دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
3
6
2016
02
10
توسعه روش آزادسازی لاگرانژین برای حل مسأله زمانبندی در محیط جریان کارگاهی انعطاف پذیر
121
131
FA
ابراهیم
اسدی گنگرج
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
e.asadi@nit.ac.ir
نسیم
نهاوندی
0000-0002-1445-6557
دانشگاه تربیت مدرس تهران
n_nahavandi@modares.ac.ir
مسأله زمانبندی در محیط جریان کارگاهی انعطافپذیر شامل تعیین توالی در یک مسأله جریان کارگاهی میباشد که در هر مرحله حداقل یک یا چند ماشین موازی غیرمشابه وجود دارد. تابع هدف مسأله کمینهسازی حداکثر زمان تکمیل کارها میباشد. برای حل این مسأله از روش آزادسازی لاگرانژین استفادهشده است. برای حل زیرمسألههای تولیدشده با استفاده از روش آزادسازی لاگرانژین نیز از دو رویکرد سادهسازی زیرمسألهها و توسعه قوانین چیرگی استفادهشده است. نتایج نشان میدهد که هر دو روش میتوانند به جوابهای نزدیک به بهینه در زمانهای نسبتاً معقول دست پیدا کنند ولی تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند. همچنین روش سادهسازی زیرمسألهها در مدت زمان کوتاهتری میتواند به جوابهای مورد نظر دست یابند.
جریان کارگاهی انعطاف پذیر,دوره ساخت,آزادسازی لاگرانژین,قوانین چیرگی
https://ier.basu.ac.ir/article_1344.html
https://ier.basu.ac.ir/article_1344_0398578c3208a9942fa802004ba738a0.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
3
6
2016
01
21
زمانبندی چندهدفه شبکه های تولید چندکارخانه ای با استفاده از الگوریتم ژنتیک زیرجمعیت و روش ارتجاعی
133
147
FA
جواد
بهنامیان
استادیار گروه صنایع دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی سینا
behnamian@basu.ac.ir
روند جهانیسازی موجود سبب پیدایش رقابتی شدید برای کسب هر چه بیشتر منافع در بین تولیدکنندگان شده است. برای حفظ شرایط رقابتپذیری در چنین بازارهایی، کارخانهها تصمیم به ایجاد شبکه تولیدی متشکل از چندین کارخانه مینمایند. پراکندگی اعضاء در نقاط مختلف جغرافیایی در ساختارهای توزیعشده سبب در دسترس بودن منابع ارزانتر، توانایی تولید بالاتر و مواجهه سریعتر با تغییرات و قدرت رقابتی بالاتر شده است. به این منظور در این مقاله زمانبندی چندکارخانهای توزیع شده مورد مطالعه قرار گرفته است. علاوهبر این، با در نظر گرفتن امکان جابهجایی کارها در بین کارخانهها سعی شده است شرایط سیستم مورد بررسی هر چه بیشتر به دنیای واقعی صنعت نزدیک گردد. بدلیل توجه کمتر به مسائل چندهدفه در زمانبندی توزیع شده، در این تحقیق پس از مدل کردن مسئله با دو تابع هدف مجموع زمانهای دیرکرد و زودکرد کارها بهعنوان تابع هدف اول و مجموع زمانهای تکمیل بهعنوان تابع هدف دوم، یک روش دقیق و یک الگوریتم فرابتکاری چندهدفه برای حل مساله بهکار رفته است. در پایان نیز نتایج بدست آمده از این الگوریتم با نتایج بهدست آمده از الگوریتم بر پایه گروه ذرات مقایسه و گزارش شده است.
زمانبندی چندهدفه,تولید چندکارخانهای,روش ارتجاعی,الگوریتم ژنتیک زیرجمعیت
https://ier.basu.ac.ir/article_1345.html
https://ier.basu.ac.ir/article_1345_450ce54656cdde090edb6b69edd7dc9d.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
3
6
2016
01
21
استفاده از جستجوی همسایگی انطباقی برای حل مساله مسیریابی وسیله نقلیه سبز با گذاشت و برداشت همزمان و پنجره زمانی سخت
149
165
FA
ستاره
مجیدی
دانشگاه علم و صنعت ایران
setareh_majidi@ind.iust.ac.ir
سید مهدی
حسینی مطلق
دانشگاه علم و صنعت ایران
motlagh@iust.ac.ir
سعید
یعقوبی
0000-0003-1218-9050
دانشگاه علم و صنعت ایران
yaghoubi@iust.ac.ir
عباس
جوکار
دانشگاه علم و صنعت ایران
abbasjookar.64@gmail.com
در اکثر مسایل کلاسیک مسیریابی وسیله نقلیه، هدف اصلی، کمینه کردن کل زمان سفر یا مسافت طی شده است. درحالیکه مساله مسیریابی سبز علاوهبر اهداف ذکر شده، به مینیمم کردن هزینههای سوخت و انتشار گازهای گلخانهای از جمله دی اکسید کربن نیز میپردازد. در این مقاله نوعی از مسأله مسیریابی سبز با هدف کاهش هزینههای سوخت و انتشار با استفاده از یکی از مدلهای تخمین مصرف سوخت تحت عنوان مدل یکپارچه انتشار همراه با در نظر گرفتن محدودیت گذاشت و برداشت همزمان و پنجره زمانی سخت توسعه داده شده است. در این مدل زمان سفر ثابت نبوده و سرعت وسایل نقلیه در حرکت بین مشتریان متغیر بوده و با توجه به پنجره زمانی مشتریان تعیین میشود. برای حل مدل، روشی ابتکاری مبتنی بر روش جستجوی همسایگی بزرگ انطباقی ارائه شده است. که در این روش، یک الگوریتم ساخت جواب اولیه با معیار انتخاب مشتریان متناسب با محدودیتهای گذاشت و برداشت همزمان و پنجره زمانی و با فرض متغیر بودن سرعت وسایل نقلیه ارائه شده است. نتایج آزمایشات عددی کارآمدی رویکرد ارائه شده را در حل این مسأله تأیید میکند.
انتشار گازهای گلخانهای,مسیریابی سبز,گذاشت و برداشت همزمان,روش حل ابتکاری جستجوی همسایگی انطباقی
https://ier.basu.ac.ir/article_1346.html
https://ier.basu.ac.ir/article_1346_054d3473c1900c907a026fcc786d1822.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
3
6
2016
01
21
حل مدل ریاضی جدید برای مسأله ی مسیریابی وسایل نقلیه چند هدفه و چند قرارگاهی با الگوریتم ژنتیک مرتب شده ی غیرمغلوب
167
175
FA
رضا
توکلیمقدم
null
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکده-های فنی، دانشگاه تهران
tavakoli@ut.ac.ir
شقایق
مسعودی
دانشگاه آزاد اسلامی
shaqayeq.masoudi@yahoo.com
حامد
اقبالی
دانشگاه آزاد اسلامی
hamed.eghbali@yahoo.com
مسأله مسیریابی وسایل نقلیه در حالتهای متنوعی قابل بررسی است که دو نوع بسیار مهم و کاربردی از این مسایل؛ مسأله مسیریابی وسایل نقلیه با پنجره زمانی سخت و مسیریابی وسایل نقیله چند قرارگاهی با وسایل نقلیه متفاوت میباشد. بیشتر مسایلی که در این زمینهها مطرح شدهاند، مربوط به مسایل تک هدفه با هدف حداقل کردن هزینه میباشند، اما پیچیدگیهای مسایل واقعی عموماً کاربرد مسایل تک هدفه را به چالش میکشد. از اینرو در این مقاله برای انطباق مسایل با دنیای واقعی، در ابتدا یک مدل چند هدفه ارائه میگردد که در آن علاوه بر حداقل کردن هزینههای کل، عدم تعادل در فواصل سفر و عدم تعادل در بار وسایل نقیله نیز مد نظر قرار میگیرد. از آنجایی که این مسأله جزء مسایل NP-سخت میباشد، بهمنظور حل مدل ارائه شده از الگوریتم ژنتیک مرتب شده غیرمغلوب استفاده شده است. در نهایت برای نشان دادن کارآیی الگوریتم پیشنهادی، جوابهای به دست آمده در ابعاد کوچک با جوابهای به دست آمده از روش محدودیت اپسیلون مقایسه شد. نتایج به دست آمده، نشان میدهند که درصد خطای توابع هدف نسبت به روش محدودیت اپسیلون در تمامی مسایل حل شده کمتر از 4 درصد میباشد که این موضوع کارآیی الگوریتم پیشنهادی را نشان میدهد.
مسیریابی وسایل نقلیه,چند قرارگاهی,پنجره زمانی,محدودیت اپسیلون,بهینهسازی چندهدفه
https://ier.basu.ac.ir/article_1353.html
https://ier.basu.ac.ir/article_1353_33079bfbbe023a845fd2a86139e86d13.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
3
6
2016
01
21
ارائه یک مدل ترکیبی برای شناسایی و تحلیل الگوهای معنیدار در نمودارهای کنترل فرآیند
177
189
FA
احمد
کوچک زاده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
a.koochakzadeh@outlook.com
سید علی
لسانی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد
lessanysa@gmail.com
سید محمد تقی
فاطمی قمی
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
fatemi@aut.ac.ir
شناسایی صحیح و طبقهبندی دقیق الگوهای معنیدار در نمودارهای کنترل فرآیند آماری از نظر آنکه رفتارهای غیرطبیعی را تداعی میکنند بسیار بااهمیت است. تشخیص و استخراج الگوهای غیرطبیعی، حساسیت نمودارهای کنترلی را در شناسایی وضعیتهای خارج از کنترل افزایش میدهد. در سالهای اخیر به دلیل توانمندیهای شبکههای عصبی مصنوعی، از آنها برای شناسایی الگوهای غیرطبیعی در نمودارهای کنترلی شوهارت استفاده شده است. اغلب این پژوهشها، بویژه هنگامیکه حساسیت فرآیند نسبت به رخداد الگوهای غیرطبیعی بالا باشد، دچار خطای طبقهبندی نادرست الگوها میشوند. در این پژوهش، مدل ترکیبی مبتنی بر شبکههای LVQ و MLP و همچنین خط برازش نمونهها برای شناسایی و تجزیهوتحلیل الگوهای غیرطبیعی پایه در نمودارهای کنترل فرآیند ارائه شده است. این مدل پیشنهادی، علاوه بر اینکه در سطوح مختلف حساسیت، خطای طبقهبندی نادرست الگوها را به مقدار زیادی کاهش میدهد، رخداد همزمان الگوهای پایه را شناسایی و پارامترهای متناظر را برآورد میکند. در نهایت با بکارگیری نمونههای شبیهسازیشده، کارآمدی و اثربخشی مدل نشان داده شده است.
الگوهای معنیدار,نمودارهای کنترل فرآیند,خط برازش نمونهها,شبکه LVQ,شبکه MLP
https://ier.basu.ac.ir/article_1354.html
https://ier.basu.ac.ir/article_1354_b4d6cf7eece950f9fe9c0d4f664b2d44.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
3
6
2016
01
21
زمانبندی مجدد زنجیره تأمین سه مرحلهای با تمرکز بر یکپارچگی مراحل آن
191
205
FA
محمد علی
بهشتی نیا
دانشگاه سمنان
beheshtinia@semnan.ac.ir
عیسی
اکبری
دانشگاه سمنان
eisaakbari@students.semnan.ac.ir
زمانبندی مجدد جزئی از فرآیند تصمیمگیری در زنجیره تأمین بسیاری از صنایع تولیدی محسوب میشود که نقش مهمی در برآوردهسازی نیازهای مشتریان ایفا مینماید. از اینرو این مقاله به بررسی مساله زمانبندی مجدد در یک زنجیره تأمین سه مرحلهای، با تمرکز بر یکپارچگی مراحل آن میپردازد. مرحله اول شامل تأمین کنندگان، مرحله دوم شامل ناوگان حمل و نقل کالاها و مرحله سوم شامل یک شرکت سازنده محصولات نهایی است. به این منظور ابتدا مدل عدد صحیح مختلط برای مساله مذکور با هدف کمینهسازی مجموع زمان تاخیر تکمیل کلیه سفارشات توسعه داده شده است. همچنین در حالت کلی یک الگوریتم ژنتیک که دارای کروموزومهایی با ساختار متغیر است، به منظور حل مساله ارایه شده است. مقایسه الگوریتم پیشنهادی با الگوریتم جستجوی تصادفی روی طیف متنوعی از مسایل تصادفی و همچنین جواب بهینه روی مسایل تصادفی با ابعاد کوچک نشان از عملکرد خوب الگوریتم پیشنهادی دارد. همچنین با سادهسازی فرضیات مساله، الگوریتم پیشنهادی با دو الگوریتم ابتکاری موجود در ادبیات موضوع مقایسه شده است که نشان از برتری الگوریتم پیشنهادی دارد.
زنجیرهتامین,زمانبندی مجدد,الگوریتم ژنتیک,حمل و نقل,دیرکرد
https://ier.basu.ac.ir/article_1355.html
https://ier.basu.ac.ir/article_1355_bedae7ee4163a958caf529c0075de30b.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
2345-2269
2345-4180
3
6
2016
01
21
قیمت گذاری در یک زنجیره تأمین دو سطحی با در نظر گرفتن رقابت تولیدکنندگان در تصاحب بازار در سیستم تولید بر اساس سفارش با استفاده از نظریه بازی
207
219
FA
محمدامین
فرخی
دانشگاه صنعتی اصفهان
ma.farrokhi@in.iut.ac.ir
مرتضی
راستی برزکی
0000-0002-6979-4123
عضو هیات علمی/دانشگاه صنعتی اصفهان
rasti@cc.iut.ac.ir
این مقاله با استفاده از نظریه بازیها، به تجزیه و تحلیل یک زنجیره تأمین دو سطحی شامل دو تولیدکننده و دو خردهفروش در یک محیط تولید بر اساس سفارش میپردازد. در زنجیره تأمین مورد بررسی، تولیدکنندهها با در نظر گرفتن تخفیف برای خردهفروشی که به صورت انحصاری کالای آنها را عرضه میکند سعی در تصاحب بازار دارند. در این مدل ارزش برند هر یک از تولیدکنندگان و وفاداری مشتریان به یک برند نیز در نظر گرفته شده است. در مدل استکلبرگ تعریف شده برای مسئله، پس از تعیین زمان تدارک از سوی تولیدکننده، درباره قیمت خردهفروشی کالا تصمیمگیری میشود. یافتههای ما نشاندهنده آن است که کاهش نسبت کالای دریافتی یک خردهفروش از سوی یک تولیدکننده باعث افزایش قیمت خردهفروشی آن خواهد شد. همچنین عرضه انحصاری یک کالا افزایش قیمت عمدهفروشی آن را در پی خواهد داشت.
قیمت گذاری,سیستم تولیدی بر اساس سفارش,زنجیره تأمین دو سطحی,تخفیف,نظریه بازی
https://ier.basu.ac.ir/article_1347.html
https://ier.basu.ac.ir/article_1347_b164528f0aba698fdcbac3c8d5725089.pdf