دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
1
1
2013
06
22
ارائه الگوریتم ترکیبی بر پایه بهینهسازی گروه ذرات و روش هایپرهیوریستیک برای زمانبندی کارخانههای توزیع شده با اتحاد مجازی
1
11
FA
جواد
بهنامیان
استادیار گروه صنایع دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی سینا
behnamian@basu.ac.ir
سیدمحمدتقی
فاطمی قمی
هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر
fatemi@aut.ac.ir
این مقاله به زمانبندی تولید چندکارخانهای پرداخته است که در آن مجموعهای از تولیدکنندگان با مالکیت مستقل به یکدیگر ملحق شده تا یک شبکه تولید را ایجاد نمایند. در این سیستم، اعضا در وهله اول موظف به تامین نیاز منطقه خود بوده و با انگیزه فعالیت اقتصادیتر نسبت به حالت انفرادی با یکدیگر مشارکت میکنند. در این سیستم تولیدی که به نام شبکه تولید توزیع شده با ارتباطات مجازی نیز شناخته میشود، هر کارخانه بهعنوان عضوی مجزا معمولاً بر روی منافع شخصی خود متمرکز بوده و برای بهبود آن تلاش میکند و کمتر دغدغه منافع سایر اعضای شبکه را دارد. در اینجا الگوریتم ابتکاری جدیدی برای حداقلسازی تابع هدف مجموع زمانهای تکمیل پیشنهاد شده است. در اینجا با وجود تک هدفه بودن مساله، بحث جوابهای غالب و مغلوب برای اولین بار در فضای مسائل تک هدفی مطرح شده است. به این دلیل نیاز است از تکنیکهای حل چند هدفه نیز استفاده شود. بنابراین روش ترکیبی حاصل از روش وزنی و <em>Lp</em>-متریک پیشنهاد شده است. کارایی الگوریتم با انجام آزمایشات با الگوریتم رقابت استعماری مقایسه و در نهایت نتایج گزارش شده است.
زمانبندی,برنامه ریزی توزیع شده,بهینه سازی گروه ذرات,اتحاد مجازی چندکارخانه ای
https://ier.basu.ac.ir/article_492.html
https://ier.basu.ac.ir/article_492_f5b9b75c58be92ff58b46c8bd069b7fb.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
1
1
2013
06
22
برنامهریزی و زمانبندی پیشرفته با در نظر گرفتن اثر یادگیری در سیستمهای ساخت کارگاهی انعطافپذیر
13
24
FA
محدباقر
فخرزاد
دانشگاه یزد-دانشکده صنایع
mfakhrzad@yazd.ac.ir
اسماعیل
علینژاد
دانشگاه یزد-دانشکده صنایع
esmaeil_alinezhad@yahoo.com
برنامهریزی و زمانبندی پیشرفته، نوعی فرآیند مدیریت تولید است که در آن منابع و ظرفیتهای تولیدی به طور بهینه به تقاضاهای مشتریان تخصیص داده میشود. این رویکرد به طور خاص در محیطهایی که روشهای برنامهریزی ساده نمیتوانند جوابگوی شرایط پیچیده باشند کاربرد دارد. یک فرض رایج در مسأله برنامهریزی و زمانبندی پیشرفته این است که زمان پردازش یک محصول ثابت و مستقل از جایگاهش در توالی تولید است؛ اما در بسیاری از موارد عملی، عملکرد اپراتور به طور پیوسته با گذشت زمان بهبود و زمان پردازش کارها کاهش مییابد که این پدیده به عنوان اثر یادگیری شناخته میشود. در این مقاله، یک چارچوب بهینهسازی توسعهیافته برای مسأله برنامهریزی و زمانبندی پیشرفته در محیط تولید انعطافپذیر با در نظر گرفتن اثر یادگیری ارائه شده است تا توانایی بیشتری در بیان شرایط واقعی محیطهای تولیدی فراهم و عوامل انسانی را در امر زمانبندی دخیل کند. همچنین به دلیل پیچیدگی محاسباتی بالای مدل پیشنهادی، یک الگوریتم حل ژنتیک چند مرحلهای نیز پیشنهاد شده است. نتایج عددی نشان میدهد که الگوریتم حل پیشنهادی، توانایی رسیدن به جوابهای بهینه/ نزدیک بهینه را در زمانهای محاسباتی بسیار کمتر از روشهای دقیق دارد.
برنامهریزی و زمانبندی پیشرفته,اثر یادگیری موقعیتگرا,الگوریتم ژنتیک چندمرحلهای
https://ier.basu.ac.ir/article_493.html
https://ier.basu.ac.ir/article_493_9ab3047f0325437ea2ca1e49bc1d22c5.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
1
1
2013
06
22
طراحی دو هدفه شبکه زنجیره تأمین حلقه بسته با در نظر گرفتن معیار¬های همبسته در محیط فازی
25
36
FA
مهدی
بشیری
دانشگاه شاهد
bashiri.m@gmail.com
مهتاب
شرافتی
دانشگاه شاهد
mahtab.sherafatizangeneh@gmail.com
یکی از خلاهای مسائل طراحی شبکه زنجیره تأمین حلقه بسته با پارامتر های فازی نادیده گرفتن نیاز مشتریان و برخی معیارهای کیفی میباشد و همچنین اغلب این مسائل به صورت تک محصولی در نظر گرفته میشوند. در این مطالعه بهمنظور افزایش کارایی زنجیره تأمین پیشنهادی، مدل چند محصولی فرض شده و معیارهای کیفی مؤثر مورد توجه قرار گرفتهاند. در واقع این مطالعه به حل توأم دو مساله بسیار مهم در مدیریت زنجیره تأمین یعنی طراحی شبکه و انتخاب بهترین تأمین کننده میپردازد. در این پژوهش با استفاده از روش تجزیه و تحلیل مؤلفه های اصلی، ملاکی تحت عنوان امتیاز مؤلفه اصلی معرفی میگردد، که به نوعی همه معیار های مورد نظر برای انتخاب اجزای زنجیره تأمین را بهصورت همزمان در نظر گیرد. مزیت این روش علاوه بر ادغام معیارهای مورد نظر و کاهش ابعاد، از بین بردن همبستگی بین آنها برای تصمیمگیری است. همچنین در این تحقیق به منظور واقعی تر شدن شرایط، مسالهای دو هدفه در یک محیط فازی مدلسازی شده که ضمن فازی بودن پارامترها میزان برآورده شدن محدودیتها نیز فازی در نظر گرفته شده است. در ادامه مساله بهحالت قطعی تبدیل شده و درنهایت جواب مرجح مساله با استفاده از روش الپیمتریک، تعیین میگردد. در پایان، عملکرد و کارایی مدل و روش پیشنهادی در قالب یک مثال عددی شبیه سازی شده، مورد بررسی قرار میگیرد.
شبکه زنجیره تأمین حلقه بسته,تحلیل مؤلفه¬های اصلی,ارزیابی تأمین کنندگان,بهینه سازی فازی
https://ier.basu.ac.ir/article_494.html
https://ier.basu.ac.ir/article_494_328fbf4ccf0416d34759a91212e078ac.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
1
1
2013
06
22
مکانیابی شبکهای تسهیلات پرازدحام با در نظر گرفتن انصراف قبل از ورود مشتریان
37
44
FA
جمال
ارکات
عضو هیأت علمی دانشگاه کردستان
j.arkat@uok.ac.ir
شکوفه
زمانی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع
در این مقاله، مسأله مکانیابی شبکهای برای تسهیلات مستعد ازدحام با در نظر گرفتن امکان انصراف مشتریان قبل از ورود، بررسی میگردد. انصراف ازورود در مواقعی رخ میدهد که تخمین مشتری از زمان انتظار در صف، بیش از آستانه تحمل وی باشد. هر مشتری به هنگام مراجعه به تسهیلی که بدان تخصیص یافته است، با توجه به جمعیت افراد موجود، در مورد ورود و یا انصراف از ورود به سیستم تصمیمگیری مینماید. از آنجایی که انصراف مشتری قبل از ورود به صف، خصوصیتی است که در بسیاری از سیستمهای خدمترسانی در دنیای واقعی وجود دارد، در نظر گرفتن آن میتواند به کاربردیتر شدن مدلهای ریاضی، کمک شایانی نماید. در مدل ارائه شده، انتخاب مکانهای احداث تسهیلات و تخصیص مشتریان به آنها به گونهای صورت میپذیرد که میزان تقاضای از دست رفته یا به عبارتی تعداد مشتریانی که به دلیل وجود صف طولانی، از ورود به صف منصرف میشوند، کمینه گردد. به منظور نمایش نحوه انصراف قبل از ورود و محاسبه نرخ ورود مشتری به هر تسهیل از یک تابع کاهنده متناسب با تعداد افراد موجود در تسهیل استفاده میشود. برای ارزیابی مدل ریاضی، تعدادی مثال عددی ارائه و توسط نرمافزار GAMS حل میگردند.
مکانیابی شبکهای,تسهیلات پرازدحام,انصراف قبل از ورود,مشتریان کمحوصله
https://ier.basu.ac.ir/article_495.html
https://ier.basu.ac.ir/article_495_7ae436941bea504ce7b4f4f9e872fa3b.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
1
1
2013
06
22
مدلسازی و حل مساله چندهدفه بازپرسازی موجودی در مراکز توزیع با درنظرگرفتن موعد تحویل و محدودیت ظرفیت
45
55
FA
انسیه
علیدادیانی
دانشگاه آزاد اسلام- تهران جنوب
ensi.alidadian@gmail.com
احمد
ماکویی
0000-0001-6249-530X
دانشیار دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
amakui@iust.ac.ir
درصنایع بزرگ، حجم کالاهای مورد استفاده در چرخه تولید بسیار زیاد بوده و معمولاً بسیار سرمایهبر هستند. از این رو در سیستمهای تولیدی و مخصوصاً سیستمهای توزیع برنامهریزی بازپرسازی انبارها، مراکز توزیع و حتی قفسههای فروش محصول در کنار مسائل مرتبط با حمل و نقل مواد بسیار حائز اهمیت خواهد بود. <br /> هدف اصلی این مقاله ارائه مدلی چندهدفه در حوزه بازپرسازی موجودی با درنظر گرفتن موعد تحویل در چرخه تصمیمگیری میباشد و همزمان تعداد دفعات بازپرسازی و مقدار بازپرسازی تعیین میشود. این مدل برای بازپرسازی موجودی انبار یک توزیعکننده با سیستم سفارشی توسعه یافته و دو هدف بازپرسازی و هزینه را مدنظر قرار داده است. محدویتها نیز ناظر بر ظرفیت انبار و محدودیتهای سفارشدهی است. مساله با روشهای استاندارد برنامهریزی چندهدفه در فضای گسسته و پیوسته حل شده و دو تحلیل بهصورت "تغییر تعداد بازپرسازی" و "تغییر نسبت هزینه نگهداری و کمبود" انجام شده است. نتایج نشان میدهد که با افزایش تعداد بازپرسازی، هزینه سیستم افزایش یافته است و همچنین در تعداد مشخصی از بازپرسازی با افزایش تعداد دفعات، به دلیل افزایش هزینههای ناشی از انجام بازپرسازی غیرضروری، جهش قابل توجهی در هزینهها رخ میدهد. همچنین با افزایش هزینه نگهداری و کاهش هزینه کمبود، مجموع موجودیها در پایان دورهها کاهش مییابد.
بازپرسازی,مدیریت موجودی,مدلسازی چندهدفه,موعد تحویل
https://ier.basu.ac.ir/article_496.html
https://ier.basu.ac.ir/article_496_c42fda82daaf327b2c0de7f638133fea.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
1
1
2013
06
22
توسعه روش جستجوی هماهنگی در حل مسائل بهینه¬سازی: مطالعه موردی در زمانبندی تولید ماشینهای موازی
57
71
FA
راشد
صحرائیان
عضو هیات علمی / دانشگاه شاهد
sahraeian@shahed.ac.ir
ایمان
رستگار
دانشجو
iman_rastgar@yahoo.com
الگوریتم جستجوی هماهنگی یک روش فراابتکاری جدید تکاملی بر مبنای فرایند موزیک است که با نسلی از بردارهای حل در قالب حافظه الگوریتم شروع به جستجوی فضای حل مسأله میکند و بر اساس رویکرد احتمالی به سمت فضاهای بهینه حرکت میکند. در این مقاله، ابتدا شرح کامل الگوریتم جستجوی هماهنگی ارائه میشود و سپس با توجه به معایب و مزایای این الگوریتم، ساختار جدیدی در مراحل الگوریتم ایجاد میشود. به طور مثال به منظور تعادل تنوع در ابتدای تکرارهای الگوریتم و شدتبخشی در انتهای تکرارهای الگوریتم، از روشهای تنظیم پویای عملگرها و پارامترها استفاده میشود. همچنین، پارامترهای اولیه این الگوریتم با روش طراحی آزمایشهای تاگوچی تنظیم میشود. جهت بررسی کارایی و بررسی عملکرد الگوریتم توسعه داده شده، روش پیشنهادی با دیگر روشهای جستجوی هماهنگی شامل جستجوی هماهنگی بهبود داده شده و جستجوی بهترین کلی، جهت حل 9 تابع هدف ریاضی پیوسته مقایسه شده است. نتایج حاصل شده، عملکرد مناسب روش جستجوی هماهنگی پیشنهادی را در اکثر نمونهها نشان میدهد. همچنین، بهمنظور بررسی روش پیشنهادی در مسائل تولیدی، از این روش در حل مسأله زمانبندی ماشینهای موازی غیریکسان نیز استفاده شده است.
بهینه سازی پیوسته,زمانبندی,روشهای فراابتکاری تکاملی,الگوریتم جستجوی هماهنگی
https://ier.basu.ac.ir/article_497.html
https://ier.basu.ac.ir/article_497_e2a9d33015d2a993f5f91a22858fbeca.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
1
1
2013
06
22
بکارگیری فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و کانوی تحلیلی برای رتبهبندی ابزارهای نظام استانداردسازی ملی
73
83
FA
محمدعلی
شفیعا
عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران
omidshafia@iust.ac.ir
سهراب
عبدالله زاده
دانشجوی دکتری/ دانشگاه علم و صنعت ایران
s_abdollahzadeh@iust.ac.ir
حسین
پاشاآبگرمی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع / دانشگاه علم و صنعت ایران
hpasha@ind.iust.ac.ir
استانداردسازی اطلاعات بهعنوان یکی از سه جریان اصلی در زنجیرههای تأمین، از راهکارهای مؤثر در یکپارچهسازی اجزای آن بهشمار میآید. نظام استانداردسازی ملی یکی از کاربردیترین نظامها است که بستر مناسبی را برای مدیریت یکپارچه اطلاعات در زنجیرهها فراهم میسازد. شناخت نیازهای واقعی ذینفعان و برآوردهسازی آنها با ابزارهای این نظام، موجب ایجاد ارزش و رضایت بیشتر در آنها خواهد شد. با توجه به محدودیت منابع، رتبهبندی و انتخاب مناسب ابزارها جهت پیادهسازی، از اهمیت حیاتی برخوردار است. در این مقاله، رویکرد جدیدی ارائه شده که با استفاده از فنون تحلیل سلسله مراتبی فازی و مدل تحلیلی کانو، ابتدا نیازهای ذینفعان نظام استانداردسازی ملی شناسایی و طبقهبندی شده و سپس ابزارهای آن خوشهبندی و رتبهبندی میشوند. با اولویتدهی به ابزارهایی که تأثیر بیشتری بر افزایش رضایت ذینفعان دارند، بکارگیری منابع از کارآمدی بالاتری برخوردار خواهد شد. برای آزمون و اعتبارسنجی رویکرد به خدمت گرفته شده، موردکاویای روی نظام استانداردسازی کالا و خدمات ایران "ایرانکد" صورت گرفته و نتایج مثبت آن شامل: خوشهبندی و رتبهبندی ابزارهای موجود این نظام براساس بیشترین ایجاد رضایت، با درجه صحتی مطلوبتر از روشهای مرسوم ارائه شده است. <br />
کانوی تحلیلی,فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی,نظام استانداردسازی ملی,مدیریت زنجیره تامین,رضایت مشتری
https://ier.basu.ac.ir/article_498.html
https://ier.basu.ac.ir/article_498_bf44fea0270450eba35f557ed66c2bc4.pdf