تأثیر قیمت‌گذاری و تبلیغات بر رقابت بین تولیدکننده و خرده‌فروش با وجود فروش مستقیم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 کارشناسی ارشد مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

4 کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی مهندسی و آینده پژوهی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

از آنجایی‌که همواره اعضای یک زنجیره، مانند تولیدکننده و خرده‌فروش در طول زمان و در یک فرآیند تکراری، با یکدیگر در تعامل (همکاری) و یا رقابت هستند، مدل‌سازی ساختار زنجیره‌تأمین در قالب بازی‌های پویا اهمیت و ضرورت بیشتری پیدا می­کند. افزایش دسترسی عموم به فضای مجازی و به‌تبع آن، افزایش خریدوفروش آنلاین و از طرفی افزایش تمایل تولیدکنندگان به برقراری ارتباط نزدیک­تر با جامعه مصرف، ساختار جدیدی را در چارچوب نظری زنجیره‌تأمین، تحت عنوان "بخش مستقیم یا آنلاین" پدیدار کرده است. با ایجاد بخش فروش مستقیم در یک زنجیره‌تأمین، خرده­فروش در جذب مشتری و نهایتاً سود بیشتر، خود را رقیب تولیدکننده می‌داند. تاکنون در هیچ‌کدام از مدل‌های ارائه‌شده در چارچوب نظری، رقابت بر سر قیمت‌گذاری و تبلیغات پویا در زنجیره‌تأمین دوبخشی مطرح نبوده است؛ بنابراین، اهمیت و هدف مقالۀ حاضر، بررسی رفتار تعادلی در زنجیره‌تأمین محصول قهوه با وجود فروش آنلاین است. همچنین متغیر حالت در این مطالعه، میزان اعتباری است که توسط تبلیغات سراسری برای تولیدکننده (نزد مشتری) حاصل می‌شود و این موضوع از وجوه تمایز مطالعۀ حاضر با تحقیقات پیشین محسوب می‌شود. از نتایج حاصل از بررسی مدل یکپارچه­ دیفرانسیلی در زنجیره‌تأمین صنعت فرآوری قهوه (بررسی موردی) می‌توان به بالاتر بودن قیمت تعادلی فروش آنلاین محصول نسبت‌به قیمت خرده‌فروشی آن اشاره کرد. همچنین، حجم تبلیغات تولیدکننده در بخش آنلاین از حجم تبلیغات محلی خرده‌فروش بیشتر بوده و حجم تبلیغات خرده‌فروش نیز از حجم تبلیغات سراسری تولیدکننده بیشتر می­باشد. در این مسأله، سود تولیدکننده در بخش آنلاین نیز همواره بیش از سود خرده‌فروش در بخش سنتی خرده‌فروشی است. تحلیل حساسیت سطوح تعادلی متغیرهای بهینه نسبت‌به تغییرات پارامترهای بازی نیز سه روند افزایشی، کاهشی و ترکیبی را در تغییرات سطوح تعادلی نسبت‌به افزایش مقدار پارامترهای مدل نشان می‌­دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Pricing and Advertising on Competition between Manufacturer and Retailer Despite Direct Sales, Study: Coffee Processing and Distribution Supply Chain

نویسندگان [English]

  • Dariush Mohamadi Zanjirani 1
  • Mohsen Seify 2
  • Mohammad Hossein Tavakoli 3
  • Meisam Shekarisaz 4
1 Associate Professor, Department of Management, Faculty Administrative & Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Ph.D. Student of Management, Department of Management, Faculty Administrative & Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran
3 Master of Management, Department of Management, Faculty Administrative & Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran
4 Master of Industrial Engineering, Department of Industrial Engineering, Faculty of Industrial Engineering and Futures Studies, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Because members of a supply chain, such as manufacturers and retailers, are constantly interacting or competing with each other over time and in a repetitive process, modeling the supply chain structure in the form of dynamic games becomes more important and necessary. Increasing public access to cyberspace and, consequently, increasing online shopping and increasing the desire of manufacturers to communicate more closely with the consumer community has led to the creation of a new structure in the theoretical framework of the supply chain, called direct or online. By creating a direct sales department in a supply chain, retailers in customer acquisition and ultimately more profit consider themselves a competitor to the manufacturer. So far, in none of the models presented in the theoretical framework, competitive pricing and dynamic advertising in the two-part supply chain has been discussed; Therefore, the purpose of this study is to investigate the equilibrium behavior in the coffee”s  supply chain despite online sales, Also, the state variable in this study is the amount of credit that is obtained by global advertising of  manufacturer and this is one of the differences aspects between the present study and previous research. The results of the study of the model in the coffee industry supply chain include a higher equilibrium price of online sales of the product than the retail price. Also, the volume of producer's advertisements in the online section is more than the volume of local retail advertisements, and the volume of retail advertisements is more than the volume of nationwide manufacturer's advertisements. In this regard, the profit of the producer in the online sector is always more than the profit of the retailer in the traditional retail sector. Sensitivity analysis of equilibrium levels of optimal variables with respect to changes in game parameters also shows three incremental, decreasing and combined trends in changes in equilibrium levels with respect to increasing the value of model parameters.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Advertising
  • Pricing
  • Supply Chain
  • Game Theory
  • Dynamic Games
  • Coffee Industry
  • ذگردی، سیدحسام الدین،ضروری، فرنیا، قیمت‌گذاری پویا در زنجیره‌ی تأمین دوکاناله با مقدار ثابت محصول در شرایط رخداد اختلال و تقاضای تصادفی، مجله علمی پژوهشی شریف، مهندسی صنایع و مدیریت، دوره 1 (34)، زمستان 1397، صفحه 31- 42.
  • رحمانی، ابولقاسم، حجازی، سید رضا، راستی برزکی، مرتضی، بررسی رویکردهای استکلبرگ و متمرکز در تبلیغات و قیمت‌گذاری پویا برای زنجیره‌ی تأمین دوکانالی، مجله مهندسی صنایع و مدیریت شریف، دوره 1 (35)، بهار و تابستان 1398، صفحه 139-
  • زارعی، جواد،راستی برزکی، مرتضی، حجازی، سیدرضا. ارویکرد نظریه بازی برای هماهنگی سیاست‌های قیمت‌گذاری و تبلیغات مشارکتی با درنظر گرفتن هزینه‌های موجودی در یک زنجیره‌تأمین دو سطحی، مجله علمی پژوهشی شریف، مهندسی صنایع و مدیریت، دوره 1، شماره 1، تابستان 1397،  صفحه51-61.
  • سینائی، محمدرضا،راستی برزکی، مرتضی. سیاست‌های قیمت‌گذاری و سبز بودن در زنجیره­تأمین محصولات سبز و غیرسبز، با مداخله دولت: رویکرد نظریه بازی، مجله علمی پژوهشی شریف، مهندسی صنایع و مدیریت، مقاله 7، دوره 1، شماره 2، پاییز و زمستان 1397، صفحه 53-61
  • قاسمی، محمدرضا،راستی برزکی، مرتضی، زارعی، حمید. رویکرد نظریه‌ی بازی برای قیمت‌گذاری محصول در یک زنجیره‌ی تأمین دوسطحی با درنظر گرفتن تخفیف‌های مقداری و سیاست بازگشت، مجله علمی پژوهشی شریف، مهندسی صنایع و مدیریت، دوره 3، شماره 6، بهار و تابستان 1399، صفحه 29- 39 .
  • کیانفر،کامران،پشوتنی‌زاده، میترا. قیمت‌گذاری زنجیره‌تأمین دوکانالة کتاب با درنظر گرفتن امکان فروش کتاب الکترونیک در دو حالت تقاضای ثابت و تقاضای کاهشی، مدیریت تولید و عملیات دانشگاه اصفهان، مقاله 6، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 18، بهار و تابستان 1398، صفحه 83-110.
  • طالعی­زاده،عطاالله، ربیعی، نغمه. بهینه­سازی تصمیمات قیمت‌گذاری و سفارش‌دهی یک زنجیره‌تأمین دوسطحی تحت سیاست قرارداد تخفیف مقداری، مجله مدل‌سازی در مهندسی دانشگاه سمنان، مقاله 18، دوره 16، شماره 54، پاییز 1397، صفحه 17-27.
  • مظفری، مرضیه؛قیمت‌گذاری و تبلیغات همکارانه در زنجیره‌تأمین دو سطحی با رویکرد تئوری بازی‌ها، نشریه مدیریت فردا، نشریه شماره : 58 فصل بهار 1398.
  • Aust, G. and U. Buscher. (2011). Cooperative advertising models in supply chain management: A review. European Journal of Operational Research. 221(1): 1-11.
  • Amrouche, N., G. Martín-Herrán, and G. Zaccour. (2002). Feedback Stackelberg equilibrium strategies when the private label competes with the national brand. Annals of Operations Research. 161(1): 97-79.
  • Bertsekas D., Dynamic programming and optimal control. 1995: Athena Scientific Belmont, MA
  • Chen J., H. Zhang and Y. Sun, Implementing coordination contracts in a manufacturer Stackelberg dual-channel supply chain. Omega, 2012. 40(5): p. 571-583.
  • Chutani A. and Sethi S., Cooperative advertising in a dynamic retail market oligopoly. Dynamic Games and Applications, 2012. 2(4): p. 347-375.
  • Dockner E., Differential games in economics and management science. 2000: Cambridge University Press.
  • Farshbaf-Geranmayeh A., Rabbani M. and Taleizadeh A., Cooperative Advertising and Pricing in a Supply Chain: A Bi-level Programming Approach, Journal of Quality Engineering and Production Optimization, 2018, 3(2), P. 11-26.
  • Farshbaf-Geranmaye A., Zaccour , Pricing and advertising in a supply chain in presence of strategic consumers, Omega, 2021, 101(3). P.1-24.
  • Gallego G., Wang R., Multiproduct Price Optimization and Competition Under the Nested Logit Model with Product-Differentiated Price Sensitivities, Operations Research,2014, 62(2), P. 219-235.
  • Jørgensen S. and Zaccour G., Differential games in marketing. 2001: Springer.
  • Li J., Wang S. and Cheng T.E., Competition and cooperation in a single-retailer two-supplier supply chain with supply disruption. International Journal of Production Economics, 2010. 124(1): p. 137-150.
  • Li B., Zhu M., Jiang Y. and Li Z., Pricing policies of a competitive dual-channel green supply chain, Journal of Cleaner Production,2016, 112(3), P. 2029-2042.
  • McGuire T. and Staelin R., An industry equilibrium analysis of downstream vertical integration. Marketing Science, 1983. 2(2): p. 161-191.
  • Pei Z. and Yan R., National advertising, dual-channel coordination and firm performance. Journal of Retailing and Consumer Services, 2013. 20(2): p. 218-224.
  • Sethi S. and Thompson G., Optimal Control Theory. 2000: Springer.
  • Sethi S., Prasad A. and He X., Optimal advertising and pricing in a new-product adoption model. Journal of Optimization Theory and Applications, 2008. 139(2), p. 351-360.
  • Taheri, sedghi S., khoshalhan F., Coordinating a decentralized supply chain with a stochastic demand using quantity flexibility contract: a game-theoretic approach, Journal of Quality Engineering and Production Optimization,2015, 1(2), P. 19-32.
  • Taleizadeh A., Moshtagh M.S. and Moon, I., Pricing, product quality, and collection optimization in a decentralized closed-loop supply chain with different channel structures: Game theoretical approach, Journal of Cleaner Production,2018, 189(10), P. 406-431.
  • Wang and Yu Z., Research on Advertising and Pricing in E-Supply Chain Under Different Dominant Modes, Journal of Systems Science and Information , 2018, 6(1), P.58-68.
  • Yang D., Xiao T., Pricing and green level decisions of a green supply chain with governmental interventions under fuzzy uncertainties, Journal of Cleaner Production, 2017, 149(154), P. 1174-1187.
  • Yanand He Y., Coordinating pricing and advertising in a two-period fashion supply chain, 4OR (A Quarterly Journal of Operations Research),2020, 18, P.419–438.
  • Zaccour G., On the coordination of dynamic marketing channels and two-part tariffs. Automatica, 2008. 44(5): p. 1233-12.
  • Zhang J., Gou Q., Liang H. and Huang, Z., Supply chain coordination through cooperative advertising with reference price effect, Omega,2013, 41(2), p. 345-353.
  • Zhou M. and Lin J., Cooperative advertising and pricing models in a dynamic marketing channel. Journal of Systems Science and Systems Engineering, 2014. 23(1): p. 94-110.