ORIGINAL_ARTICLE
ارائه الگوریتم ترکیبی بر پایه بهینهسازی گروه ذرات و روش هایپرهیوریستیک برای زمانبندی کارخانههای توزیع شده با اتحاد مجازی
این مقاله به زمانبندی تولید چندکارخانهای پرداخته است که در آن مجموعهای از تولیدکنندگان با مالکیت مستقل به یکدیگر ملحق شده تا یک شبکه تولید را ایجاد نمایند. در این سیستم، اعضا در وهله اول موظف به تامین نیاز منطقه خود بوده و با انگیزه فعالیت اقتصادیتر نسبت به حالت انفرادی با یکدیگر مشارکت میکنند. در این سیستم تولیدی که به نام شبکه تولید توزیع شده با ارتباطات مجازی نیز شناخته میشود، هر کارخانه بهعنوان عضوی مجزا معمولاً بر روی منافع شخصی خود متمرکز بوده و برای بهبود آن تلاش میکند و کمتر دغدغه منافع سایر اعضای شبکه را دارد. در اینجا الگوریتم ابتکاری جدیدی برای حداقلسازی تابع هدف مجموع زمانهای تکمیل پیشنهاد شده است. در اینجا با وجود تک هدفه بودن مساله، بحث جوابهای غالب و مغلوب برای اولین بار در فضای مسائل تک هدفی مطرح شده است. به این دلیل نیاز است از تکنیکهای حل چند هدفه نیز استفاده شود. بنابراین روش ترکیبی حاصل از روش وزنی و Lp-متریک پیشنهاد شده است. کارایی الگوریتم با انجام آزمایشات با الگوریتم رقابت استعماری مقایسه و در نهایت نتایج گزارش شده است.
https://ier.basu.ac.ir/article_492_f5b9b75c58be92ff58b46c8bd069b7fb.pdf
2013-06-22
1
11
زمانبندی
برنامه ریزی توزیع شده
بهینه سازی گروه ذرات
اتحاد مجازی چندکارخانه ای
جواد
بهنامیان
behnamian@basu.ac.ir
1
استادیار گروه صنایع دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی سینا
LEAD_AUTHOR
سیدمحمدتقی
فاطمی قمی
fatemi@aut.ac.ir
2
هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
برنامهریزی و زمانبندی پیشرفته با در نظر گرفتن اثر یادگیری در سیستمهای ساخت کارگاهی انعطافپذیر
برنامهریزی و زمانبندی پیشرفته، نوعی فرآیند مدیریت تولید است که در آن منابع و ظرفیتهای تولیدی به طور بهینه به تقاضاهای مشتریان تخصیص داده میشود. این رویکرد به طور خاص در محیطهایی که روشهای برنامهریزی ساده نمیتوانند جوابگوی شرایط پیچیده باشند کاربرد دارد. یک فرض رایج در مسأله برنامهریزی و زمانبندی پیشرفته این است که زمان پردازش یک محصول ثابت و مستقل از جایگاهش در توالی تولید است؛ اما در بسیاری از موارد عملی، عملکرد اپراتور به طور پیوسته با گذشت زمان بهبود و زمان پردازش کارها کاهش مییابد که این پدیده به عنوان اثر یادگیری شناخته میشود. در این مقاله، یک چارچوب بهینهسازی توسعهیافته برای مسأله برنامهریزی و زمانبندی پیشرفته در محیط تولید انعطافپذیر با در نظر گرفتن اثر یادگیری ارائه شده است تا توانایی بیشتری در بیان شرایط واقعی محیطهای تولیدی فراهم و عوامل انسانی را در امر زمانبندی دخیل کند. همچنین به دلیل پیچیدگی محاسباتی بالای مدل پیشنهادی، یک الگوریتم حل ژنتیک چند مرحلهای نیز پیشنهاد شده است. نتایج عددی نشان میدهد که الگوریتم حل پیشنهادی، توانایی رسیدن به جوابهای بهینه/ نزدیک بهینه را در زمانهای محاسباتی بسیار کمتر از روشهای دقیق دارد.
https://ier.basu.ac.ir/article_493_9ab3047f0325437ea2ca1e49bc1d22c5.pdf
2013-06-22
13
24
برنامهریزی و زمانبندی پیشرفته
اثر یادگیری موقعیتگرا
الگوریتم ژنتیک چندمرحلهای
محدباقر
فخرزاد
mfakhrzad@yazd.ac.ir
1
دانشگاه یزد-دانشکده صنایع
LEAD_AUTHOR
اسماعیل
علینژاد
esmaeil_alinezhad@yahoo.com
2
دانشگاه یزد-دانشکده صنایع
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی دو هدفه شبکه زنجیره تأمین حلقه بسته با در نظر گرفتن معیار¬های همبسته در محیط فازی
یکی از خلاهای مسائل طراحی شبکه زنجیره تأمین حلقه بسته با پارامتر های فازی نادیده گرفتن نیاز مشتریان و برخی معیارهای کیفی میباشد و همچنین اغلب این مسائل به صورت تک محصولی در نظر گرفته میشوند. در این مطالعه بهمنظور افزایش کارایی زنجیره تأمین پیشنهادی، مدل چند محصولی فرض شده و معیارهای کیفی مؤثر مورد توجه قرار گرفتهاند. در واقع این مطالعه به حل توأم دو مساله بسیار مهم در مدیریت زنجیره تأمین یعنی طراحی شبکه و انتخاب بهترین تأمین کننده میپردازد. در این پژوهش با استفاده از روش تجزیه و تحلیل مؤلفه های اصلی، ملاکی تحت عنوان امتیاز مؤلفه اصلی معرفی میگردد، که به نوعی همه معیار های مورد نظر برای انتخاب اجزای زنجیره تأمین را بهصورت همزمان در نظر گیرد. مزیت این روش علاوه بر ادغام معیارهای مورد نظر و کاهش ابعاد، از بین بردن همبستگی بین آنها برای تصمیمگیری است. همچنین در این تحقیق به منظور واقعی تر شدن شرایط، مسالهای دو هدفه در یک محیط فازی مدلسازی شده که ضمن فازی بودن پارامترها میزان برآورده شدن محدودیتها نیز فازی در نظر گرفته شده است. در ادامه مساله بهحالت قطعی تبدیل شده و درنهایت جواب مرجح مساله با استفاده از روش الپیمتریک، تعیین میگردد. در پایان، عملکرد و کارایی مدل و روش پیشنهادی در قالب یک مثال عددی شبیه سازی شده، مورد بررسی قرار میگیرد.
https://ier.basu.ac.ir/article_494_328fbf4ccf0416d34759a91212e078ac.pdf
2013-06-22
25
36
شبکه زنجیره تأمین حلقه بسته
تحلیل مؤلفه¬های اصلی
ارزیابی تأمین کنندگان
بهینه سازی فازی
مهدی
بشیری
bashiri.m@gmail.com
1
دانشگاه شاهد
LEAD_AUTHOR
مهتاب
شرافتی
mahtab.sherafatizangeneh@gmail.com
2
دانشگاه شاهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مکانیابی شبکهای تسهیلات پرازدحام با در نظر گرفتن انصراف قبل از ورود مشتریان
در این مقاله، مسأله مکانیابی شبکهای برای تسهیلات مستعد ازدحام با در نظر گرفتن امکان انصراف مشتریان قبل از ورود، بررسی میگردد. انصراف ازورود در مواقعی رخ میدهد که تخمین مشتری از زمان انتظار در صف، بیش از آستانه تحمل وی باشد. هر مشتری به هنگام مراجعه به تسهیلی که بدان تخصیص یافته است، با توجه به جمعیت افراد موجود، در مورد ورود و یا انصراف از ورود به سیستم تصمیمگیری مینماید. از آنجایی که انصراف مشتری قبل از ورود به صف، خصوصیتی است که در بسیاری از سیستمهای خدمترسانی در دنیای واقعی وجود دارد، در نظر گرفتن آن میتواند به کاربردیتر شدن مدلهای ریاضی، کمک شایانی نماید. در مدل ارائه شده، انتخاب مکانهای احداث تسهیلات و تخصیص مشتریان به آنها به گونهای صورت میپذیرد که میزان تقاضای از دست رفته یا به عبارتی تعداد مشتریانی که به دلیل وجود صف طولانی، از ورود به صف منصرف میشوند، کمینه گردد. به منظور نمایش نحوه انصراف قبل از ورود و محاسبه نرخ ورود مشتری به هر تسهیل از یک تابع کاهنده متناسب با تعداد افراد موجود در تسهیل استفاده میشود. برای ارزیابی مدل ریاضی، تعدادی مثال عددی ارائه و توسط نرمافزار GAMS حل میگردند.
https://ier.basu.ac.ir/article_495_7ae436941bea504ce7b4f4f9e872fa3b.pdf
2013-06-22
37
44
مکانیابی شبکهای
تسهیلات پرازدحام
انصراف قبل از ورود
مشتریان کمحوصله
جمال
ارکات
j.arkat@uok.ac.ir
1
عضو هیأت علمی دانشگاه کردستان
LEAD_AUTHOR
شکوفه
زمانی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدلسازی و حل مساله چندهدفه بازپرسازی موجودی در مراکز توزیع با درنظرگرفتن موعد تحویل و محدودیت ظرفیت
درصنایع بزرگ، حجم کالاهای مورد استفاده در چرخه تولید بسیار زیاد بوده و معمولاً بسیار سرمایهبر هستند. از این رو در سیستمهای تولیدی و مخصوصاً سیستمهای توزیع برنامهریزی بازپرسازی انبارها، مراکز توزیع و حتی قفسههای فروش محصول در کنار مسائل مرتبط با حمل و نقل مواد بسیار حائز اهمیت خواهد بود. هدف اصلی این مقاله ارائه مدلی چندهدفه در حوزه بازپرسازی موجودی با درنظر گرفتن موعد تحویل در چرخه تصمیمگیری میباشد و همزمان تعداد دفعات بازپرسازی و مقدار بازپرسازی تعیین میشود. این مدل برای بازپرسازی موجودی انبار یک توزیعکننده با سیستم سفارشی توسعه یافته و دو هدف بازپرسازی و هزینه را مدنظر قرار داده است. محدویتها نیز ناظر بر ظرفیت انبار و محدودیتهای سفارشدهی است. مساله با روشهای استاندارد برنامهریزی چندهدفه در فضای گسسته و پیوسته حل شده و دو تحلیل بهصورت "تغییر تعداد بازپرسازی" و "تغییر نسبت هزینه نگهداری و کمبود" انجام شده است. نتایج نشان میدهد که با افزایش تعداد بازپرسازی، هزینه سیستم افزایش یافته است و همچنین در تعداد مشخصی از بازپرسازی با افزایش تعداد دفعات، به دلیل افزایش هزینههای ناشی از انجام بازپرسازی غیرضروری، جهش قابل توجهی در هزینهها رخ میدهد. همچنین با افزایش هزینه نگهداری و کاهش هزینه کمبود، مجموع موجودیها در پایان دورهها کاهش مییابد.
https://ier.basu.ac.ir/article_496_c42fda82daaf327b2c0de7f638133fea.pdf
2013-06-22
45
55
بازپرسازی
مدیریت موجودی
مدلسازی چندهدفه
موعد تحویل
انسیه
علیدادیانی
ensi.alidadian@gmail.com
1
دانشگاه آزاد اسلام- تهران جنوب
AUTHOR
احمد
ماکویی
amakui@iust.ac.ir
2
دانشیار دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
توسعه روش جستجوی هماهنگی در حل مسائل بهینه¬سازی: مطالعه موردی در زمانبندی تولید ماشینهای موازی
الگوریتم جستجوی هماهنگی یک روش فراابتکاری جدید تکاملی بر مبنای فرایند موزیک است که با نسلی از بردارهای حل در قالب حافظه الگوریتم شروع به جستجوی فضای حل مسأله میکند و بر اساس رویکرد احتمالی به سمت فضاهای بهینه حرکت میکند. در این مقاله، ابتدا شرح کامل الگوریتم جستجوی هماهنگی ارائه میشود و سپس با توجه به معایب و مزایای این الگوریتم، ساختار جدیدی در مراحل الگوریتم ایجاد میشود. به طور مثال به منظور تعادل تنوع در ابتدای تکرارهای الگوریتم و شدتبخشی در انتهای تکرارهای الگوریتم، از روشهای تنظیم پویای عملگرها و پارامترها استفاده میشود. همچنین، پارامترهای اولیه این الگوریتم با روش طراحی آزمایشهای تاگوچی تنظیم میشود. جهت بررسی کارایی و بررسی عملکرد الگوریتم توسعه داده شده، روش پیشنهادی با دیگر روشهای جستجوی هماهنگی شامل جستجوی هماهنگی بهبود داده شده و جستجوی بهترین کلی، جهت حل 9 تابع هدف ریاضی پیوسته مقایسه شده است. نتایج حاصل شده، عملکرد مناسب روش جستجوی هماهنگی پیشنهادی را در اکثر نمونهها نشان میدهد. همچنین، بهمنظور بررسی روش پیشنهادی در مسائل تولیدی، از این روش در حل مسأله زمانبندی ماشینهای موازی غیریکسان نیز استفاده شده است.
https://ier.basu.ac.ir/article_497_e2a9d33015d2a993f5f91a22858fbeca.pdf
2013-06-22
57
71
بهینه سازی پیوسته
زمانبندی
روشهای فراابتکاری تکاملی
الگوریتم جستجوی هماهنگی
راشد
صحرائیان
sahraeian@shahed.ac.ir
1
عضو هیات علمی / دانشگاه شاهد
LEAD_AUTHOR
ایمان
رستگار
iman_rastgar@yahoo.com
2
دانشجو
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بکارگیری فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و کانوی تحلیلی برای رتبهبندی ابزارهای نظام استانداردسازی ملی
استانداردسازی اطلاعات بهعنوان یکی از سه جریان اصلی در زنجیرههای تأمین، از راهکارهای مؤثر در یکپارچهسازی اجزای آن بهشمار میآید. نظام استانداردسازی ملی یکی از کاربردیترین نظامها است که بستر مناسبی را برای مدیریت یکپارچه اطلاعات در زنجیرهها فراهم میسازد. شناخت نیازهای واقعی ذینفعان و برآوردهسازی آنها با ابزارهای این نظام، موجب ایجاد ارزش و رضایت بیشتر در آنها خواهد شد. با توجه به محدودیت منابع، رتبهبندی و انتخاب مناسب ابزارها جهت پیادهسازی، از اهمیت حیاتی برخوردار است. در این مقاله، رویکرد جدیدی ارائه شده که با استفاده از فنون تحلیل سلسله مراتبی فازی و مدل تحلیلی کانو، ابتدا نیازهای ذینفعان نظام استانداردسازی ملی شناسایی و طبقهبندی شده و سپس ابزارهای آن خوشهبندی و رتبهبندی میشوند. با اولویتدهی به ابزارهایی که تأثیر بیشتری بر افزایش رضایت ذینفعان دارند، بکارگیری منابع از کارآمدی بالاتری برخوردار خواهد شد. برای آزمون و اعتبارسنجی رویکرد به خدمت گرفته شده، موردکاویای روی نظام استانداردسازی کالا و خدمات ایران "ایرانکد" صورت گرفته و نتایج مثبت آن شامل: خوشهبندی و رتبهبندی ابزارهای موجود این نظام براساس بیشترین ایجاد رضایت، با درجه صحتی مطلوبتر از روشهای مرسوم ارائه شده است.
https://ier.basu.ac.ir/article_498_bf44fea0270450eba35f557ed66c2bc4.pdf
2013-06-22
73
83
کانوی تحلیلی
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی
نظام استانداردسازی ملی
مدیریت زنجیره تامین
رضایت مشتری
محمدعلی
شفیعا
omidshafia@iust.ac.ir
1
عضو هیات علمی / دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران
LEAD_AUTHOR
سهراب
عبدالله زاده
s_abdollahzadeh@iust.ac.ir
2
دانشجوی دکتری/ دانشگاه علم و صنعت ایران
AUTHOR
حسین
پاشاآبگرمی
hpasha@ind.iust.ac.ir
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع / دانشگاه علم و صنعت ایران
AUTHOR