ORIGINAL_ARTICLE
توسعه نمودار ناپارامتری رتبه علامتدار با داده های فازی
برای کنترل فرایندهایی با توزیع غیرنرمال یا نامعلوم معمولاً از نمودارهای ناپارامتری و در صورتیکه دادههای نمونهگیری دارای ابهام باشند از نمودارهای فازی استفاده میشود. نمودار رتبه علامتدار یکی از نمودارهای ناپارامتری است که برای کنترل میانگین (میانه) بهکار میرود. در این مقاله نمودار رتبه علامتدار برای استفاده از دادههای فازی در کنترل فرایند توسعه داده شده و نمودار پیشنهادی نمودار رتبه علامت دار فازی نامیده شده است. در نمودار رتبه علامتدار فازی باید مقادیر مشاهدات با میانه (میانگین) فرایند در حالت تحت کنترل مقایسه شوند و برای این کار با در نظر گرفتن میزان استفاده از ابهام دادهها، سه رویکرد متفاوت پیشنهاد شده است. برای ارزیابی نمودار علامتدار فازی، عملکرد این نمودار با استفاده از معیار متوسط طول دنباله برای سه توزیع متفاوت دنباله کوتاه (توزیع یکنواخت)، دنباله متوسط (توزیع نرمال) و دنباله پهن (توزیع لاپلاس) بررسی شده است. برای محاسبه طول متوسط دنباله از یک برنامه رایانهای استفاده شده است که در آن متغیرهای تصادفی فازی با توزیعهای گفته شده تولید و عملکرد نمودار رتبه علامتدار فازی در هر سه روش پیشنهادی شبیهسازی میشود. نتایج عددی نشاندهنده عملکرد مناسب نمودار رتبه علامتدار فازی در کنترل مرکزیت متغیرهای تصادفی فازی میباشد.
https://ier.basu.ac.ir/article_1128_37a200ff0bd691b3c12bb0bbc18a13c7.pdf
2015-09-22
1
11
کنترل آماری فرآیند
نمودار کنترل ناپارامتری
نمودار رتبه علامتدار
نمودار رتبه علامتدار فازی
مجید
نوجوان
mnojavan@azad.ac.ir
1
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب.
LEAD_AUTHOR
صدیقه
مهجوبی
se.mahjoobi@gmail.com
2
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدل کنترل موجودی با طول دوره بازپرسازی تصادفی و پرداخت معوقه برای کالاهای فسادپذیر
در سیستم کنترل موجودی کلاسیک، فرض بر این است که درآمد فروش، در زمان تحویل کالا، فوراً دریافت میشود و کالاها میتوانند عمر نامحدود داشته باشند. اما در دنیای واقعی کالاهایی وجود دارند که در طول زمان رو به زوال رفته و چنانچه نرخ زوال قابل توجه باشد، اثرات آن را باید مدنظر قرار داد. همچنین جهت ترغیت خریدار، فروشنده میتواند به خریدار اجازه دهد تا هزینه خرید را با تأخیر، پرداخت کند تا یک سیاست تشویقی برای او ایجاد شود. در این مقاله یک مسأله کنترل موجودی دورهای مورد بررسی قرار خواهد گرفت که در آن زمان مراجعه ویزیتور به خریدار یک متغیر تصادفی است. در حقیقت مدل میزان سفارش اقتصادی تحت سه شرایط تصادفی بودن مدت تحویل، لحاظ کردن سیاست پرداخت معوقه و فسادپذیری کالا توسعه داده میشود. در این مقاله به اثبات مقعر بودن تابع متوسط سود خریدار و شرایطی که این تابع باید داشته باشد تا میزان بهینه سقف موجودی تعیین شود، میپردازیم. هدف اصلی تعیین سقف موجودی خریدار است، به نحوی که سود ماکزیمم شود. برای تشریح مدل نیز یک مثال عددی و تحلیل حساسیت ارائه میشود
https://ier.basu.ac.ir/article_1177_ea331b501d7f4fc1008c8144d67c2669.pdf
2015-09-22
13
25
کنترل موجودی
کالای فسادپذیر
مدت تحویل تصادفی
پرداخت معوقه
معامله اعتباری
عطا الله
طالعی زاده
taleizadeh@ut.ac.ir
1
دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
علی
صالحی
kaveh8700@yahoo.com
2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی شبکه زنجیره تأمین حلقه بسته با در نظر گرفتن مراکز جمع آوری چند بخشی در شرایط عدم قطعیت و حل آن با دو الگوریتم ابتکاری و فرا ابتکاری
امروزه برای دستیابی به منافع رقابتی در بازار، طراحی شبکه زنجیره تأمین مناسب، امری ضروری است و از آن جایی که توجه به مسائل زیست محیطی و کاهش منابع خام افزایش یافته است، نیاز به بازیافت محصولات مصرفی دوچندان شده است. در این تحقیق به طراحی یک زنجیره تأمین حلقه بسته با مراکز جمع آوری چند بخشی پرداخته میشود. اهداف اصلی این مسئله، کاهش هزینهها، افزایش سود حاصل از کیفیت محصول بازیافتی و همچنین افزایش صرفهجویی هزینههای حاصل از بازیافت می باشد. از طرفی با توجه به اینکه در دنیای واقعی، دادههای مربوط به شاخصهای اثرگذار در مسائل، به صورت قطعی در دسترس نمیباشند بنابراین استفاده از رویکردهای غیرقطعی مناسبتر خواهد بود. در این مطالعه نیز، تقاضا و بازگشت، غیرقطعی و بر پایه سناریو (نامحدود) در نظر گرفته میشود و رویکرد استفاده شده برای حل این مسئله، الگوریتم ابتکاری تقریب میانگین نمونه میباشد. با افزایش سایز مسئله، حل مسئله با روش حل ذکر شده، در سایزهای نسبتا بزرگ غیرممکن است، بنابراین مسئله پیشنهادی با استفاده از الگوریتم پیشنهادی ژنتیک ترکیب شده با تقریب میانگین نمونه حل میگردد. همچنین، اعتبارسنجی مدل پیشنهادی با استفاده از چند مثال عددی، نشان داده میشود. نتایج حاصل بیانگر این است که با بازیافت محصول و چند بخشی در نظر گرفتن مراکز جمعآوری، علاوه بر این که دولت به اهداف زیست محیطی خود میرسد، مشتری نیز محصولی مرغوبتر و با هزینه کمتر در دسترس خواهد داشت.
https://ier.basu.ac.ir/article_1175_aa211a2d4eb4aadb510d8f31c6cae18a.pdf
2015-09-22
27
41
شبکه زنجیره تأمین حلقه بسته
مراکز جمع آوری چند بخشی
عدم قطعیت
الگوریتم ابتکاری تقریب میانگین نمونه
الگوریتم ترکیبی ژنتیک
مهدی
بشیری
bashiri.m@gmail.com
1
دانشگاه شاهد
LEAD_AUTHOR
مهدیه
شیری
m.shiri@shahed.ac.ir
2
دانشگاه شاهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مسئله مسیریابی وسیله نقلیه وابسته به زمان با محدودیتهای بارگیری دوبعدی: مدلسازی و حل
این مقاله در ارتباط با معرفی، مدلسازی و حل مسئله مسیریابی وسیله نقلیه وابسته به زمان با محدودیتهای بارگیری دوبعدی است. این مسئله درصدد تحویل اقلام مستطیلی شکل با استفاده از یک ناوگان همگن از وسایط نقلیه است. در این مسئله، زمان طی کردن مسیر بین دو گره نهتنها به فاصله آن دو گره از همدیگر، بلکه به زمان خروج از گره مبدأ نیز بستگی دارد. در نظر گرفتن چنین فرضی برای طراحی مسیر در محیطهای شهری ضروری به نظر میرسد؛ چراکه ازدحام ناشی از ترافیک در ابتدا و انتهای زمان کاری، زمان طی مسیر را تغییر خواهد داد. با وجود کاربردی بودن چنین مسئلهای، پژوهشی که به بررسی آن پرداخته باشد، وجود ندارد. در این مقاله، یک مدل جدید برای مسئله مسیریابی وسیله نقلیه وابسته به زمان با محدودیتهای بارگیری دوبعدی ارائه شده است. پس از معرفی و مدلسازی مسئله مذکور، به منظور بررسی و صحهگذاری بر مدل ارائهشده، مسائلی با ابعاد کوچک حل گردیده و برای حل مسئله در ابعاد بزرگ، از الگوریتمهای ژنتیک بهبودیافته و شبیهسازی تبرید استفاده شده است که در روشهای مذکور برای بررسی امکانپذیری بارگیری اقلام در درون وسایط نقلیه، مجموعهای از روشهای ابتکاری به کار گرفته میشود. نتایج محاسباتی نشان میدهد که الگوریتمهای ارائهشده نتایج مناسبی ارائه میدهند.
https://ier.basu.ac.ir/article_1155_10290d7e8a52ab9c4b45358bae650d98.pdf
2015-09-22
43
59
مسئله مسیریابی وسیله نقلیه وابسته به زمان
محدودیت بارگیری دوبعدی
الگوریتم ژنتیک
الگوریتم شبیهسازی تبرید
محمد سعید
صباغ
sabbagh@cc.iut.ac.ir
1
دانشگاه صنعتی اصفهان
AUTHOR
مهدی
علینقیان
alinaghian@cc.iut.ac.ir
2
دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی اصفهان
LEAD_AUTHOR
کمیل
زمانلو
k.zamanloo@in.iut.ac.ir
3
دانشگاه صنعتی اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه یک الگوریتم حل دقیق برای مسأله جایابیp هاب میانه با تخصیصی r-تایی
مسائل جایابی هاب نقش مهمی در شبکههای حملونقل و سیستمهای مخابراتی دارند. این مسائل در دهههای اخیر، بسیار مورد توجه بودهاند. در مسأله جایابی هاب میانه باید p گره در شبکه بهعنوان تسهیلات هاب انتخاب شده و سایر گرهها به نحوی به نقاط انتخابی اختصاص داده شوند که هزینههای مسیریابی در شبکه کمینه شود. در تحقیق حاضر مسأله جایابی هاب میانه با تخصیص r-تایی مورد مطالعه قرار گرفته است. در این مسأله هر گره غیر هاب میتواند حداکثر به r عدد از pهاب جایابی شده اختصاص یابد. هدف تحقیق کنونی مطالعه و طراحی یک الگوریتم حل دقیق بر مبنای رویکرد تجزیه بندرز برای مسأله ذکر شده است و بر اساس ساختار مسأله مورد مطالعه، راهکارهایی برای بهبود الگوریتم تجزیه بندرز کلاسیک ارائه شده است. نتایج محاسباتی الگوریتم دقیق ارائه شده با استفاده از مجموعه داده شبکه ترکیه و USA423 انجام شده است. آزمایشات محاسباتی کارایی الگوریتم پیشنهادی را تأیید میکند.
https://ier.basu.ac.ir/article_1176_9765f80ebbc8d02cf4f0a5ff2aef4a67.pdf
2015-09-22
61
71
جایابی هاب میانه
تخصیص چندگانه
الگوریتم حل دقیق
تجزیه بندرز
علیرضا
عیدی
alireza.eydi@uok.ac.ir
1
دانشگاه کردستان
LEAD_AUTHOR
خالد
برزگر
barzegar.kh@gmail.com
2
دانشگاه کردستان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
توسعه یک روش برای حل مسأله قابلیت اطمینان مبتنی بر ترکیب تکنیک شبیهسازی و الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات در شرایط عدم قطعیت
امروزه مسأله قابلیت اطمینان از مهمترین مسائل پیش رو در مراحل اولیه برنامهریزی، طراحی، و کنترل سیستمهای تولیدی است. در این مقاله، نویسندگان در تلاش برای توسعه یک روش ترکیبی شبیهسازی-بهینهسازی برای حل مسأله قابلیت اطمینان در یک سیستم سری- موازی در شرایط عدم قطعیت با محدودیتهای تصادفی هستند. ما روشی را پیشنهاد میکنیم که در آن ابتدا به کمک تکنیک شبیهسازی جمعیتی از جوابهای نسبتاً خوب تولید، و در ادامه با کمک روش بهینهسازی ازدحام ذرات (PSO) این جوابها بهبود داده میشوند. برای ارزیابی کارایی الگوریتم پیشنهادی، نتایج این تحقیق با تحقیقات مشابه پیشین مقایسه گردید. یافتهها نشان از برتری الگوریتم پیشنهادی دارد. نقطه قوت الگوریتم پیشنهادی بالاتر بودن میانگین جوابهای بدست آمده و پایینتر بودن انحراف معیار بهترین جوابها در تکرارهای متوالی است
https://ier.basu.ac.ir/article_1207_dd7187b01f54609df154c04d76b751e7.pdf
2015-09-22
73
89
مسأله قابلیت اطمینان
شبیهسازی
بهینهسازی ازدحام ذرات
عدم قطعیت
فریبرز
جولای
fjolai@ut.ac.ir
1
عضو هیات علمی / دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
محمدعلی
زارع شوریجه
maz.shourijeh@ut.ac.ir
2
دانشجوی دانشگاه تهران دانشکده مدیریت
AUTHOR
سبحان
جویبار
sobhan.jooybar@ut.ac.ir
3
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران دانشکده مدیریت
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدلسازی ریاضی مسأله مکانیابی- مسیریابی با در نظر گرفتن ظرفیت، تنوع و محدودیت تردد وسایل حمل و نقل و توسعه یک مدل حل مبتنی بر الگوریتم کلونی مورچگان
مسأله مکانیابی مسیریابی با هدف مشخص نمودن همزمان تصمیمات مربوط به مکانیابی مراکز عرضه و مسیریابی وسایل حمل و تأمین هماهنگی مناسب میان این دو مسأله مطرح شده و در طراحی شبکههای توزیع یک زنجیره تأمین از اهمیت زیادی برخوردار است. این اهمیت از آنجا ناشی میشود که در سیستم های توزیع، هماهنگی مناسب بین مکانیابی مراکز توزیع و مسیریابی وسایل نقلیه، تأثیر بسیار زیادی بر عملکرد سیستم زنجیره تأمین داشته و میتواند موجب ارتقاء شاخصهای کارایی آن شود. هرچند جهت سادهسازی، این دو مسأله معمولاً در دو فاز جداگانه بررسی و حل میشوند اما این موضوع باعث از دست رفتن نتایج ایده آل و فاصله گرفتن از جواب بهینه سراسری خواهد شد. در این مقاله، این مسأله با در نظر گرفتن ظرفیت و تنوع وسایل حمل و همچنین محدودیت تردد برخی وسایل در بعضی از مسیرها که بیانگر شرایط کاربردی آن میباشد مورد بررسی قرار میگیرد. پس از تشریح مسأله موردنظر به همراه متغیرها و پارامترهای مربوط به آن، مدل ریاضی این مسأله توسعه داده میشود. این مدل در نرمافزار مدلسازی GAMS کدنویسی شده و باتوجه به NP-Hard بودن مسأله، لذا در ابعاد کوچک حل میشود. بهمنظور حل این مسأله در ابعاد بزرگ، مدلی مبتنی بر الگوریتم کلونی مورچگان توسعه داده شده است. در پایان بهمنظور اطمینان از عملکرد مدل پیشنهادی، مسائل متنوعی جهت تست و ارزیابی آن طراحی شده و نتایج حل این مسائل مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
https://ier.basu.ac.ir/article_1215_da4cca6df16f1ce103744c7391bff64d.pdf
2015-09-22
91
105
شبکه توزیع
مساله مکان یابی مسیریابی
ظرفیت وسایل حمل
الگوریتم کلونی مورچگان
سید محمد حسن
حسینی
sh.hosseini51@gmail.com
1
دانشگاه شاهرود
LEAD_AUTHOR
سهیلا
خلجی علیایی
soheila.khalaj156@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد/دانشگاه پیام نور
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارایه یک رویکرد ابتکاری نوین برای ساده سازی گراف اولیه مسأله بیشینه جریان
مسأله بیشینه جریان شبکه به دنبال یافتن بیشترین جریانی است که در شبکه میتواند از رئوس منبع به رئوس چاه منتقل شود. هدف از این تحقیق بهبود و سادهسازی گراف اولیه است که بهعنوان گراف پایه برای حل به الگوریتمهای بیشینه جریان شبکه داده میشود. در این صورت زمان حل مسأله کاهش مییابد. بسیاری از الگوریتمهای بیشینه جریان با تکیه بر مفهوم سطح در گراف، بیشینه جریان را با پیدا کردن مسیر و ارسال آن بهدست آوردهاند. در این مقاله، با دقت به مفهوم عمق گراف در الگوریتم پیشنهادی، برآنیم از منظری جدید به مسأله پرداخته شود تا از پیچیدگی زمانی مسأله کاسته شود. در الگوریتم پیشنهادی سعی شده است با استفاده از مفهوم عمق در گراف، ابتدا با سادهسازی مسأله از طریق حذف کمانها و رئوس، ابعاد و پیچیدگی محاسباتی مسأله کاهش یابد. این الگوریتم همچنین با مسائلی که در آنها چندین چشمه و چاه وجود دارد سازگار است. تحلیل روند و گامهای حل، با استفاده از ماتریس تهیه شده از گراف مسأله بسیار ساده است و با دیگر الگوریتمهای ارایه شده در ادبیات نیز سازگاری دارد. لذا بهراحتی میتوان پس از چند مرحله سادهسازی از دیگر روشها، به ادامه حل مسأله پرداخت. در نهایت، عملکرد روش حل ارایه شده بر روی مسائل آزمایشی تولید شده با ابعاد مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و الگوریتمهای موجود در ادبیات مورد مقایسه قرار گرفته شده است.
https://ier.basu.ac.ir/article_1216_6bc5791e01c4d81ac4ebaaf1d689232c.pdf
2015-09-22
107
119
مساله بیشینه جریان
گراف جهتدار
رویکرد ابتکاری
وحید
خداکرمی
v.khodakarami@basu.ac.ir
1
هیات علمی، دانشگاه بوعلی سینا
LEAD_AUTHOR
وحید
حاجی پور
vahid.hajipour@gmail.com
2
دانشگاه بوعلی سینا
AUTHOR
محمدرضا
حسنی
m.r.hasani@yahoo.com
3
دانشگاه بوعلی سینا
AUTHOR