریتم ژنتیک و چندین الگوریتم‌ ابتکاری، ارائه می‌شود. به‌منظور اعتبارسنجی و ارزیابی عملکرد الگوریتم ارائه شده، مطالعات محاسباتی با در نظر گرفتن مسائل نمونه، انجام شده و با نتایج نرم‌افزار GAMS مقایسه شده است. نتایج نشان می‌دهد که الگوریتم ترکیبی پیشنهادی، روشی مؤثر برای حل مسئله‌ی زمان‌بندی تولید کارگاهی انعطاف‌پذیر با محدودیت منابع دوگانه است.}, keywords_fa = {زمان‌بندی کار کارگاهی انعطاف‌پذیر با محدودیت منابع دوگانه,الگوریتم کلونی زنبور عسل مصنوعی,حداکثر طول انجام کارها,مجموع موزون تأخیرها}, url = {https://ier.basu.ac.ir/article_3923.html}, eprint = {https://ier.basu.ac.ir/article_3923_c88bc3c1a2a6c3e90c0b49b3cec80c37.pdf} } @article { author = {Afsharpour, Behnam and Rbani, Masood}, title = {Open Vehicle Routing Problem with Cross-Docking and Split Deliveries}, journal = {Journal of Industrial Engineering Research in Production Systems}, volume = {8}, number = {17}, pages = {311-319}, year = {2021}, publisher = {Bu-Ali Sina University}, issn = {2345-2269}, eissn = {2345-4180}, doi = {10.22084/ier.2021.3928}, abstract = {Cross-Dock is considered as an effective way of controlling the flow of inventory, which plays an essential role in supply chain management. Also, cross-docking with a variety of vehicle routing problem has increased the attractiveness of this technique. One of the types of vehicle routing problem that is considered with cross-dock is the open vehicle routing problem. The problem of open vehicle problem with a cross-dock in the real world has lots uses. For example, a company that distributes its products through a cross-dock and for some reason needs to outsource its fleet to a logistics company, the problem of open vehicle routing problem with cross-dock for this company will be very attractive. In this research, The open vehicle routing problem with cross-docking and split deliveries has been studied. For this, we have developed a mixed integer linear programming model that minimizes the total cost. We presented a simulated annealing algorithm to solve the problem. Then we tested it in two sizes and compared the obtained results with the precise obtained results from the GAMS software (Cplex solver). The computational results show that the proposed algorithm offers appropriate answers with a low error rate relative to the exact solution with a reasonable time period.}, keywords = {Cross-Docking,Open Vehicle Routing Problem,Split Deliveries}, title_fa = {مسأله‌ی مسیریابی خودرو باز با بارانداز متقاطع و تحویل‌های دوگانه}, abstract_fa = {بارانداز متقاطع به‌عنوان یک روش مؤثر کنترل جریان موجودی که نقشی اساسی در مدیریت زنجیره‌تأمین دارد، مورد توجه قرار گرفته شده است. همچنین ترکیب بارانداز متقاطع با انواع مسأله‌های مسیریابی خودرو باعث افزایش جذابیت این تکنیک شده است. یکی از انواع مسأله‌ی مسیریابی خودرو که با بارانداز متقاطع درنظر گرفته شده است، مسأله‌ی مسیریابی خودرو باز است. مسأله‌ی مسیریابی خودرو باز با بارانداز متقاطع در دنیای واقعی کاربرد فراوانی دارد؛ برای مثال، شرکتی که محصولات خودش را از طریق یک بارانداز متقاطع توزیع می‌کند و به‌دلایلی نیاز دارد که ناوگان خودروی خود را به یک شرکت لجستیکی برون‌سپاری کند، مسأله‌ی مسیریابی خودرو باز با بارانداز متقاطع برای این شرکت بسیار کارگشا خواهد بود. در این تحقیق مسأله‌ی مسیریابی خودرو باز با بارانداز متقاطع و تحویل‌های دوگانه مورد بررسی قرار گرفته است. برای این مسأله ما یک مدل برنامه‌ریزی خطی عدد صحیح مختلط توسعه داده‌ایم که هزینه‌ی کل را کمینه می‌کند. ما یک الگوریتم شبیه­سازی تبرید برای حل مسأله ارائه و سپس الگوریتم را در دو اندازه آزمایش و نتایج حاصل را با نتایج حل دقیق به‌دست آمده از نرم‌افزار گمز مقایسه کرده­ایم. نتایج محاسباتی نشان می‌دهند که الگوریتم پیشنهادی جواب­های مناسبی را با درصد خطای کم نسبت به حل دقیق در مدت زمان منطقی ارائه می­دهد.}, keywords_fa = {مسأله‌ی مسیریابی خودرو باز,بارانداز متقاطع,تحویل‌های دوگانه}, url = {https://ier.basu.ac.ir/article_3928.html}, eprint = {https://ier.basu.ac.ir/article_3928_03b9ad8f367ced0548f138ced0794d04.pdf} } @article { author = {Hazrati, Amir and Moslehi, Ghasem and Reisi-Nafchi, Mohammad}, title = {Integrated problem of pick up, delivery and backhaul with three-dimensional loading constraints and time window}, journal = {Journal of Industrial Engineering Research in Production Systems}, volume = {8}, number = {17}, pages = {321-345}, year = {2021}, publisher = {Bu-Ali Sina University}, issn = {2345-2269}, eissn = {2345-4180}, doi = {10.22084/ier.2021.3926}, abstract = {The routing and loading problems are two essential issues to reduce transportation costs. In the recent decade, these problems have been integrated to realize the vehicle routing problem. Failure to comply with the loading constraints may result in damage to the goods or less use of the vehicle space, which in each case will result in additional damage and cost. In this paper, for the first time, the integrated routing problem of pickup, delivery, and backhaul with three-dimensional loading constraints and time window is considered, where the constraints of accumulation, orientation, non-reloading, and multi-delivery conditions are examined. In this study, items and containers are considered heterogeneous. By examining the subject literature, this problem was not observed in the literature. A mixed-integer programming model, a heuristic algorithm, and two metaheuristic algorithms based on tabu search and variable neighborhood search are proposed for this problem. For small instances the proposed metaheuristics were compared to the lower bound obtained from relaxing some constraints of the model. For large instances, the two metaheuristic algorithms are compared together. The results show that the average percentage of relative error in the tabu search and variable neighbor search algorithms is 0.96 and 0.88, respectively. Also, the tabu search algorithm and variable neighborhood search were able to give better results out of 54 instances in 27 and 25 instances, respectively.}, keywords = {Routing,Pickup. Delivery and backhaul. 3-dimensional loading,Tabu search,Variable neighborhood search}, title_fa = {مسأله‌ یکپارچه‌ی دریافت، تحویل و بازگشت وسایل‌نقلیه با محدودیت‌های بارگذاری سه‌بعدی و پنجره‌ی زمانی}, abstract_fa = {مسائل مسیریابی و بارگذاری، دو موضوع مهم‌ برای کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل محسوب می‌شود. در دهه‌ی‌ اخیر به‌دلیل نزدیک‌سازی مسائل مسیریابی وسایل‌نقلیه به دنیای واقعی، این مسائل را به‌صورت یکپارچه با یکدیگر درنظر گرفته‌اند. رعایت نکردن محدودیت‌های بارگذاری منجر به آسیب رسیدن به کالاها و یا استفاده‌ی کمتر از فضای وسیله‌نقلیه می‌شود که در هرکدام از حالت‌ها باعث خسارت و ایجاد هزینه‌ی اضافه می‌شود. در این مقاله برای اولین‌بار مسأله یکپارچه‌ی مسیریابی دریافت، تحویل و بازگشت با محدودیت‌های بارگذاری سه‌بعدی و پنجره‌ی زمانی درنظر گرفته شده که محدودیت‌های انباشت، جهت‌گیری، عدم‌بارگذاری مجدد و شرایط چند تحویلی در این مسأله مورد بررسی قرار گرفته است. هم‌چنین در این مطالعه، آیتم‌ها و کانتینرها ناهمگون درنظر گرفته شده‌اند. با بررسی ادبیات موضوع این مسأله در ادبیات موضوع مشاهده نگردید. برای این مسأله یک مدل برنامه‌ریزی عدد صحیح مختلط، یک الگوریتم ابتکاری و دو الگوریتم فراابتکاری برمبنای جست‌وجوی ممنوع و جست‌وجوی همسایگی متغیر ارائه شده است. الگوریتم‌های فراابتکاری در ابعاد کوچک با حل پایین حاصل از آزادسازی برخی محدودیت‌های مدل ارائه شده مورد ارزیابی قرار گرفته و در ابعاد بزرگ نیز دو الگوریتم فراابتکاری با یکدیگر مقایسه شده‌اند. نتایج نشان می‌دهد متوسط درصد خطای نسبی در الگوریتم جست‌وجوی ممنوع و جست‌وجوی همسایگی متغیر به ترتیب برابر 96/0 و 88/0 می‌باشد. هم‌چنین الگوریتم جست‌وجوی ممنوع و جست‌وجوی همسایگی متغیر توانسته‌اند از 54 نمونه به‌ترتیب در 27 و 25 نمونه جواب بهتری ارائه دهند.}, keywords_fa = {مسیریابی,دریافت,تحویل و بازگشت,بارگذاری سه‌بعدی,جست‌وجوی ممنوع,جست‌وجوی همسایگی متغیر}, url = {https://ier.basu.ac.ir/article_3926.html}, eprint = {https://ier.basu.ac.ir/article_3926_b7ef5beefa9e4af8a50c020f06deaf93.pdf} } @article { author = {Daneshamooz, Fatemeh and Fattahi, Parviz and Hosseini, Seyed Mohammad Hassan}, title = {A branch and bound algorithm for flexible job shop scheduling problem followed by an assembly stage}, journal = {Journal of Industrial Engineering Research in Production Systems}, volume = {8}, number = {17}, pages = {347-359}, year = {2021}, publisher = {Bu-Ali Sina University}, issn = {2345-2269}, eissn = {2345-4180}, doi = {10.22084/ier.2021.3927}, abstract = {Concurrently scheduling for two-stage production systems consist of a processing stage and an assembly stage causes to achieve the ideal result for these systems. This paper aims to propose a branch and bound (B&B) algorithm for the scheduling problem in a flexible job shop followed by an assembly stage. The objective function is the total completion time of products (makespan). Due to time consuming the classic B&B algorithms in solving optimization problems, two efficient lower bounds are developed to reduce the run time. Moreover, two search strategies the so-called the Best First Search (BFS) and the Depth-First Search (DFS) are introduced to enhance performance of the proposed algorithm. The variable neighborhood search (VNS) is applied to determine proper upper bound for solution of the problem. To more clarification, the problem is modeled as a mixed-integer linear programming (MIP) model with definition need parameters and decision variables. Since the problem is well known as NP-hard strongly, performance of the proposed algorithm is investigated in comparison to the exact solutions provided by the mathematical model for the small-sized instances. The evaluation results showed that the depth search strategy has performed better than the other one. This search strategy has could to enhance efficiency of the proposed algorithm, and has significantly reduced the solution time.}, keywords = {Scheduling,Flexible flow shop,Sssembly,Branch and bound algorithm}, title_fa = {ارائه یک الگوریتم شاخه و کران برای حل مسأله زمان‌بندی تولید کارگاهی انعطاف‌پذیر همراه با یک مرحله‌ی مونتاژ}, abstract_fa = {زمان‌بندی هم‌زمان برای سیستم‌های تولید دومرحله‌ای شامل یک مرحله‌ی پردازش قطعات و یک مرحله‌ی مونتاژ، موجب تحقق اهداف ایده‌آل برای این سیستم‌ها می‌شود. در این مقاله برای اولین‌بار یک الگوریتم شاخه و کران جهت حل مسأله زمان‌بندی در سیستم تولیدکارگاهی انعطاف‌پذیر همراه با یک مرحله‌ی مونتاژ با هدف حداقل کردن زمان تکمیل محصولات ارائه شده است. باتوجه به زمان‌بر بودن روش‌های حل شاخه و کران، جهت افزایش کارایی الگوریتم پیشنهادی و کاهش زمان اجرای آن، دو کران پایین ارائه و دو استراتژی جست‌وجوی تحت عنوان جست‌وجوی اولین بهترین و جست‌وجوی عمق مورد بررسی قرار گرفت. هم‌چنین به‌منظور تعیین حد بالا برای هر شاخه، از الگوریتم جست‌وجوی همسایگی متغیر (VNS) استفاده شده است. به‌منظور درک بهتر مسأله، یک مدل برنامه‌ریزی عدد صحیح مختلط (MIP) همراه با پارامترها و متغیرهای تصمیم مورد نیاز تشریح شده است. ازآن‌جایی‌که مسأله مورد مطالعه از نوع مسائل رده‌ی سخت محسوب می‌شود، عملکرد الگوریتم‌های پیشنهادی در حل مسأله با ابعاد کوچک مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفته است. نتایج ارزیابی نشان داد که استراتژی جست‌وجوی عمق عملکرد بهتری داشته و موجب افزایش کارایی الگوریتم شاخه و کران پیشنهادی و کاهش زمان حل می‌شود. }, keywords_fa = {زمانبندی,تولیدکارگاهی انعطاف‌پذیر,مونتاژ,الگوریتم شاخه و کران}, url = {https://ier.basu.ac.ir/article_3927.html}, eprint = {https://ier.basu.ac.ir/article_3927_772d512cb28e8d245b492a8ae74ad493.pdf} } @article { author = {Roghanian, Emad and Hassanpour, Atefeh}, title = {Maintenance scheduling of generation companies in electricity market based on two-stage stochastic programming approach under the risk of power unit’s disruption}, journal = {Journal of Industrial Engineering Research in Production Systems}, volume = {8}, number = {17}, pages = {361-375}, year = {2021}, publisher = {Bu-Ali Sina University}, issn = {2345-2269}, eissn = {2345-4180}, doi = {10.22084/ier.2021.3924}, abstract = {Since the past two decades, the electricity industry has begun to change from monopolized and under the direct supervision of the state to privatization. Therefore, the power unit’s outage scheduling in the electricity market has become one of the most important issues that affect system reliability. The independent system operator, as a public authority, is responsible for maintaining the desired level of network reliability concerning the proposed arrangements of outages. In most classical models assumed that units will always operate as schedules, while in the real world, units are under the risk of disruption. In this paper, a generation maintenance scheduling problem based on a two-stage stochastic programming approach under the risk of the units’ failure is considered. A scenario is considered as an event where some of the generation units have failed due to the disruption and, the others can provide service. In the first stage, maintenance scheduling decisions are set. Then, generation amounts are made in the second stage. Then the independent operator system determines the corrective signals based on the power units’ contribution in decreasing the reliability index. The generation company reviews and modifies its maintenance scheduling and sends them back to the independent system operator. This iterative procedure will continue until the optimal reliability level reach. To solve the proposed model, a combination method consisting of particle swarm optimization and simplex is proposed. The capability of the proposed algorithm is evaluated on an IEEE reliability test system and the results are reported.}, keywords = {Generation Maintenance Heduling,Power network reliability,Risk of Power Unit’s,Disruption,Corrective signal}, title_fa = {زمانبندی تعمیرات واحدهای تولید نیرو در بازار برق با استفاده از رویکرد برنامه‌ریزی تصادفی دومرحله‌ای تحت ریسک اختلال در تسهیلات نیروگاهی}, abstract_fa = {صنعت برق از دو دهه‌ گذشته از حالت انحصاری و نظارت مستقیم دولت خارج شده و در جهت خصوصی‌سازی حرکت نموده است. لذا، تصمیم‌گیری درخصوص زمان‌بندی خروج نیروگاه‌ها از بازار برق، به یکی از مسائل مهم شبکه تبدیل شده که بر قابلیت اطمینان شبکه تأثیرگذار می‌باشد. بهره‌بردار مستقل سیستم به‌عنوان یک نهاد حاکمیتی، مسئولیت حفظ سطح مطلوب قابلیت اطمینان شبکه را با توجه به آرایش‌های پیشنهادی خروج نیروگاه‌ها از بازار برعهده دارد. در اغلب مدل‌های کلاسیک، فرض می‌شود که نیروگاه‌ها همواره طبق برنامه کار خواهند کرد، درحالی‌که در واقعیت نیروگاه‌ها در معرض اختلال می‌باشند. در این مقاله، مسأله زمان‌بندی تعمیرات نیروگاه‌ها با رویکرد برنامه‌ریزی تصادفی دو-مرحله‌ای مبتنی ‌بر سناریو تحت ریسک خرابی نیروگاه‌ها درنظر گرفته شده است. یک سناریو به‌عنوان رویدادی درنظر گرفته می‌شود که برخی از نیروگاه‌ها به‌دلیل اختلال از کار افتاده‌اند و سایرشان می‌توانند خدمات ارائه دهند. در این مسأله، زمان‌بندی تعمیرات در مرحله‌ی اول و تصمیمات مرتبط با میزان عرضه در مرحله‌ی دوم تعیین می‌شوند. سپس بهره‌بردار سیستم پس از بررسی شاخص‌ قابلیت اطمینان، در صورت نیاز به زمان‌بندی مجدد، سیگنال‌های اصلاحی را براساس سهم مشارکت نیروگاه‌‎ها در کاهش قابلیت اطمینان محاسبه و ارسال می‌نماید. سپس شرکت تولید زمان‌بندی بازبینی شده خود را مجدداً برای بهره‌بردار ارسال می‌کند. این فرایند تکراری تا زمان حصول قابلیت اطمینان مطلوب ادامه خواهد داشت. به‌منظور حل مسأله پیشنهادی، ترکیب الگوریتم حرکت تجمعی ذرات و سیمپلکس پیشنهاد شده است. ارزیابی‌های عملکردی مدل بر روی یکی از شبکه‌های استاندارد IEEE-RTS انجام و نتایج گزارش شده است.}, keywords_fa = {زمانبندی تعمیرات واحدهای تولید نیرو,قابلیت اطمینان شبکه قدرت,ریسک اختلال نیروگاه‌ها,سیگنال‌های اصلاحی}, url = {https://ier.basu.ac.ir/article_3924.html}, eprint = {https://ier.basu.ac.ir/article_3924_38f55fd87131c8026fc564e55e2a8a0b.pdf} } @article { author = {Abdi, Farid and Farughi, Hiwa and Sadeghi, Heibatolah and Arkat, Jamal}, title = {Location-inventory- redundancy allocation optimization problem in a multi-objective single- period supply chain network with stochastic demand}, journal = {Journal of Industrial Engineering Research in Production Systems}, volume = {8}, number = {17}, pages = {377-397}, year = {2021}, publisher = {Bu-Ali Sina University}, issn = {2345-2269}, eissn = {2345-4180}, doi = {10.22084/ier.2021.3925}, abstract = {Allocating redundancy components is one of the most efficient and well-known ways to increase the reliability of factories; which plays an important role in responding appropriately to customer demand, timely delivery of products and cost reduction. This leads to the creation of a stable and reliable supply chain. In the present study, the subject of simultaneous optimization of facility location-inventory-redundancy allocation has been investigated. In this regard, a single-period, three-level supply chain including supplier, distributor and retailer is considered. It is assumed that demand for each retailer is stochastic and normally distributed. Also, in order to deal with the fluctuations of demand, the risk pooling strategy has been applied, as a result of which, inventory will be held only in distribution centers. For this purpose, a nonlinear integer programming model is proposed to optimize the total cost of the supply chain as well as its reliability.Due to the complexity and NP-hardness of facility location-inventory and redundancy allocation problems, a multi-objective metaheuristic algorithm based on the simulated annealing algorithm, called AMOSA, was developed to solve the foregoing problem. Finally, to validate and accredit the algorithm, its results are compared with the results of the complete enumeration of all feasible solutions.}, keywords = {Supply chain management,Location-inventory model,Risk pooling strategy,redundancy allocation,AMOSA algorithm}, title_fa = {مکان‌یابی- موجودی- تخصیص افزونگی چندهدفه در زنجیره‌تأمین تک‌دوره‌ای با تقاضای احتمالی}, abstract_fa = {یکی از کارامدترین و شناخته شده‌ترین روش‌های افزایش قابلیت اطمینان کارخانه‌ها و بنگاه‌های تولیدی، اختصاص مناسب اجزای افزونه است، که در پاسخگویی مناسب به تقاضای مشتریان، تحویل به موقع محصولات و کاهش هزینه‌ها بسیار حائز اهمیت بوده و همین موضوع سبب ایجاد یک زنجیره تأمین پایدار و مطمئن می‌شود. در پژوهش پیش‌رو، مسأله بهینه‌سازی همزمان مکان‌یابی تسهیلات-موجودی-تخصیص افزونگی مورد تحقیق قرار گرفته، در این راستا، یک مسأله تک دوره‌ای و سه سطحی شامل تأمین‌کننده، توزیع‌‌‌‌‌‌کننده و خرده‌فروش در نظر گرفته شده است. فرض شده است که تقاضای خرده‌فروش احتمالی بوده و از توزیع نرمال پیروی می‌کند.‌ همچنین به منظور مقابله با نوسانات تقاضا، از استراتژی ادغام ریسک در مسأله استفاده شده که درنتیجه آن، نگهداری موجودی فقط در مراکز توزیع انجام خواهد گرفت. به همین منظور، یک مدل برنامه‌ریزی عدد صحیح غیرخطی جهت بهینه‌سازی هزینه‌های کل زنجیره تأمین و همچنین قابلیت اطمینان آن ارائه شده است. با توجه اینکه مسائل مکان‌یابی–موجودی و همچنین تخصیص افزونگی در دسته مسائل NP-Hard قرار دارند، در نتیجه یک الگوریتم‌ فراابتکاری چند هدفه مبتنی بر الگوریتم تبرید شبیه‌سازی شده، تحت عنوان AMOSA برای حل مسأله مذکور توسعه داده شده و در نهایت نتایج حاصل از آن با استفاده از نتایج حاصل از روش شمارش کامل مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفت.}, keywords_fa = {مدیریت زنجیره تأمین,مدل مکان‌یابی-موجودی,استراتژی ادغام ریسک,تخصیص افزونگی,الگوریتم AMOSA}, url = {https://ier.basu.ac.ir/article_3925.html}, eprint = {https://ier.basu.ac.ir/article_3925_baf6c950ea919cdb409aa9491ca41dc0.pdf} } @article { author = {Sarembafandeh, Mahdi and Hosseini nasab, Hasan and Tavakkoli-Moghaddam, Reza}, title = {Mathematical modeling of the influence of demand-side management programs on electrical energy consumption in industries based on the scheduling of virtual manufacturing cells}, journal = {Journal of Industrial Engineering Research in Production Systems}, volume = {8}, number = {17}, pages = {223-435}, year = {2021}, publisher = {Bu-Ali Sina University}, issn = {2345-2269}, eissn = {2345-4180}, doi = {10.22084/ier.2021.3961}, abstract = {  This paper presents a mixed-integer programming model for the influence of demand-side management programs by calculating electricity consumption, the quality of cooperation of industries in demand-side management programs, and the foundation of virtual manufacturing cell scheduling. In this model, the time of travel among machines and machine work/task load balance are utilized due to the nature of large and heavy industries and their effectiveness in demand response programs compared to virtual cells, which are a compound of cellular and flexible manufacturing systems regarding the preparation times depending on the sequence of operations. This model aims to maximize the bonus of cooperation in reward-oriented programs of demand-side management, minimize the time of completing the last task, and minimize the energy and travel expenses. The performance indices (e.g., maximum electrical power consumption, machine sequence, and the latency of the positions of loads on each machine) and the results of solving some numerical examples are shown and analyzed. Accordingly, the proposed model is a multi-objective model that to obtain the optimal answer, the L-P metric method and Gams optimization software have been used. The results are presented in several numerical examples in two parts of performance characteristics and demand-side management using the proposed and reference model.}, keywords = {Demand-side management,Virtual manufacturing cell,Scheduling,Demand response programs,Electric energy,Maximum electrical power}, title_fa = {مدل سازی ریاضی تأثیر برنامه‌های مدیریت سمت تقاضا بر انرژی الکتریکی مصرفی صنایع براساس زمان‌بندی سلول‌های تولید مجازی}, abstract_fa = {در این مقاله، تأثیر برنامه‌های مدیریت سمت تقاضا با محاسبه‌ی انرژی مصرفی الکتریکی و میزان همکاری صنایع در برنامه­های مدیریت سمت تقاضا، زمان‌بندی سلول­های تولید مجازی، به‌صورت برنامه­ریزی عدد صحیح مختلط مدل­سازی گردیده است. در این مدل، با توجه به ماهیت صنایع بزرگ و سنگین و تأثیرگذاری آن‌ها در برنامه­های پاسخ‌گویی بار از سلول­های مجازی استفاده شده است. هدف این مدل حداکثر کردن میزان پاداش همکاری در برنامه­های تشویق‌محور مدیریت سمت تقاضا و کمینه کردن زمان اتمام آخرین کار و نیز هزینه‌های انرژی الکتریکی و جابه­جایی و شاخص­های عملکردی مانند حداکثر توان الکتریکی مصرفی و زمان تأخیر موقعیت کارها بر‌روی هر ماشین می­باشد. براین‌اساس مدل ارائه شده از دسته مدل­های چندهدفه می­باشد که جهت به‌دست آوردن جواب بهینه از روش L-P متریک و از نرم‌افزار بهینه­سازی گمز استفاده شده است و نتایج حل چند مثال عددی در دو قسمت شاخص­های عملکردی و مدیریت سمت تقاضا با استفاده از مدل پیشنهادی و مرجع ارائه شده است.}, keywords_fa = {مدیریت سمت تقاضا,سلول تولید مجازی,زمان‌بندی,برنامه‌های پاسخ‌گویی بار,انرژی الکتریکی,حداکثر توان الکتریکی}, url = {https://ier.basu.ac.ir/article_3961.html}, eprint = {https://ier.basu.ac.ir/article_3961_76248ea03ec2ffeac7a653c9e8338d01.pdf} } @article { author = {Naseri, Frozan and Esmaeili, Maryam and Seifbarghy, Mehdi}, title = {Modeling stochastic hybrid production system regarding refurbishing and remanufacturing}, journal = {Journal of Industrial Engineering Research in Production Systems}, volume = {8}, number = {17}, pages = {399-421}, year = {2021}, publisher = {Bu-Ali Sina University}, issn = {2345-2269}, eissn = {2345-4180}, doi = {10.22084/ier.2021.3929}, abstract = {This paper considers pricing and inventory control decisions simultaneously as a hybrid production system. The hybrid production system with two recovery options, remanufacturing and refurbishing are presented. The demand follows Poisson distribution, which depends on the sale price of each product. Returned products arrive according to a Poisson process. Each returned product can be remanufactured, refurbished, or disposed of. The time to manufacturing, refurbishing, and remanufacturing a product also follows an exponential distribution. By modeling the system as a Markov chain, the long-run expected profit function is derived as a function of the dispose –down-to level of returned products and the order-up-to level and the sale price of serviceable products 1 and 2. Considering pricing and inventory control decisions simultaneously with remanufacturing and refurbishing returned products creates a three-dimensional state space of the Markov Chain with dependence, the sale price of products. Due to the complexity of the model (mixed integer nonlinear programming), the Artificial Bee Colony (ABC) algorithm and complete search method are used. The results show that by increasing the purchase price of returned products, the amount of returned products will increase. If the refurbishing cost of the return products is high or the disposal cost is low, less inventory should be kept in the system with a high price of serviceable products. If the lost sale cost is high, the more inventory should be maintained. Moreover, by decreasing the price elasticity of demand, the customer’s demand is increased, and then more inventory should be kept in the system.}, keywords = {Stochastic hybrid production system,ABC algorithm,Base stock policy}, title_fa = {مدل‌سازی یک سیستم تولید ترکیبی احتمالی با درنظر گرفتن نوسازی و بازتولید}, abstract_fa = {از آنجایی‌که بازیابی اقلام تولیدشده به روش‌های متنوع در دنیای تولیدی، امروزه بسیار مهم است؛ این مقاله به بررسی تصمیمات هم‌زمان قیمت­گذاری و کنترل­موجودی در فضایی تصادفی برای یک سیستم تولید ترکیبی با دو گزینه‌ی بازیابی (بازسازی و نوسازی) می‌پردازد. تقاضا تابعی از قیمت است و از توزیع پواسن پیروی می‌کند. هر محصول بازگشتی می‌تواند بازسازی، نوسازی و یا دفن شود. زمان تولید، نوسازی و بازسازی محصول از توزیع نمایی پیروی می­کند. با  مدل­سازی سیستم به‌عنوان یک فرایند «مارکوف»، سیاست بهینه‌ی تولید-بازتولید تعیین می‌شود. تابع سود مورد انتظار درازمدت به‌عنوان تابعی از سطح دورریزی، محصولات برگشتی و سطح سفارش و قیمت فروش محصولات قابل‌سرویس 1 و 2 است. تصمیمات قیمت­گذاری و کنترل موجودی به‌طور هم‌زمان با لحاظ بازتولید و نوسازی محصولات برگشتی گنجانده شده است. فضای حالت سه‌بُعدی زنجیره مارکف با وابستگی به قیمت فروش محصولات، ایجاد می­شود. با توجه به پیچیدگی مدل (عدد صحیح مختلط) برای حل از الگوریتم ABC و روش جست­و­جوی کامل استفاده می­شود. نتایج نشان می­دهد با افزایش قیمت خرید محصولات بازگشتی، مقدار آن‌ها افزایش می­یابد. هم‌چنین چنان‌چه هزینه‌ی نوسازی محصولات بازگشتی بالا یا هزینه­ی دورریزی آن­ها پایین است، باید موجودی کمتری در سیستم نگهداری نمود و قیمت محصولات قابل‌سرویس را بالا درنظر گرفت. هم‌چنین با افزایش هزینه‌ی فروش از دست رفته، باید موجودی بیشتری در سیستم نگهداری نمود و نیز با کاهش حساسیت تقاضا به قیمت، باید موجودی بیشتری در سیستم نگهداری نمود.}, keywords_fa = {سیستم تولید ترکیبی احتمالی,الگوریتم ABC,سیاست موجودی پایه}, url = {https://ier.basu.ac.ir/article_3929.html}, eprint = {https://ier.basu.ac.ir/article_3929_2022a1bc4a0dd588902f62701c332cd4.pdf} } @article { author = {Rahmani, Nima and Irajpoor, Alireaz and Hamidi, Naser and Alamtabriz, Akbar and Ehteshamraei, Reza}, title = {Mathematical Model of Load Balancing Algorithm in Workshop Systems (Quantitative Study)}, journal = {Journal of Industrial Engineering Research in Production Systems}, volume = {8}, number = {17}, pages = {437-451}, year = {2021}, publisher = {Bu-Ali Sina University}, issn = {2345-2269}, eissn = {2345-4180}, doi = {10.22084/ier.2021.3962}, abstract = {Balanced production line in terms of timing and load distribution on machines can improve the important indicators of timely delivery and production, which creates customer satisfaction and competitive advantage for production.Production line balance reduces lost capacity costs and unbalanced lines.Robin Hood algorithm is one of the production balance methods, the most important advantage of which is online production planning and proportional distribution of load on machines, but when the number of work orders is large, this method is not responsive.This paper focuses on optimizing and developing the mathematical model of Robin Hood algorithm so that this model can plan a large number of work orders.Development of the model with two objectives: minimizing the maximum load on the production system and minimizing the order completion time Takes place on machines.The problem of production balance is one of the NP-hard problems, and since no Iuick and feasible solution to such problems has been found in a reasonable time, the NSGA algorithm can be found to find close to optimal solutions to the proposed multi-objective mathematical model.-II has been used.The results of the development of the mathematical model in Robin Hood algorithm show that the balance of the production line in the large number of orders and momentary changes in the production plan, using this method can improve production planning.}, keywords = {Online balancing,Robin Hood Algorithm,Mathematical Modeling,NSGA-II}, title_fa = {توسعه الگوریتم موازنه به‌هنگام بار در سیستم‌های کارگاهی (مطالعه‌ی کمّی)}, abstract_fa = {متوازن بودن خط تولید به‌لحاظ زمان‌بندی و توزیع بار برروی ماشین‌ها می‌تواند سبب ارتقاء شاخص‌های حائز اهمیت تحویل و تولید به‌موقع گردد که رضایت مشتری و مزیت رقابتی را برای تولید ایجاد می‌کند. توازن خط تولید موجب کاهش هزینه‌های ظرفیت ازدست رفته و نامتوازن بودن در خطوط می‌گردد. الگوریتم رابین‌هود از روش‌های بالانس تولید است که مهم‌ترین مزیت آن برنامه‌ریزی آنلاین تولید و توزیع متناسب بار برروی ماشین‌ها می‌باشد؛ اما وقتی تعداد سفارشات کار زیاد است؛ این روش پاسخ‌گو نیست. در این مقاله، تمرکز بر بهینه‌سازی و توسعه مدل ریاضی الگوریتم رابین‌هود است؛ به‌طوری‌که  این مدل بتواند برنامه‌ریزی تعداد زیاد سفارشات کار را انجام دهد. توسعه مدل با دو هدف: کمینه کردن بیشینه‌ی بار روی سیستم تولید، و کمینه کردن زمان اتمام سفارش‌ها برروی ماشین‌ها صورت می‌پذیرد. مسأله‌ی بالانس تولید جزو مسائل NP-hard می‌باشد و با توجه به این‌که برای این‌گونه از مسائل راه‌حل سریع و قابل انجام در زمان معقول پیدا نشده ‌است؛ برای یافتن جواب‌های نزدیک به بهینه‌ی مدل ریاضی چندهدفه ارائه شده، از الگوریتم NSGA-II استفاده گردیده است. نتایج حاصل از توسعه مدل ریاضی در الگوریتم رابین‌هود نشان می‌دهد که بالانس خط تولید در تعداد سفارشات زیاد و تغییرات لحظه‌ای در برنامه تولید، با استفاده ازاین‌روش می‌تواند برنامه‌ریزی تولید را ارتقاء دهد.}, keywords_fa = {بالانس به‌هنگام خط تولید,الگوریتم رابین‌هود,مدل‌سازی ریاضی,الگوریتم ژنتیک نامغلوب مرتب شده}, url = {https://ier.basu.ac.ir/article_3962.html}, eprint = {https://ier.basu.ac.ir/article_3962_074ce142cacf4c1c7650bebe134bc481.pdf} }